Golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Golven

Beste forummers :D

Ik was bezig mijn labo aan het voorbereiden voor fysica, toen ik op een aantal vraagjes stuitte, ;) waar ik een beetje vast zit bij de berekening. Ik hoop dat iemand mij een beetje verder op gang kan zetten.. :P

Oefening 1:

In een gesloten buis produceert men een staande golf die correspondeert met de eerste boventoon. De tijdsafhankelijke term is cos(\omega t). Maak voor de verplaatsingsgolf een grafiek van de uitwijking als functie van de x-positie in de buis, op t = 0, t = T/4 en t = T/2.

Wat ik zelf al gevonden heb:

in een gesloten buis is L = (n * lambda)/2. Men spreekt over de eerste boventoon, dus hier is L = lambda.

Bijgevolg is de frequentie: f2 = V/L of V/lambda.

Ik weet dat: 2A sin(kx) * cos(omega t)

Maar als ik in sinus die x door L vervang, kom ik natuurlijk een knoop uit, waardoor ik sowiezo 0 uitkomt als verplaatsing van de golf. Maar hoe kan ik dan een grafiek maken als functie van de verplaatsing op die drie tijdstippen?

alvast bedankt, Liekeu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Golven

kijk eens hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf

De formule die ze daar gebruiken voor de uitwijking op tijdstip t ( u(t) )ziet er nét een tikje anders uit dan de jouwe. Zit daar het probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Golven

Het ziet er verleidelijk uit, maar ik denk eerlijk gezegd van niet.

Voor we deze vraagjes, krijgen we een beetje theorie te lezen in onze cursus. En ik heb die formule daaruit gehaald. Dus ik denk niet dat het de bedoeling is om sin en cos te wisselen voor plaatsafhankelijkheid :P

Die formule heb ik trouwens een klein beetje omgebouwd. In cos heb ik omega vervangen door 2*pi * V/L (V van snelheid en L van lengte of lambda). Mocht dit? Ik dacht dat als ik t daarin stak, het iets simpelder werd. Maardaarmee heb ik de plaatsafhankelijke term nog niet gevonden. :D

Reageer