Optisch actief

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Optisch actief

Hallo,

ik heb een stof met de formule: C-C=C-C

met aan de tweede C een Cl atoom. verder kun je alle plaatsen opvullen met H'tjes.

Is deze stof een spiegelbeeldisomeer: nee

Is deze stof een optische isomeer: nee

want een optische isomeer is altijd een spiegelbeeldisomeer met een C*-atoom, klopt dit wat ik nu zeg of doe ik iets fout?

M.v.g ntstudent
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Optisch actief

Okay ik snap er geen zak meer van :S... wanneer kun je zien of een stof optisch actief is of niet? En is een spiegelisomeer altijd optisch actief? En betekent dit dan ook dat een optisch actieve stof altijd een spiegelisomeer kan zijn?

M.v.g. ntstudent
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 2

Re: Optisch actief

Een molecuul is optisch actief als er een asymmetrisch C-atoom inzit. Dit betekent dat dit C-atoom vier verschillende groepen aan zich heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Optisch actief

Is het dan automatisch ook een spiegelbeeldisomeer?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Optisch actief

Als een molecuul asymmetrisch is, dan is het spiegelbeeld van dat molecuul een stof met dezelfde molecuulformule, maar andere eigenschappen, isomeren dus. De 2 moleculen zijn dan spiegelbeeld-isomeren van elkaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer