Data regressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 220

Data regressie

Beste

Stel je hebt data voor een regressie uit te voeren, vb: Model Y=c+X1+X2.

Is het dan erg als de data van mijn afhankelijke variabele niet normaal verdeeld is? Of is het erg is als de data van verklarende variabelen niet normaal verdeeld is?

Mag je alleen een regressie toepassen als de data normaal verdeeld is? Iemand die me meer uitleg kan geven?

Bedankt

Doei

Berichten: 954

Re: Data regressie

Het snelste antwoord is: ja, dat is erg. Het langzame antwoord is: het hangt er maar net vanaf.

Kijk voor meer informatie, hier:

four assumptions of regression analysis

Overigens weet ik niet hoe je variabelen er uit zien. Maar, mocht je afhankelijke variabele een categorische variabele zijn, kun je logistische regressie overwegen. Als (een van) de onafhankelijke variabele(n) categorisch zijn, dan kun je die als dummy opnemen in het model.

Kortom, iets meer informatie is vereist voor een goed antwoord.

Berichten: 4.246

Re: Data regressie

regres.jpg
regres.jpg (98.14 KiB) 746 keer bekeken
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 220

Re: Data regressie

model is zonder categorische variabelen.

Stel loon = X1 + leeftijdX2 + urengewerktX3 + E met loon en urengewerkt niet normaal verdeeld

Hier log toepassen?

Ook geen regressie zelfs als ze niet veel afwijken van normale verdeling?

Dankje

Berichten: 954

Re: Data regressie

Voor een variabele als inkomen is het gebruikelijk de log te nemen (verdeling wat minder scheef wordt). Verder weet ik niet welke software je gebruikt maar daarin zitten ook allerlei tests opgenomen waarmee je kunt onderzoeken hoe groot het probleem precies is.

Berichten: 220

Re: Data regressie

dus je zegt dat ik log(loon) = X1 + leeftijdX2 + urengewerktX3 + E zou kunnen gebruiken.

Verandert er dan iets bij het verklaren van loon? %ofzo?

Berichten: 220

Re: Data regressie

Als ik van mijn afhankelijke variabele log neem, moet ik dan van andere variabelen ook log nemen?

Berichten: 954

Re: Data regressie

Waarschijnlijk heb je wel iets aan de informatie op deze site

Reageer