Springen naar inhoud

Cosinus phi

• Log in om te kunnen reageren

Let-it B

Let-it B

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 13:45

Hallo,

Over een piŽzo element (condensator) wil ik het actieve vermogen meten. Door de piŽzo wordt er een sinus gestuurd (=wisselspanning) met een frequentie van 25 kHz. Met een oscilloscoop meet ik de voltage over de piŽzo en de ampŤre (ampŤretang) door de piŽzo, allebei zijn ze een sinus. Op de oscilloscoop is de faseverschil tussen de twee signalen te bepalen. De formule voor actieve vermogen is P = U * I * cos(phi).

Tussen welke vectoren moet ik de fasehoek bepalen. Ik zou zeggen de U en I. Maar dit vindt ik onlogisch. Want dat zou betekenen dat bij een faseverschil van 90 graden, uit de formule een vermogen van 0W komt. En bij 180 graden een negatieve vermogen van P=U*I*-1 ?!
Terwijl de 2 cosinusen elkaar opheffen bij 180 graden. Dus ik zou zeggen dat het vermogen bij 180 graden 0W is.
Wellicht zie ik hier iets over het hoofd. Kan iemand me uitleggen wat ik fout doe.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ahoyyyy

Ahoyyyy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 16:49

Er zal inderdaad bij 90į faseverschuiving tussen U en I geen actief vermogen zijn. Want dan vloeit er een wattloze stroom. Dit wil zeggen: een stroom die geen warmte opwekt in de geleiders. Dit verschijnsel (als U en I juist 90į verschoven zijn tov elkaar) kan men alleen maar bereiken in labo's. "Goede" condensators , dit wil zeggen een condensator waarvan de aansluitdraden een hele lage weerstand hebben, zullen dichtbij de 90į verschuiving zitten, maar nooit niet helemaal (bvb 88į). De reden waarom er bij 90į verschuiving tussen U en I geen actief vermogen is,is omdat al het vermogen dat je uit het net neemt, er terug inslingert. Je verbruikt er dus niets van. En een faseverschuiving tussen U en I (over/door dezelfde weerstand,spoel,condensator) kan niet. 90į is het maximum.

Als je het actieve vermogen van een condensator wil meten, kan je best een wattmeter gebruiken. Of U, I meten en met een cos phi meter de cos phi meten en dit dan vermenigvuldigen.

Veranderd door Ahoyyyy, 02 april 2008 - 16:51

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures