Vraagstuk met formule van hall

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

Vraagstuk met formule van hall

Beste medewetenschapsforumnaars,

naar gewoonte zadelt onze lieftallige leerkracht fysica ons weer op met een heleboel aangename en hersenprikkelende oefeningen voor ons niet te vervelen tijdens de vakantie. Ook naar gewoonte, zijn deze oefeningen een pak lastiger dan degenen die we tijdens het jaar doen. Bijna heb ik ze allemaal klaar, afgezien van wat schema's. Maar één vraagstukje blijft me toch zwaar op de maag liggen. Elke hulp hierrond zou geapprecieerd worden.

Het vraagstuk:

Profesoor Gobelijn wil met een Hallsonde het magnetische veld van de aarde bepalen. Hij plaatst daartoe een koperen plaatje met een dikte van 0.10 mm loodrecht op het veld en stuur er een stroom van 8.0A door. Met een versterker vindt hij dat de Hallspanning 2.3 . 10-10 V bedraagt. Hoe groot is het magnetische veld van de aarde op die plaats?

Wat ik al heb:

Gegeven: Materiaal = Cu; d = 0.10mm; α = 90° (--> sin α = 1); I = 8.0A; UH = 2.3 . 10-10 V

Gevraagd: |B|?

Formule: UH = |B|I / n|Q|

<=> |B| = UH . n|Q| / I

Daar eindigt het dus.... Ik weet niet hoe je aan de n|Q| komt in dit geval. :D

Kan iemand me hier bij helpen?

Alvast bedankt!

Mvg, Nagare

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vraagstuk met formule van hall

Wat zijn precies je n en |Q| in je formule? Je weet dat het materiaal Cu is. Je weet ook hoe dik het is. Als je de molaire massa van koper opzoekt, zou je op het aantal atomen moeten komen (m.b.v. getal van Avogadro), dus op het aantal elektronen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 46

Re: Vraagstuk met formule van hall

Bedoel je dan met deze formule:

n = NM/NAm ?

Mvg, Nagare

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vraagstuk met formule van hall

Je moet toch iets duidelijker zijn over je grootheden. Bedenk dat het ieder vrijstaat om te definiëren wat hij wil. Als ik M voor de elektronendichtheid wil gebruiken, mag dat (als ik het vermeld). Nu zijn er uiteraard conventies (zoals B voor het magnetisch veld), maar die zijn ook niet overal precies gelijk.
Formule: UH = |B|I / n|Q|
wat is n en wat is |Q|?
n = NM/NAm
wat is n, N, M en m?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 46

Re: Vraagstuk met formule van hall

Als ik je goed begrepen heb, dan is dit dus de bedoeling:

(0.10:1000) x 63,546 = 0.0063546

0.0063546 x 6.02*10^23 = 3.8254692*10^21

dat getal zou dan het aantal elektronen zijn, right?

Mvg, Nagare

n en Q zijn in dat geval: n = aantal

Q = grootte van de lading in Coulomb

Reageer