Springen naar inhoud

Vulkanisme

• Log in om te kunnen reageren

mariel

mariel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 16:13

Ik hou een profielwerkstuk met als hoofdvraag:
Wat voor invloeden hebben vulkanische activiteiten op het dagelijks leven?
Ik zou graag willen weten hoe jullie over dit onderwerp denken en wat jullie mening is wat betreft het vulkanisme op de aarde.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2008 - 18:37

Ik hou een profielwerkstuk met als hoofdvraag:
1. Wat voor invloeden hebben vulkanische activiteiten op het dagelijks leven?
2. Ik zou graag willen weten hoe jullie over dit onderwerp denken en
3. wat jullie mening is wat betreft het vulkanisme op de aarde.

1. Nou, gezien het enorme aantallen vulkanen in NL of B (of vulkanische aktiviteit voor mijn part), is er niet echt sprake van invloed op mijn dagelijks leven.
2. Je kan er een enrom interessant werkstuk van maken, maar ik zou me beperken tot de achtergronden van het verschijnsel (dus het hoe, wat waarom).
3. Ik ben tegen vulkanisme!!!!

Oftewel, hoe kun je nu een mening over een natuurverschijnsel hebben?? Het is er, punt. Ik denk dat mijn collega (die op Hawaii getrouwd is), wel blij is met vulkanisme. Hoef ik niet uit te leggen toch? Maar of dat een mening is?????
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2008 - 18:39

Ik ben ook wel benieuwd wat je zelf al hebt.

Aantal gedachtes:

-Er zijn een hoop mensen die in de buurt van vulkanen leven.
-Het draaiende magma in de aarde zorgt voor het aardmagnetisch veld
-De aarde ziet er nu zo uit doordat er miljarden jaren geleden heel veel vulkanen waren. Ik geloof dat het iets met de atmosfeer te maken heeft. Moet je opzoeken.
-Diamanten worden gevormd in vulkanen geloof ik, een hoop mensen hebben diamanten. Misschien dat er nog meer in vulkanen gemaakt wordt.
-Veel eilanden zouden er niet zijn zonder vulkanen: Denk Hawai.
-Denk geizers die veel met vulkanen te maken hebben waar misschien het eerste leven op aarde is begonnen. Zoek op thermal vent heet dat geloof ik. Dat zijn vulkaan achtige dingen diep in de oceaan die vol zitten met leven.

Heb je hier wat aan?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

mariel

mariel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2008 - 11:31

Aan Raspoetin: Misschien had ik de vragen anders moeten formuleren. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat vulkanisme voor- en nadelen kan hebben. Ik vroeg me af of jullie daar misschien een paar kunnen opnemen, zodat ik misschien op nieuwe ideeŽn kan worden gebracht.
En met het dagelijks leven bedoel ik niet alleen Nederland en BelgiŽ :P.

Aan StrangeQuark: Dat er eilanden gevormd kunnen worden dankzij vulkanische activiteiten is een voordeel en een nadeel. Een voordeel omdat zich er mensen kunnen vestigen, maar natuurlijk ook natuur. Een nadeel blijft natuurlijk dat het gevaarlijk is om zo dicht bij een (actieve) vulkaan te wonen.
Ik vind het ook interesant wat je zei over die diamanten. Het lijkt me leuk om hier verder onderzoek naar te doen; misschien een proefje over de chemische reacties in een vulkaan (alhoewel me dit knap lastig lijkt :D ).

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2008 - 13:32

Tja het waren natuurlijk ideeen, wat je eigen mening erover is, ga ik niet voor je bedenken. Je moet zelf nog wel onderzoek doen naar de dingen die ik opnoemde. Anders ben ik jouw verslag aan het maken. :D Ik ben dus ook nog steeds benieuwd wat je zelf al bedacht hebt. Niet dat ik zeg dat jij dat doet, maar er zijn best een hoop mensen die hier zomaar hun opdracht dumpen zonder erbij na te denken.

De druk en warmte die nodig zijn om diamenten te maken zijn gigantisch, daarom zijn ze zo bijzonder en ik ben bang dat je dit niet zo makkelijk na kan maken.
Kijk maar op: http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond daar zie je staan dat om een diamant te maken je koolstof (bijvoorbeeld uit je potlood) moet blootstellen aan een druk van 40000 tot 60000 keer de druk die buiten heerst en 900-1300 graden celsius.

Als je een demonstratie wil zou je wel zelf misshcien een nep vulkaan kunnen maken. Er zijn allerlei chemische reacties die lijken op een uitbarsting. Als je daar een beetje een mooie nep vulkaan omheen maaakt dan heb je wel een mooi effect denk ik. Moet je maar opzoeken.

Welke twee vakken moeten te maken hebben met je profiel werkstuk. Moet je iets met scheikunde of natuurkunde doen?

Kortom het helpt enorm als je andere mensen laat zien wat je zelf al hebt, dan kunnen ze makkerlijker helpen en vinden ze het ook leuker om te helpen dan zijn ze niet bang dat jij niets doet en wij al het denkwerk doen. :P
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

TheGreaterGood

TheGreaterGood

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2008 - 13:45

Ik kan me iets herinneren van mijn aardrijkunde lessen, dat de een bepaald *mineraal* (of iets dergelijks) als de lava nog niet gestold is de richting aannemeemt van de richting van het aardmagnetisch veld. (Die overigens eens in de zoveeltijd omslaan) Daarmee kon je bepalen hoe oude sommige lagen gesteente (Dus ook continenten zijn) en je kunt eraan zien hoe ze gedraaid zijn door de jaren heen.

Dat heet volgens mij *Paleomagnetisme*, geen idee wat voor een invloeden het heeft op het dagelijks leven, maar misschien kan het helpen met het zoeken naar aardolie of steenkool. (Maar dat moet je zelf maar even controleren)
"Your American beer is a little like making love on a canoe."
"How so?"
"It's fucking close to water!"

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2008 - 13:47

http://nl.wikipedia....ar_zonder_zomer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mariel

mariel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2008 - 21:07

Aan Strangequark: Dit is de eerste keer dat ik een forum heb aangemaakt zeg maar, dus ik weet niet echt hoe alles werkt en wat er verwacht wordt.
Ik zit in VWO en ik weet nog niet zeker aan welk vak ik mijn profielwerkstuk wil koppelen. Ik wil het liefste eerst een beetje oriŽnteren wat de mogelijkheden zijn met dit onderwerp. Het is ook zo dat ik aardwetenschappen wil gaan studeren en daarom trok dit onderwerp mij extra aan.
Ik heb ook al best veel informatie opgezocht. Het lijkt me niet handig om dat allemaal hierop te gaan zetten :D.
Ik zal een paar deelonderwerpen noemen: Hoe is het leven rondom een vulkaan?
Hiermee wil ik de bevolkingsdichtheid gaan betrekken, soorten begroeÔng, verbouwing gewassen (grond kan vruchtbaar zijn dankzij vulkanische uitstoot). Ik wil ook uitzoeken of er planten- diersoorten zijn die alleen op een bepaald stuk vulkanisch gebied voorkomen.
Ander deelonderwerp: Is er leven mogelijk zonder vulkanisme?
Daarmee denk ik aan: Zou de aarde (zoals we hem nu kennen) er hetzelfde uit zien als wanneer er geen vulkanisme was. Ik wil een schets maken van hoe het er ander uit heeft kunnen zien.
Misschien zouden sommige planten- diersoorten niet bestaan zonder vulkanische activiteiten.
Ander deelonderwerp: yellowstonepark
Hier wil ik graag een enquÍte over maken. Hier in Nederland hebben we natuurlijk niet veel te maken met vulkanische activiteiten, maar we zouden er wel degelijk wat van merken als de grote vulkaan in het yellowstonepark uit zou barsten. In deze enquÍte vraag ik mensen o.a. of ze wel eens van deze supervulkaan gehoord hebben en of ze bang zijn voor een toekomstige uitbarsting (binnen 100 jaar).
Andere deelvraag: Draag vulkanische activiteiten mee aan het (versterkt) broeikaseffect?
Hierin wil ik uitstoot broeikasgassen (bijvoorbeeld methaan) bij een uitbarsting vergelijken met bijvoorbeeld het uitstoot van broeikasgassen van verkeer/industrie. Ook weet ik dat vulkanische activiteiten effect hebben op het grondwater.

Zoals je ziet heb ik alleen (veel) ideeŽn. Niet alles staat hierop en nog niet alles staat vast wat deelonderwerpen betreft. Alles zit nog in de beginfase. Het lijkt me daarom ook leuk als mensen nog "bijzondere" informatie hebben wat ik kan toevoegen aan mijn profielwerkstuk. Misschien dat sommige informatie kan leiden tot nieuwe deelonderwerpen of tot leuke ideeŽn van proefjes (zoals jouw idee van diamanten dat helaas erg moeilijk blijkt om uit te voeren).

Ik ga ook zeker meer informatie opzoeken over Paleomagnetisme, want je kunt maar nooit te veel informatie hebben.
Ook de site van Jan van de Velde vind ik erg leuk. Ik had daar namelijk nog niet eerder over gehoord en denk ook dat ik er een stukje aan ga wijden in mijn werkstuk.

En nu heb ik typvingers :P

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2008 - 14:04

Klinkt heel goed. Ga zo door. Als je nog specifieke vragen hebt over onderwerpen. Laat het weten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures