verplicht bekend maken van identiteit.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 385

verplicht bekend maken van identiteit.

Ik heb gemerkt dat er nog geen topic over dit onderwerp is. En dus wil ik nu jullie mening weten.

Met de nieuwe identiteitskaart, de elektronische, zou het mogelijks verplicht kunnen worden om met die identiteitskaart je identiteit bekend te maken. Zo zou dan alleen maar op die manier meer binnen kunnen op bepaalde chatboxen. En mss mogelijks ook op fora.

Wat vinden jullie er van???

P.S. en wat als iedereen het dan kan inkijken?

Berichten: 27

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Dan weet je tenminste tegen wie je het echt hebt (het verpest natuurlijk ook een heleboel lol, je kan je niet meer voor een ander uitgeven)
Uiteindelijk berust alles op tijd

Berichten: 656

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Tegen. Ik kan zat voorbeelden verzinnen waar je anoniem bij zou willen blijven.

Sommige mensen gaan juist naar die boxen en fora omdat ze dan anoniem kunnen praten. Dat is iets wat veiliger voor ze is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Zo, deze gelegenheid wil ik even aanpakken om het verschijnsel van opslag van persoonlijke gegevens in zijn algemeenheid te bespreken... :shock:

Om bij het begin te beginnen: wanneer persoonsinformatie op een chip terecht komt zie ik gelijk het risico dat meer informatie dan alleen je naam wordt opgeslagen in de chip (zoals sofinummer). Dat brengt je op de vraag wie inzicht zou moeten hebben in die gegevens.

In Belgie schijnen ze hier best ver mee te zijn. Zo is het de overheid (ik meen zelfs per wet) verboden informatie aan een burger te vragen die al op andere wijze gevonden kan worden.

Met andere woorden: je moet op een formulier aangeven wie je bent (door bijv. naam en geboortedatum), maar vragen om een inkomen mag de overheid niet. Dat kan zij immers al bij de belastingdienst opvragen.

Verder kunnen ook medische gegevens van iedere persoon vast worden gelegd, zodat men bij opname in een ziekenhuis altijd over zo volledig mogelijke informatie beschikt.

Nu is het natuurlijk weer de vraag: wie krijgt inzicht in wat. Een ziekenhuis heeft dus wel inzicht in medische gegevens, niet in financiele zaken. Voor de belastingdienst is dat weer net andersom.

De belastingdienst heeft echter weer geen directe toegang tot informatie over betalingsverkeer van personen. Wel mag zij deze informatie anoniem verkrijgen. Zo kunnen patronen worden ontdekt op basis waarvan men een tot dan toe anoniem persoon kunnen verdenken van fraude. Bij de rechter zal echter een verzoek moeten worden ingediend om de identiteit van deze persoon te mogen achterhalen.

Wie inzicht heeft in welke informatie wordt (als ik het goed heb) beheerd door de Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV): http://sav.fgov.be/nl/ Deze staat onder directe verantwoordelijkheid van een minister.

Over deze zaken heb ik al menigmaal met mensen gediscussieerd. Velen zijn tegen deze aanpak: wie controleert immers de controleurs? Als ergens een fout zit ligt plots alle persoonsinformatie op straat. Men pleit dan wel eens voor geen centrale opslag op een server, maar op iets dat de persoon zelf bij zich heeft, zodat deze zelf kan uitmaken wie wat krijgt.

Dit lijkt mij echter een ondoenlijke zaak. Een individu kan een instantie niet zeggen: je mag alleen dat en dat stukje van mijn chip lezen. En voor ieder onderwerp een aparte chip is ook niet praktisch. Je komt dan eigenlijk vanzelf op een situatie zoals deze nu in Belgie te vinden is.

Het lijkt mij in ieder geval heerlijk: de belastingdienst kan mij toch gewoon een formulier opsturen waarin ze me vertellen wat er over mij bekend is, en als ik op- of aanmerkingen heb dat ik dat maar moet laten weten. Dat is pas makkelijker maken!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Het zou wel nuttig kunnen zijn om mensen de mogleijkheid te geven om zich te identificeren met een ID-kaart op fora en chatboxen. Denk hierbij ook aan online veilingen e.d.

Echter ik zou het niet verplicht stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Voor overheids instellingen, misschien.... maar om toegang tot chatboxen en fora te krijgen vind ik het een zeer slecht idee. Dan kan dus iedereen zien wie ik ben en wat ik op het internet doe. Dat hou ik liever privé. Bovendien wordt zulke informatie vaak doorverkocht aan andere instanties, daardoor krijg je ook vaak spam. Dus dan weet binnen zeek korte tijd het hele internet wie ik ben, en dat wil ik niet.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

tegen, om dezelfde reden als bean. daarnaast kunnen kwaadwillenden er dan nog beroerdere dingen mee doen, zoals kijken of iemand al dan niet thuis is. in fora staat bijvoorbeeld regelmatig: ik ben 2 weken op vakantie, en daar kan alleen maar misbruik van worden gemaakt. Ik vind het wel best zo.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Ik ben er sterk tegen. Om te beginnen is het juist leuk dat op het Internet niemand weet wie je bent, ten tweede zou je dat systeem kunnen gebruiken om iemand (ernstige) schade te berokkenen, je zou zijn kaart kunnen gebruiken en zo illegale dingen doen, zodat het lijkt alsof het die persoon is die zich daaraan schuldig maakt.
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Ik kan het lezen :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Ik kan het lezen  :wink:
Ik ook, maar dat is off-topic. :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

ik vind dit een slechte ontwikkeling, want dit betekent dat buitenlandse regeringen ook dit soort gegevens kunnen inzien en ik heb geen zin om uitgeleverd te worden.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

Tegen. Persoonlijke informatie geef ik liever niet automatisch af. Per geval bekijk ik liever aan wie ik informatie geef en welke informatie dat is. Ik erger me er dan ook wezenloos aan dat je daar niet altijd meer de controle over hebt (doorgeven van adresgegevens bijvoorbeeld).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: verplicht bekend maken van identiteit.

NASE schreef:Ik heb gemerkt dat er nog geen topic over dit onderwerp is. En dus wil ik nu jullie mening weten.

Met de nieuwe identiteitskaart, de elektronische, zou het mogelijks verplicht kunnen worden om met die identiteitskaart je identiteit bekend te maken. Zo zou dan alleen maar op die manier meer binnen kunnen op bepaalde chatboxen. En mss mogelijks ook op fora.

Wat vinden jullie er van???
*)ik denk niet dat het het impliceert dat iedereen aan je identiteit kan - het kan bijv. dat je met een code die aan je identiteitskaart gekoppeld is op chatboxen kunt; enkel indien er misbruik is (pedofilie bijv.) kan de politie die code 'kraken', en de schuldige vinden

*) Belgische paspoorten zijn al zoveel gekopieerd, dat er wel een nieuwe moest komen, we mochten de VS niet meer binnen (die eisen een elektronische kaart, o i hate them)
???

Reageer