Springen naar inhoud

[natuurkunde] oppervlaktelading

• Log in om te kunnen reageren

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 15:20

Zie de figuur

Geplaatste afbeelding

Deze holle bol, met binnenstraal a en buitenstraal b heeft een 'ingevroren' polarisatie.

P = k/r in de richting aangegeven in de figuur(dus overal van de bol afgericht).

Nu wil ik de oppervlakte lading op a en b zoeken, en dit kan met de formule P.n ( met . het inproduct en n de normaalvector).

Nu zag ik in de uitwerkingen staan dat men voor r = b, +P neemt, maar voor r = a, -P. Dit snap ik niet?

Veranderd door Luuk1, 04 april 2008 - 15:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2008 - 15:54

Je moet bedenken hoe de normaalvector gericht is. Deze wijst naar buiten op r=b, maar naar binnen op r=a. Dat scheelt dus een minteken in je inproduct.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 19:03

Zie de figuur

Geplaatste afbeelding

Deze holle bol, met binnenstraal a en buitenstraal b heeft een 'ingevroren' polarisatie.

P = k/r in de richting aangegeven in de figuur(dus overal van de bol afgericht).

Nu wil ik de oppervlakte lading op a en b zoeken, en dit kan met de formule P.n ( met . het inproduct en n de normaalvector).

Nu zag ik in de uitwerkingen staan dat men voor r = b, +P neemt, maar voor r = a, -P. Dit snap ik niet?

En waarom zou deze normaalvector naar binnen moeten wijzen dan? wat is de logica hierachter.

Maar in de uitwerkingen stond ook -P en P en niet nadrukkelijk -n en n, maar dat maakt in principe ook niet veel uit.

Edit: Ik denk dat ik het al snap, hij moet natuurlijk loodrecht op de schil van de bol staan en aan de binnenkant(r=a) wijst het dan inderdaad naar binnen en bij r=b naar buiten!

Veranderd door Luuk1, 04 april 2008 - 19:04

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2008 - 21:09

Edit: Ik denk dat ik het al snap, hij moet natuurlijk loodrecht op de schil van de bol staan en aan de binnenkant(r=a) wijst het dan inderdaad naar binnen en bij r=b naar buiten!

Nou, het is niet voldoende te beseffen dat n loodrecht op de schil moet staan. Er zijn dan nog altijd 2 mogelijkheden. Maar je hebt een bolschil, en de normaalvector neem je (per conventie) naar buiten. Er is maar n "naar buiten", dus "van het materiaal af". Dan kom je automatisch op de gegeven normaalvector.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures