Springen naar inhoud

2500 ton bij 23km/u naar 100 km/u

• Log in om te kunnen reageren

igirly

igirly

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 21:02

Hallo,

Op school moeten wij voor een wedstrijd van Wubbo Okkels een oplossing vinden voor een waterprobleem ergens in afrika. Nou hebben wij het aan water komen probleem al opgelost maar nu moet het water nog ongeveer 1000 km verderop komen. Aangezien we tog met water werken wou ik doormiddel van electrolyse waterstofgas maken en daar een trein op laten rijden het water kan vervoeren.

Nou heb ik hier (click) informatie gevonden over hoe veel ton de trein kan trekken maar daar vind ik hetvolgende:

Max. te trekken treingewicht 2500 ton bij 5 0/00 helling en 23 km/u

Nou heb ik niet zoveel aan 23 km/u aangezien de trein meer dan 1000 km moet afleggen. Dus dan wil ik dat de trein wel ietsjes harder rijd ^^ Ikzelf dacht aan 100 km/u. Deze snelheid klopt niet helemaal met de max snelheid maar de waterstof motor die ik er in stop geeft net iets meer kracht als de huidige motor.

Maar mijn vraag is dus of iemand weet hoeveel ton ik kan trekken met 100 km/u.

grtz igirly

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 21:43

Gebruik vermogen=kracht*snelheid, ofwel P=F*v. Bij gelijkblijvend vermogen en een toename van de snelheid met een factor c, moet de last dus afnemen met een factor c. c=hier 100/23

F (=de last) bestaat uit rolwrijving en een component van de zwaartekracht. Beide zijn rechtevenredig met de massa van de getrokken massa en onafhankelijk van de snelheid. De massa moet dus afnemen met een factor c. Ofwel de nieuwe massa:

23/100*2500ton=575ton

De massa van de locomotief is hier buiten beschouwing gelaten. Die kun je er ook nog in betrekken.

igirly

igirly

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 08:05

oke dankuwel,

En hoe moet ik het berekenen als ik 3 treinen samen laat reiden? moet dat dan gewoon *3?

alvast bedankt, igirly

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 13:22

Je bedoelt 3 locomotieven? Die kunnen inderdaad 3 maal zoveel trekken als 1 locomotief.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures