Redox- of zuur/basereactie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Redox- of zuur/basereactie?

Redox = electronenoverdracht

Zuur/base = protonoverdracht

Maar.. Als ik dan een vraag als deze krijg;
In een erlenmeyer voegt men aan vast koper(II)oxide verdund zwavelzuur toe.

- Geef de vergelijking van deze reactie.
weet ik niet waar ik moet beginnen.. Hoe kan ik zien of het hier om een redox-, dan wel zuur/basereactie gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Redox- of zuur/basereactie?

ik zou beginnen met de formules voluit te schrijven. Normaal gezien (dat krijgen wij zelfs op de univ meestal) krijg je ook een (aantal) eindproducten.

Probeer gewoon de 2 gevallen en zie wat je uitkomt. Ik gok op een redoxreaktie, omdat ik betwijfel op koperoxide wel een base is, maar dat weet ik niet vanbuiten.

Zie je niet waneer je welk moet gebruiken, best eens vragen aan je leerkracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

Probeer gewoon de 2 gevallen en zie wat je uitkomt.
Ik heb geleerd dat je altijd moet beginnen met opschrijven wat er in de pot (=erlenmeyer zit.
Ik gok op een redoxreaktie, omdat ik betwijfel op koperoxide wel een base is, maar dat weet ik niet vanbuiten.
Volgens mij juist een zuur-base,

Koperoxide is een base, zwavelzuur een zuur, dan wordt het:

CuO + 2 H3O+ => 3 H2O + Cu2+

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Redox- of zuur/basereactie?

Nu ik erover nadenk kan het idd geen redoxreaktie zijn.

Met je vergelijking ben ik het niet eens! Zwavelzuur zal niet zo splitsen normaal gezien. Een zuur betekent dat er H+ aanwezig zijn (in vele gevallen) en denk dat dat dus hier ook wel zo zal zijn. En waar is je so4 - naartoe. Je moet de massa's balanceren!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

noortje schreef:Nu ik erover nadenk kan het idd geen redoxreaktie zijn.

Met je vergelijking ben ik het niet eens! Zwavelzuur zal niet zo splitsen normaal gezien. Een zuur betekent dat er H+ aanwezig zijn (in vele gevallen) en denk dat dat dus hier ook wel zo zal zijn. En waar is je so4 - naartoe. Je moet de massa's balanceren!
Ik gebruikte in plaats van H+ H3O+

en SO42- doet niet mee in de reactie, dus ook niet in de vergelijking. Die gaat erna gewoon met de Cu2+ in oplossing.

Je houdt erna dus een oplossing van Cu2+ over en SO42-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Redox- of zuur/basereactie?

het is niet omdat iets niet meedoet in een reaktie dat je het uit de reaktievergelijking mag smijten. Wel bij de uitweking, NIET bij de uitkomst!!!!!!

vermits H2So4 zal splitsen in 2H+ + So4- kan je veel beter H+ gebruiken, anders kan je de massas niet meer balanceren tot iets "moois"!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

het is niet omdat iets niet meedoet in een reaktie dat je het uit de reaktievergelijking mag smijten. Wel bij de uitweking, NIET bij de uitkomst!!!!!!
Ik heb wel degelijk geleerd dat in een reactievergelijking alleen de reagerende deeltjes vermeldt mogen worden, maar in pricipe maakt dat natuurlijk niets uit.
vermits H2So4 zal splitsen in 2H+  +  So4- kun je veel beter H+ gebruiken, anders kan je de massas niet meer balanceren tot iets "moois"!
Ik heb de massa nog nooit uitgebalanceerd, of is dat de vergelijking kloppend maken? Of je nou H+ + H2O opschrijft of H3O+, voor het de massa's maakt dat volgend mij niets uit. En zwavelzuur is een sterk zuur, dus het is volledig in ionen gesplitst, het verdunnen maakt dan niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Redox- of zuur/basereactie?

het is een redox reactie.

Trukje: Bij een zuur/baze reactie geven ze nooit de oxidatie trap.... en je hebt H bij het zuur dat aan de baze wordt gegeven (meestal toch).

Ik denk dat het zo is

CUO + ........H2SO4 -> Cu2O + O2 + H2SO4

+II en -II .................. +I.........0

dus O geeft elektronen aan CU.

Deze formule is niet uitgebalanceerd trouwens.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

xp schreef:het is een redox reactie.

Trukje: Bij een zuur/baze reactie geven ze nooit de oxidatie trap.... en je hebt H bij het zuur dat aan de baze wordt gegeven (meestal toch).

Ik denk dat het zo is

CUO + ........H2SO4 -> Cu2O + O2 + H2SO4

+II en -II .................. +I.........0

dus O geeft elektronen aan CU.
Dit snap ik niet, waarom zit de zwavelzuur er dan bij? Die is toch alleen oxidator in warm en geconcentreerd zwavelzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Redox- of zuur/basereactie?

noortje schreef:het is niet omdat iets niet meedoet in een reaktie dat je het uit de reaktievergelijking mag smijten. Wel bij de uitweking, NIET bij de uitkomst!!!!!!
Ik heb wel degelijk geleerd dat in een reactievergelijking alleen de reagerende deeltjes vermeldt mogen worden, maar in pricipe maakt dat natuurlijk niets uit.
vermits H2So4 zal splitsen in 2H+  +  So4- kun je veel beter H+ gebruiken, anders kan je de massas niet meer balanceren tot iets "moois"!
Ik heb de massa nog nooit uitgebalanceerd, of is dat de vergelijking kloppend maken? Of je nou H+ + H2O opschrijft of H3O+, voor het de massa's maakt dat volgend mij niets uit. En zwavelzuur is een sterk zuur, dus het is volledig in ionen gesplitst, het verdunnen maakt dan niet uit.
slecht aangeleerd dan. Als je naar de univ gaat MOET je de massa's kunnen balanceren. Als je dan een deel hebt weggedaan wordt dat heel wat moeilijker.

Voor deze kan het mischien nog meevallen, maar voor uitgebreidere en moeilijkere reakties loop je op deze manier verloren en klopt het helemaal niet uiteindelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Redox- of zuur/basereactie?

:shock: Je hebt gelijk tis waarschijnlijk eerder :?:

CuO + H2SO4 -> CuSO4 + H2O

dan is het een zuur base reactie want er gaan protonen van zuur H2SO4 naar H2O.

Sorry voor de verwarring!!
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

slecht aangeleerd dan. Als je naar de univ gaat MOET je de massa's kunnen balanceren. Als je dan een deel hebt weggedaan wordt dat heel wat moeilijker.


Wat is dat dan precies?

Re: Redox- of zuur/basereactie?

Bedankt voor de reacties!

Maar ik wil duidelijkheid :shock: . Het is een zuur/base reactie omdat...

Of moet je voor dergelijke opgavens dus telkens maar een beetje puzzelen en kijken welke het mooiste staat?

Wat me ook in verwarring brengt is het feit dat Cu(II)O een neerslag vormt. Maar als er dus een (sterk?) zuur bij komt kan die die ionbinding gewoon doorbreken?

Het valt me op dat hier ook weinig aandacht aan wordt besteed. Je leert elk onderwerp wel maar geen samenhang..

Concreet; Wanneer is een reactie een

-molecuulreactie (voorbeeld?)

-redoxreactie

-zuur/base reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Redox- of zuur/basereactie?

Maar ik wil duidelijkheid :shock: . Het is een zuur/base reactie omdat...
...er een overdracht van protonen (=H+deeltjes) plaatsvindt
Of moet je voor dergelijke opgavens dus telkens maar een beetje puzzelen en kijken welke het mooiste staat?
Het makkelijkste is kijken naar elk deeltje of de lading veranderd. Als dat het geval is, heb je te maken met een redox-reactie. Dit betekent immers dat er een elektronenoverdacht plaatsvindt tussen twee deeltjes. In dit voorbeeld is de Cu eerst 2+, maar aan het eind van de reactie ook. Dit geldt voor alle deeltjes, de lading is hetzelfde gebleven.
Wat me ook in verwarring brengt is het feit dat Cu(II)O een neerslag vormt. Maar als er dus een (sterk?) zuur bij komt kan die die ionbinding gewoon doorbreken?
Precies

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Redox- of zuur/basereactie?

ik heb onderstaande berichten gelzen en het gaat niet echt ergens over

koperoxide met zwavelzuur resultaeerd in opgeloste koperionen!

Cu2+

en niks anders, in de oplossing uiteraard 'geneutraliseerd' met SO4 2- maar meer niet hoor, zwavelzuur is een zéér sterke oxidator, ook in 'kleine' hoeveelheden!

Wat inhoud dat het een gewone zuurbase reactie is, omdat er geen oxidatiegetallen veranderen wel?

REDOX--> verandering van een oxidatiegetallen!

dat gebeurt hier niet, dus ZUUR/BASE

duidelijk?
may the force be with you

Reageer