Maar of komma maar

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Maar of komma maar

Ik heb geleerd, dat bij een nevenschikkend voegwoord geen komma wordt gebruikt: Dit en dat. Zus of zo. Niet dit maar dat.

Niettemin zie ik tegenwoordig zeer vaak een komma voor maar.

Hoe zit het nu formeel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Maar of komma maar

Ik heb juist geleerd dat vóór 'maar' in het algemeen wél een komma hoort.

hier staat:
Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst: 'Zij vertelde het aan iedereen, hoewel de informatie vertrouwelijk was', 'Hij dacht er lang over na, aangezien hij veel tijd had.'
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Maar of komma maar

Dan is wat je geleerd hebt onjuist, want het is heus niet (altijd) zo dat er geen komma gebruikt wordt bij nevenschikkende voegwoorden.

Lees hier meer over een komma voor "en" (gaat niet specifiek over nevenschikking).

Lees hier nog meer over een komma voor "en" (gaat wél specifiek over nevenschikking).

Lees hier meer over het kommagebruik in het algemeen, waar ze expliciet vermelden dat voor "maar" meestal wél een komma komt.

EDIT: Phys was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Maar of komma maar

Dan is wat je geleerd hebt onjuist, want het is heus niet (altijd) zo dat er geen komma gebruikt wordt bij nevenschikkende voegwoorden.
Maar ...! Nu voel ik me sneu, maar goed, weer wat geleerd.

Reageer