Evenwicht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Evenwicht

evenwicht.JPG
evenwicht.JPG (29.11 KiB) 414 keer bekeken
Men laat de rechtse massa slingeren in hetzelfde verticaal vlak. Blijft de zaak in evenwicht?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 44

Re: Evenwicht

De probleemstelling is een beetje vaag. Ik ga er maar vanuit dat de horizontale boom verankerd is aan het draaipunt. Als de rechtse massa een zet krijgt zal het evenwicht verbroken worden, omdat het moment van de massa verandert. Het verschil tussen de momenten van de massa's resulteert in een schommeling van de balans. Als er echter sprake is van luchtweerstand, dan zal het evenwicht na een bepaalde tijd hersteld worden, aangezien de 'slingers' dan weer verticaal komen te staan, waardoor de massa's een even groot moment krijgen.

Maar misschien begrijp ik je vraagstelling niet goed. Zegt u het maar :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Evenwicht

kotje schreef:[attachment=1607:evenwicht.JPG]

Men laat de rechtse massa slingeren in hetzelfde verticaal vlak. Blijft de zaak in evenwicht?
Als je de rechter massa een duwtje naar rechts geeft, gaat de balans in eerste instantie naar rechts. Die massa slingert terug en na het passeren vd evenwichtsstand gaat de balans tegen de klok in draaien.

De slingering van het de massa rechts heeft dezelfde slingertijd als de balans als geheel. Dat is wat ik verwacht. Nu nog een experiment uitvoeren. Wordt vervolgd.

Berichten: 44

Re: Evenwicht

Wel, ik denk dat je analyse niet volledig is. Doordat de balans na de eerste duw naar rechts toe helt, zal de linker massa ook een trilling gaan uitvoeren (want het het grijppunt van de linker slinger is niet meer recht boven de linker massa). Er zijn dus twee trillende massa's. Dat maakt het probleem ineens behoorlijk ingewikkeld. Ik ben echter benieuwd naar je bevindingen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Evenwicht

De bedoeling is wel zo dat als de rechtse massa slingert in het getekende verticaal vlak het middenstuk van de balans blijft staan. Het gaat hier wel over wat gaat de linkse massa doen?Blijft deze massa in rust of komt die ook in beweging?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Evenwicht

Wel, ik denk dat je analyse niet volledig is.
Ik ging inderdaad tekort door de bocht.
De bedoeling is wel zo dat als de rechtse massa slingert in het getekende verticaal vlak het middenstuk van de balans blijft staan. Het gaat hier wel over wat gaat de linkse massa doen?
Ik verwacht resonantie en periodieke omzetting van de energie van de linker slinger in die van de rechtse.

Helaas heb ik geen gelijkarmige balans ter beschikking. Wellicht kan iemand de proef op de som nemen en zijn ervaringen vertellen.

Reageer