Mastermindcode kraken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Mastermindcode kraken

Waarschijnlijk kent iedereen hier mastermind wel, je hebt een code die kan bestaan uit een bepaald aantal kleuren vervolgens mag de ander gaan raden. De ander gokt een bepaalde combinatie en vervolgens wordt met zwarte en witte pinnetjes aangegeven hoeveel kleuren er goed staan (zwart) en hoeveel kleuren er wel in zitten maar niet op de juiste plek staan (wit), er wordt niet aangegeven welke kleuren goed staan.

Nu vroeg ik me af hoeveel zetten je maximaal nodig hebt om de code van de ander te kraken, bijvoorbeeld in de situatie waarbij je 6 kleuren mag verdelen over 5 plaatsen (kleurherhaling uiteraard toegestaan) of in de situatie waarin je n kleuren mag verdelen over k plaatsen (kleurherhaling uiteraard weer toegestaan).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Mastermindcode kraken

Even een ruwe schatting. Als we het aantal plaatsen P noemen en het aantal kleuren K, dan zijn er KP mogelijkheden, en per beurt krijgt je W witte en Z zwarte pinnetjes met W en Z [grotergelijk]0 en W+Z[kleinergelijk]P.

Voor de pinnetjes zijn er per beurt :shock: W=0..P(P+1-W) mogelijkheden (want W kan 0 t/m P zijn, en bij iedere W zijn er P+1-W mogelijkheden voor Z) = ;) n=1..P+1n = (P+1)(P+2)/2.

Per beurt kun je dus maximaal (P+1)(P+2)/2 gevallen onderscheiden, waardoor het aantal beurten dat je nodig hebt in ieder geval ;) (P+1)(P+2)/2Log(K)[.]P is.

In het geval dat K=6 en P=5 is dat dus minstens 4 beurten. Maar dan hou je nog geen rekening met het gegeven dat je niet in elke beurt (P+1)(P+2)/2 zinnige gevallen kunt afsplitsen, of dat sommige van die pinnetjes-combinaties veel meer overgebleven mogelijkheden open laten dan andere. Als je dat ook meeneemt zal het benodigde aantal beurten wel hoger worden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Mastermindcode kraken

minimum 1 en maximum oneindig als je een zeer groot kalf bent.

Re: Mastermindcode kraken

minimum 1 en maximum oneindig als je een zeer groot kalf bent.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je altijd de 'beste' zet doet, dat wil zeggen de zet waarmee je de meeste codes uitsluit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Mastermindcode kraken

Aanvulling op hierboven: P-1 zwarte pinnetjes en één witte kan natuurlijk niet, dus die (P+1)(P+2)/2 wordt één minder: P(P+3)/2.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je altijd de 'beste' zet doet, dat wil zeggen de zet waarmee je de meeste codes uitsluit.
Je kunt met een bepaalde zet niet zonder meer combinaties uitsluiten, want dat hangt af van de pinnetjes die je krijgt. Je wilt juist onderscheiden: je moet de zet nemen waarvoor zoveel mogelijk van de overgebleven mogelijke codes met verschillende pinnetjes worden beantwoord, liefst een beetje gelijkmatig verdeeld qua aantallen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Mastermindcode kraken

hmm, ik ging daarnet alle mogelijkheden voor 5 plaatsen opschrijven en ik kwam hierop:

GGGGG

GGGGW

GGGGZ

GGGWW

GGGWZ

GGGZZ

GGWWW

GGWWZ

GGWZZ

GGZZZ

GWWWW

GWWWZ

GWWZZ

GWZZZ

GZZZZ

WWWWW

WWWWZ

WWWZZ

WWZZZ

WZZZZ

ZZZZZ

Dat zijn dus 21 mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Mastermindcode kraken

Klaaskaas schreef:hmm, ik ging daarnet alle mogelijkheden voor 5 plaatsen opschrijven en ik kwam hierop:

(...)

Dat zijn dus 21 mogelijkheden.
Dat was die (P+1)(P+2)/2 die ik eerst had, maar deze combinatie kan niet: WZZZZ

Je kunt er niet 4 goed hebben en één op een foute plek :shock:

Daarom P(P+3)/2, als P=5 dan is dat 20.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Mastermindcode kraken

Rogier schreef:
Klaaskaas schreef:hmm, ik ging daarnet alle mogelijkheden voor 5 plaatsen opschrijven en ik kwam hierop:

(...)

Dat zijn dus 21 mogelijkheden.
Dat was die (P+1)(P+2)/2 die ik eerst had, maar deze combinatie kan niet: WZZZZ

Je kunt er niet 4 goed hebben en één op een foute plek :shock:

Daarom P(P+3)/2, als P=5 dan is dat 20.
ohja ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mastermindcode kraken

dan kan GWWWW en GZZZZ ook niet dus dat maakt 18 :shock:

maar heb je er dan ook aan gedacht dat gzwzg kan ? en ook gzgzw ? Er zijn dus duidelijk wel meer combinaties :wink: [/i]

Berichten: 104

Re: Mastermindcode kraken

Rogier schreef:Aanvulling op hierboven: P-1 zwarte pinnetjes en één witte kan natuurlijk niet, dus die (P+1)(P+2)/2 wordt één minder: P(P+3)/2.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je altijd de 'beste' zet doet, dat wil zeggen de zet waarmee je de meeste codes uitsluit.
Je kunt met een bepaalde zet niet zonder meer combinaties uitsluiten, want dat hangt af van de pinnetjes die je krijgt. Je wilt juist onderscheiden: je moet de zet nemen waarvoor zoveel mogelijk van de overgebleven mogelijke codes met verschillende pinnetjes worden beantwoord, liefst een beetje gelijkmatig verdeeld qua aantallen.
Stel dat x aantal combinaties gelijkwaardig zijn voor de volgende zet. Dan moet je hiervan in de veronderstelling dat je het antwoord weet, de slechtste combinatie van nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Mastermindcode kraken

Cycloon schreef:dan kan GWWWW  en GZZZZ ook niet dus dat maakt 18   ;)

maar heb je er dan ook aan gedacht dat gzwzg kan ? en ook gzgzw ? Er zijn dus duidelijk wel meer combinaties  :wink: [/i]
Die kunnen allemaal wel hoor :shock:

Als de code rood-groen-blauw-geel-paars is, en jij doet rood-groen-blauw-geel-oranje, dan krijg je GZZZZ...

En als je oranje-rood-groen-blauw-geel kiest, krijg je GWWWW ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 104

Re: Mastermindcode kraken

Als K=2 en P=2, dan is het maximum aantal zetten M=3.

Voor K=6 en P=5 zou M wel eens zeer hoog kunnen liggen.

Reageer