Ecologische voetafdruk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

Ecologische voetafdruk

Hey mensen,

Ik heb een interessante voordracht bijgewoond van William Rees die sprak over hoe de mens (via economie) de aarde aan het over exploiteren is en over hoe hij dit gekwantificeerd heeft. Zie deze website http://www.ire.ubc.ca/ecoresearch/ecoftpr.html . In een notendop komt het erop neer dat wij de aarde aan het over bevolken zijn en alle mogelijke grondstoffen aan het uitputten zijn zonder aan duurzaamheid te denken en aan recyclage. Een paar toffe uitspraken waren dat wij een van de weinige dieren zijn die zo'n breed spectum hebben aan voedsel. Geen enkel diersoort eet zoveel verschillende organismen als de mens en dat het zelfs zo is dat als we iets vinden dat we niet eten dat we dan dieren kweken (koeien) die dit wel eten en hen dan op eten... Zo is de mens ook het enige dier dat zen eigen voedsel vergiftigd zodat andere dieren er niet aan kunnen.

Een andere uitspraak was dat wij als mens der vanuit gaan dat we niet meer tot de natuur behoren, wat volgens hem een zeer sterke fout is.

Ik vroeg me af hoe jullie de toekomst bekijken. Kan het verder zoals het nu is? Overexploiteren we de natuur? Of zijn dat enkel uitspraken die groendenkende mensen verkondigen?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Ecologische voetafdruk

Of  zijn dat enkel uitspraken die groendenkende mensen verkondigen?
Dat zeker :shock: ,

maar ik denk dat we zeker uit moeten kijken met de uitputting van de natuur. Ik denk ook dat we ook daarin niet tever moeten doorslaan, we hoeven niet te proberen de natuur helemaal niet te belasten, dat lukt toch niet. We kunnen wel proberen het natuurlijk evenwicht niet teveel uit zijn verband te rukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Ecologische voetafdruk

ik denk dat niemand kan ontkennen dat we de wereld aan het overbevolken zijn met heel wat gevolgen voor voedselvoorraden, woonplaatsen, watervoorzieningen en ga zo maar door. Het grote probleem hierbij is (bij de overbevolking) dat je moeilijk zoals bij een rattenplaag een hele hoop kan doden. Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich om een bepaald gebeid te "zuiveren". Men zegt trouwens dat aids een manier was om de arme afrikanen uit te moorden. persoonlijk geloof ik dat niet zo, want het is dan een heel domme ziekte die ze gekozen hebben.

Ik denk zeker niet dat alle uitspraken hieromtrend van de groenen zijn. Natuurlijk zullen extreem groenen alles overdrijven, maar dat heb je in alles.

Voor de toekomst: er zal snel een mentaliteitsverandering moeten komen en niet alleen van het westen. Daar zijn ze een beetje bezig met recyclage + hier worden reeds veel minder babys geboren omdat bij ons kinderen geen bron van inkomsten zijn.

In de derde wereld is het spijtig genoeg anders gesteld. De fabrieken daar hebben amper te maken met wetten voor een beter milieu. de mensen hun mentaliteit is dara ofwel dat ze, dankzij de katholieken, geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken ofwel dat de kidneren een bron van inkomsten zijn en een zekerheid voor hun oude dag.
Een andere uitspraak was dat wij als mens der vanuit gaan dat we niet meer tot de natuur behoren, wat volgens hem een zeer sterke fout is.
dergelijke uitspraken zijn gevaarlijk om zomaar te veralgemenen. Ik kan me best voorstellen dat sommigen dat denken, maar zeker niet de meerderheid. Al wie eens geveld wordt door een bacterie weet dat we nog steeds een stukje van de natuur zijn en dat de natur ook vijandig kan zijn tegen ons.

Nog iets anders dat mij te binnen schiet: in de filipijnen zijn dezer dagen modderstromen geweest met alle spijtige gevolgen vandien. Was het jullie ook opgevallen dat het gebied dat het ergst getroffen was ontbost is geweest door de mens?

Dit fenomeen zie je vaker terug.

Mijn visie voor de toekomst: als we niet snel allerlei zaken veranderen, dan zal er een weerslag komen hoe dan ook. Sommigen omschrijven het als de wraak van de natuur. Klinkt wat raar, want achter de natuur zit geen figuurtje dat alles bestuurt. In de natuur is veel gekenmerkt door evenwicht en ook in het geval van de mens zal zij willen teruggrijpen naar een evenwicht. (je ziet dat trouwens reeds vroger in de geschiedenis)

Berichten: 73

Re: Ecologische voetafdruk

Ik denk dat het grootste probleem is dat we steeds denken dingen te weten om de mens aan meer voedsel te doen geraken, maar dat we pas later de gevolgen hiervan inzien.

Ik denk daarbij gewoon al aan selectie. Vroeger selecteerden ze zonder veel kennis van genetica en bleek dat hun stieren wel gunstige genen bezaten voor groei, maar wel meer vatbaar waren voor één of andere ziekte.

Volgens mij zullen we altijd proberen te doen voor het beste en echt op die moment overtuigd zijn van ons gelijk, maar zullen we later steeds tot de constatie moeten komen dat we dingen over het hoofd keken...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Ecologische voetafdruk

Volgens mij zullen we altijd proberen te doen voor het beste en echt op die moment overtuigd zijn van ons gelijk, maar zullen we later steeds tot de constatie moeten komen dat we dingen over het hoofd keken...


Helemaal mee eens, alleen dan wel in positieve zin. Ik geloof niet zo (meer) in fatalistisch denken. Er wordt aan alle kanten gewerkt om mensen te informeren en de derde wereld landen te ontwikkelen, hoe traag en met hoeveel fouten dan ook. Als er één wezen op Aarde rondloopt dat zich goed aan een nieuwe situatie kan aanpassen dan is het de mens wel. Denk dat, dat onderhand ook wel bewezen is.

Reageer