[natuurkunde] oppervlaktelading

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[natuurkunde] oppervlaktelading

Zie de figuur

Afbeelding

Deze holle bol, met binnenstraal a en buitenstraal b heeft een 'ingevroren' polarisatie.

P® = k/r in de richting aangegeven in de figuur(dus overal van de bol afgericht).

Nu wil ik de oppervlakte lading op a en b zoeken, en dit kan met de formule P.n ( met . het inproduct en n de normaalvector).

Nu zag ik in de uitwerkingen staan dat men voor r = b, +P neemt, maar voor r = a, -P. Dit snap ik niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] oppervlaktelading

Je moet bedenken hoe de normaalvector gericht is. Deze wijst naar buiten op r=b, maar naar binnen op r=a. Dat scheelt dus een minteken in je inproduct.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] oppervlaktelading

Luuk1 schreef:Zie de figuur

Afbeelding

Deze holle bol, met binnenstraal a en buitenstraal b heeft een 'ingevroren' polarisatie.

P® = k/r in de richting aangegeven in de figuur(dus overal van de bol afgericht).

Nu wil ik de oppervlakte lading op a en b zoeken, en dit kan met de formule P.n ( met . het inproduct en n de normaalvector).

Nu zag ik in de uitwerkingen staan dat men voor r = b, +P neemt, maar voor r = a, -P. Dit snap ik niet?
En waarom zou deze normaalvector naar binnen moeten wijzen dan? wat is de logica hierachter.

Maar in de uitwerkingen stond ook -P en P en niet nadrukkelijk -n en n, maar dat maakt in principe ook niet veel uit.

Edit: Ik denk dat ik het al snap, hij moet natuurlijk loodrecht op de schil van de bol staan en aan de binnenkant(r=a) wijst het dan inderdaad naar binnen en bij r=b naar buiten!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] oppervlaktelading

Edit: Ik denk dat ik het al snap, hij moet natuurlijk loodrecht op de schil van de bol staan en aan de binnenkant(r=a) wijst het dan inderdaad naar binnen en bij r=b naar buiten!
Nou, het is niet voldoende te beseffen dat n loodrecht op de schil moet staan. Er zijn dan nog altijd 2 mogelijkheden. Maar je hebt een bolschil, en de normaalvector neem je (per conventie) naar buiten. Er is maar één "naar buiten", dus "van het materiaal af". Dan kom je automatisch op de gegeven normaalvector.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer