Reactiekrachten berekenen.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.589

Reactiekrachten berekenen.

in volgende probeer ik de reactie krachten te berekenen.

Door het moment in A nul te stellen bekom ik Hb=5.25

door het moment in B gelijk aan nul te stellen bekom ik Ha=-5.25

Maar op het moment dat ik Va en Vb wil berekenen dan bekom ik telkens een ongeldig stelsel:

1) voor het evenwicht: Va-3-2+Vb=0

2) het moment om B: -Va*3 -Vb*3-2*3=0

zodat volgt:

Va+Vb=-2 dat samen met Va+Vb=5 kan toch niet? wat doe ik fout? Groeten.
Bijlagen
vakwerk.JPG
vakwerk.JPG (11.98 KiB) 1225 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Reactiekrachten berekenen.

2) het moment om B: -Va*3 -Vb*3-2*3=0
In de bovenstaande vergelijking moet het draaimoment van de kracht Hb nog meegerekend worden, ik denk dat de oefeningen dan wel zal uitkomen.

Wel opletten met de tekens, Ha en Hb vind ik nogal verwarrend omdat je blijkbaar de tekens zet volgens een normaal gekozen x-as. Persoonlijk maak ik meestal een tekening met daarop mijn vectoren, als ik dan analystisch een minteken uitkom dan weet ik direct dat de vector op mijn tekening eigenlijk andersom moet liggen. Jij tekent ze allemaal in dezelfde richting en gaat dan tekens zetten naar je assen. Zolang je er zelf aan uitkan is er natuurlijk geen probleem :D

Berichten: 4.246

Re: Reactiekrachten berekenen.

Je vergeet HB bij momentevenwicht.

Edit: Ruben01 was me voor.

Volgens mij is het handiger om
\( \sum M_D =0 \)
te gebruiken.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.589

Re: Reactiekrachten berekenen.

dat is idd fout maar nog bekom ik niet het gevraagde?

ik heb nu: -Hb*4-Va3-2*3-Vb*3=0

en Va+Vb=3+2

wat nog altijd een strijdig stelsel is hoe komt dat? Groeten.

Berichten: 4.246

Re: Reactiekrachten berekenen.

Hoezo is dat een strijdig stelsel? De vergelijkingen linear afhankelijk, dat is toch niet strijdig?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.589

Re: Reactiekrachten berekenen.

er staat toch:

5.25*4-Va*3-6-Vb*3

dus -Va*3-Vb*3=-5.25*4+6

maar anderzijds staat er ook

Va+Vb=5

dus totaal Va+Vb=-(-5.25*4+6)/3

Va+Vb=5

is dit op te lossen? als je de vergelijkingen gewoon bij mekaar opteld dan krijg je toch iets wat niet kan?

Berichten: 4.246

Re: Reactiekrachten berekenen.

Bert F schreef:er staat toch:

5.25*4-Va*3-6-Vb*3
Nee er staat:

-5.25*4-Va*3-6-Vb*3 =0
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.589

Re: Reactiekrachten berekenen.

klopt maar komt het er niet altijd opneer dat je uiteindelijk

Va+Vb=getal1

en

Va+Vb=getal2

en zoiets is toch niet op te lossen ofwel?

Berichten: 4.246

Re: Reactiekrachten berekenen.

Klopt. Deze twee vergelijkingen zijn dus linear afhankelijk.

Een momentensom om D geeft volgens mij de oplossing.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Reactiekrachten berekenen.

dirkwb schreef:Nee er staat:

-5.25*4-Va*3-6-Vb*3 =0
De vergelijking van Bert was correct en die hierboven niet denk ik.

De kracht Hb=5,25 en gaat van rechts naar links. Je geeft alle momenten die met de klok draaien al een minteken, dan moet je consequent blijven en Hb een plusteken geven.
Een momentensom om D geeft volgens mij de oplossing.
De positie van D volgens de y-as is niet gegeven dus kunt je nooit een moment rond D schrijven doordat je die y-positie nodig heb bij Ha en Hb.

Berichten: 2.589

Re: Reactiekrachten berekenen.

Denk je dat, dat verschil maakt? ik wil het wel eens proberen.

De uiteindelijk bedoeling is dat we de inwedige krachten in de balken bepalen, het hoofdstuk heet zero forse members zou die onderste scharnier geen roloplegging moeten zijn? als ik dan terug reken van uit mijn oplossingen bekom ik een juiste horizontale kracht.

Kan ik bove gebruikte methode wel toepassen op constructies met zero forse members? Wat moet ik dan doen. Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Reactiekrachten berekenen.

Ik heb even zitten bladeren in een statica boek en kwam daar de opgave tegen, deze is als volgt:

Bepaal de kracht in elke vakwerkstaaf en geef aan of de staven onderhevig zijn aan een trek- of drukkracht.

tip:de resulterende kracht in pen E werkt langs ED. Waarom?


Doordat je nu weet dat het een 'vakwerkstaaf' weet je dat die kracht zoals ze zeggen in de tip volgens ED ligt.

Je kan Ha en Hb bepalen. Omdat de resultante in E volgens ED ligt kan je met behulp van die lengte (4m en 3m) wel aan een hoek geraken zodat je m.b.v. een projectie de verticale kracht in Vb kan bepalen.

Daarna is enkel Va nog onbekend en die zal je dan wel uit het evenwicht kunnen halen omdat je dan nog 1vgl (som van alle y componenten) en 1 onbekende (Va) hebt.

Berichten: 1.007

Re: Reactiekrachten berekenen.

Doordat je nu weet dat het een 'vakwerkstaaf' weet je dat die kracht zoals ze zeggen in de tip volgens ED ligt.
Volgens mij is dat hier niet het geval. CE is namelijk geen staaf maar een balk (ofwel ook buiging). De reactiekracht van een steunpunt hoeft dan niet in het verlengde van de balk te liggen. Om de verticale reactiekrachten te kunnen bepalen dien je volgens mij echt de stijfheden van de balken en staven te kennen. Meestal is bij dit soort sommen 1 van de twee ophangpunten een roloplegging. Nu kun je mijns inziens alleen zeggen dat Va+Vb=5kN.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Reactiekrachten berekenen.

Ik weet wat je wil zeggen Sjakko maar misschien kan Bert F even bevestigen of het over dezelfde opgave gaat.

Als men dan in de opgave zegt dat de kracht volgens ED ligt dan gaat men denk ik geen rekening houden met buiging.

Berichten: 2.589

Re: Reactiekrachten berekenen.

Probleem zit zo ik heb hier wat les over gehad en nu zo ik graag wat extra oefeningen maken, daarom ga ik naar de bib en vond daar deze boek.

Die oefening was blijkbaar ook zo’n type als we als eens gemaakt hebben daarom dacht ik ze te maken.

Maar de tip die er bij stond begreep ik niet en negeerde ik gewoon. Blijkbaar is deze toch van belang daarom kan mij iemand die even uitleggen? Wat bedoel je met een vakwerkstaaf?

Wij behandelde tijdens de les ook enkel isostatische systemen. Ik heb de nodige voorwaarde gecontroleerd maar dat is niet altijd voldoende.

Is dit systeem niet isostatisch?

De opgave is:

Afbeelding

Bedankt voor al de hulp.

Reageer