Springen naar inhoud

Kweste : economie & informatica studeren of niet ?

• Log in om te kunnen reageren

Masi

Masi

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 23:06

Het is bijna zover, mijn middelbareschool-carriere wordt binnenkort (waarschijnlijk) beeindigt.
Ik ben van plan om Economie & Informatica te studeren, ik volg momenteel het profiel E&M.
Programmeren heb ik altijd al interessant gevonden, Economie gaat wel... vind het geen vreselijk vak maar ook weer niet super-interessant.
Ik ben al op de open dag geweest van de Erasmus Universiteit en ik heb daar wat informatie meegekregen van de leraren. Het liefst zou ik natuurlijk informatie willen van leerlingen, die er nu mee bezig zijn, er al klaar mee zijn of het willen gaan doen.
Ik heb namelijk al een aantal keren gehoord dat het een ongelofelijk intense studie is, dat er het eerste jaar bijvoorbeeld 40% afhaakt. Daarnaast hoor ik dat de gemiddelde E&I student ongeveer 50/60 uur per week aan zijn studie besteed! Aan de andere kant hoor ik weer dat het wel mee valt en dergelijke.
Daarom wil ik graag zoveel mogelijk over de studie te horen krijgen, en dat van verschillende mensen natuurlijk.
Ik hoop dat er hier op het forum een aantal mensen zijn die deze studie volgen en mij daar wat over willen vertellen.
Hierbij zou je kunnen denken aan vragen als ;
Hoe groot is het verschil in niveau tussen, het einde van het VWO en het begin van E&I ?
Hoe ziet jou school/werk week eruit (tijd besteed aan de stof (zowel in de universiteit als daarbuiten))
Is de studie aan te raden voor een gemiddelde VWO-leerling, dus eentje met een redelijk sociaal leven(zie cijfers).

Ik hoop dat ik wat vragen beantwoord krijg,

Masi

PS: Hieronder mijn gemiddeldes, om een redelijk beeld te krijgen over watvoor leerling ik ben.

Ned 6.9
Ges 6.8
Eco 6.5
Wisa1a2 6.5
Eng 6.7
Aard 6.9

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2008 - 11:24

ik ben Belg dus weet niet precies hoe het in Nederland is, maar de niveau overgang van middelbare school naar universiteit, of hoger onderwijs, is altijd een hele stap. Op universitait niveau herhaal je meestal voor wiskunde bijvoorbeeld in het eerste semester zowat alles wat je in het middelbaar gezien hebt.

die 40% dat afhaakt is zowat bijna een algemeen gemiddelde van alle universiteitsrichtingen ( het zal gemiddeld iets lager liggen rond de 30 %) . Het is gewoon dat zoveel mensen aan iets beginnen en uiteindelijk toch vinden dat hun dat niet licht of dat het hen net iets te hoog gegrepen blijkt te zijn.

ik kan niet concreet spreken voor Economie & informatica aangezien het niet mijn richting is maar algemeen varieert het ook hoeveel tijd je in je studie steekt. Het kan zijn dat jij tevreden bent met overal een 10 en dat je daar heel hard voor moet werken. Het kan zijn dat je helemaal niet hard moet werken en gewoon alles 18 scoort. Het hangt grotendeels allemaal af van je inzet, intresse en dat is dan ook de raad die ik je wil meegeven, kies iets dat je zeker intereseert. Kijk ook eens naar welke vakken je krijgt, ik weet ook wel dat niet alle vakken je supper veel gaan interesseren maar als bijna geen enkel vak je echt intereseert dan kun je best niet aan die richting beginnen.
Probeer eventueel is een paar cursussen in te kijken, op open dagen liggen die gewoonlijk wel bij het standje van je richting die je wilt kiezen. Meestal zijn daar ook wel proffen aanwezig die graag een babeltje met je slaan.

edit,
Het is ook niet echt mogelijk om gebaseerd op gemiddelde te gaan bepalen of jij een richting aan kan. Middelbare scholen zelf verschillen vaak al zeer veel van niveau, leraren verbeteren strenger enz.

Veranderd door Iwerke, 03 april 2008 - 11:28

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
_-'-.Albert Einstein.-'-_

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2008 - 16:03

Voor de duidelijkheid: waar Iwerke spreekt over een 10 en 18, is dat van de totaal 20 te verdienen punten. 10 en 18 komen dus overeen met resp. 5 en 9 in het Nederlandse systeem :D
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Masi

Masi

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2008 - 18:49

ik ben Belg dus weet niet precies hoe het in Nederland is, maar de niveau overgang van middelbare school naar universiteit, of hoger onderwijs, is altijd een hele stap. Op universitait niveau herhaal je meestal voor wiskunde bijvoorbeeld in het eerste semester zowat alles wat je in het middelbaar gezien hebt.

Bedankt voor je informatie. Het bovenstaande is me echter nog niet helemaal duidelijk.
Bedoel je hiermee dat het een grote stap is van middelbare naar universitair niveau, of dat het wel mee valt omdat je in het begin veel herhaling krijgt (bijvoorbeeld bij wiskunde).

Ik heb al opgezocht welke vakken ik krijg en ik vind ze tot nu toe allemaal wel interessant, economie vind ik iets minder maar daar zit ik niet echt mee. Ik ben er zo goed als zeker van dat ik de studie wil gaan volgen, maar ik wilde nog wat puntjes op de i krijgen vandaar dit topic. Zijn hier toevallig studenten die Economie & Informatica volgen ? Die kunnen het natuurlijk het beste uitleggen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2008 - 09:38

Tja, veel herhaling is een groot woord. Het is veel, maar heel snel :D

Ik kan je zeggen (niet uit ervaring) dat informatica veel werk vereist voor het onder de knie te krijgen en al die projecten te maken. (Althans bij kennissen van me in België)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 12:42

Bedankt voor je informatie. Het bovenstaande is me echter nog niet helemaal duidelijk.
Bedoel je hiermee dat het een grote stap is van middelbare naar universitair niveau, of dat het wel mee valt omdat je in het begin veel herhaling krijgt (bijvoorbeeld bij wiskunde).

Persoonlijk voor mij was het een zeer grote stap van middelbaar naar unief. Maar uiteraard ook dit zal van persoon tot persoon, en van middelbare school tot middelbare school, afhangen.
De wiskunde wordt wel degelijk herhaald in het eerste semester zoals ik zei in een vorige post. wat ik hier dus mee bedoelde, is dat het eerste semester grotendeels herhaling is, maar wat dit ook wil zeggen, dat je al je wiskunde uit het hele middelbaar herhaalt in 1 semester. wat volgens mij ook wel een hele boterham is.
(mijn richting: Informatica)
En voor dat puntensysteem is het inderdaad zoals phys zei op 20 :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
_-'-.Albert Einstein.-'-_

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures