Springen naar inhoud

Foutberekening op een deling

• Log in om te kunnen reageren

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 09:41

Hoi,

ik moet de inhoud van 2 histogrammen delen, en op het resultaat een fout afschatten (zodat ik error-bars op mijn histo kan tekenen).
Echter ik heb reeds gezocht naar zo een formule, nl
LaTeX
Nu vind ik voor een verschil dat dat het verschil van de fouten is als beiden metingen onafhankelijk zijn (wat in mijn geval ook is).
Iemand een suggestie voor een deling (of product)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2008 - 09:51

gebruik de propagatie formule, die zegt dat voor een meting met variabelen LaTeX met behorende meetfout LaTeX de meetfout op het resultaat van LaTeX gelijk is aan
LaTeX

Veranderd door jhnbk, 01 april 2008 - 09:52

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

M.B.

M.B.

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 10:09

Uiteraard, nu je het zegt, maar ze zat al zeer ver weg.
Ander vraagje dan nog: hoe kan je de fout uit zo een apart histogram halen, vermits je de individuele fouten nodig hebt...
Je zou kunnen zeggen dat je een aantal telt per bin, en dat de fout dus +/- 1 kan zijn, vermits dat het minimum is dat je fout kan zitten als je een meting mist.
Zelf lijkt mij dit niet erg logisch, maar dat is toch het enige dat ik kan verzinnen nu

P.S.: Uitwerking voor de geÔnteresseerden dan nog
LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures