Springen naar inhoud

Waterstoftrein


  • Log in om te kunnen reageren

#1

igirly

    igirly


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 20:48

Hallo,

Op school moeten wij voor een wedstrijd van Wubbo Okkels een oplossing vinden voor een waterprobleem ergens in afrika. Nou hebben wij het aan water komen probleem al opgelost maar nu moet het water nog ongeveer 1000 km verderop komen. Aangezien we tog met water werken wou ik doormiddel van electrolyse waterstofgas maken en daar een trein op laten rijden het water kan vervoeren.

Ik heb dus op internet wat kunnen vinden over een waterstof motor en treinen. Nou heb ik een vergelijking gemaakt en ik wil graag weten of die een beetje klopt.

Als bronnen neem deze bronnen:

- BMW 7 serie (watersof motor) http://www.autoweek....D=5274&cache=no
- Vossloh G1206 (goederen locomotief) http://www.angeltrai...tail.aspx?ID=36

Bij de BMW 7 serie hebben ze een waterstof motor die een kracht levert van 260 pk dat is omgerekend 193,88 kW.
De Vossloh G1206 heeft een kracht van 1.500 kW.

Als ik dus met die waterstof motoren tot een kracht van 1.500 kW wil komen moet dus 1.500 / 193,88 = 7,736 = 8.
De Vossloh G1206 heeft 8 wielen dus ik dacht aan voor elk wiel een eigen aandrijving.

Maar mijn vraag is of deze redenering klopt en of ik dan in totaal ook bij die 1.500 kW kom en dus hetzelfde vermogen lever als de orginele motor van de Vossloh G1206. Als deze redenering klopt kan ik er dan ook vanuit gaan dat de trein op waterstof ook dezelfde hoeveelheid tonnen kan vervoeren?

Groetjes Peter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DavidK

    DavidK


  • >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 19:01

Ik heb er geen verstand van maar je redenering klinkt logisch. Het lijkt me alleen niet echt praktisch en economisch om 8 automotoren in een trein te plaatsen. En waar wou je de stroom vandaan halen om de elektrolyse uit te voeren?
En kan je die stroom dan niet beter meteen voor die trein gebruiken (conversie naar waterstof heeft immers een veel lager rendement!).

Wat stof om over na te denken :D .

Veranderd door DavidK, 10 juli 2008 - 19:04


#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2008 - 19:54

Voor brandstofcellen geldt hetzelfde als voor batterijen: Je kunt ze op elkaar stapelen (zij het in serie en/of parallel) todat je het vereiste vermogen en voltage hebt. Je hoeft dus niet perse 8 automotoren te gebruiken, omdat het best mogelijk is om een brandstofcel van 750 of 1500 kW te ontwikkelen.

De vraag die je jezelf wel moet gaan stellen is of 1 locomotief voldoende is. Verder zou je moeten bekijken of het echt haalbaar is om 1000 km spoor aan te leggen. Als je toch iets voor 1000 km moet aanleggen, waarom dan geen pijpleiding?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

Jona444

    Jona444


  • >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 19:59

Uit interesse: hoe kom je aan het water? Want als die redenering al niet klopt...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2008 - 10:13

Als je toch iets voor 1000 km moet aanleggen, waarom dan geen pijpleiding?


Dat was ook het eerste wat ik dacht bij dit verhaal :D
Victory through technology

#6

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2008 - 17:06

Het is een wedstrijd voor Wubbo Ockels, dus dan geldt: hoe gekker hoe beter. Categorie superbus, zeg maar.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#7

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2008 - 17:50

Waterstofpijpleiding... electrolyse aan de ene kant, vlammetje aan de andere kant - is het water meteen op temperatuur om koffie te zetten :D
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures