Potentiometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Potentiometrie

Ik heb een redox-titratie uitgevoerd:

Fe2+ + Ce4+-->Fe3+ + Ce3+

Van deze reactie moeten we de evenwichtsconstantie uitrekenen met behulp van de potentialen uit Binas.

Ik heb een beginnetje gemaakt maar ik loop vast en ik weet niet of ik op de goed weg ben. Zie begevoegd bestand Wie kan me even helpen?

groeten,

Gerdie
Bijlagen
wetenschapsforum.doc
(29.5 KiB) 111 keer gedownload

Berichten: 199

Re: Potentiometrie

Beste Gerdie,

De evenwichtsconstante is niet afhankelijk van de hoeveelheid titrant die je toevoegt. Hij geldt altijd (dwz bij een gelijkblijvende temperatuur en daar gaan we van uit).

Begin eerst met de evenwichtsconstante K uit te schrijven, dwz met de concentratiebreuk.

De titratie kun je ook zien als een elektrochemische cel met het redoxkoppel Fe2+/Fe3+ in de ene halfcel en het redoxkoppel Ce4+/Ce3+ in de andere halfcel. Omdat je de stoffen in een titratie in één oplossing hebt, is deze cel als het ware kortgesloten en moeten de potentialen van beide halfcellen altijd gelijk zijn.

Oftewel: schrijf voor elke halfreactie de Nernst-vergelijking uit en stel de vergelijking op waarbij de potentialen van beide halfreacties aan elkaar gelijk zijn (vanwege de kortgesloten elektrochemische cel). Bekijk vervolgens hoe je hier de concentratiebreuk voor K uit kunt herleiden en je bent klaar.

Ik heb de som gemaakt en kom uit op K = 1,3 x 1016. Het evenwicht ligt dus zeer ver naar rechts, wat te verwachten was, gezien de Vo-waarden.

Overigens spreek je van het "potentiaalverschil van de calomelektrode" maar wat bedoel je daarmee? Potentiaalverschil met wat? Je bedoelt waarschijnlijk het potentiaalverschil van de calomelelektrode met de standaardwaterstofelektrode, oftewel DE potentiaal van de calomelelektrode, want alle potentialen worden op de standaardwaterstofelektrode betrokken.

Maar dit doet niet ter zake waar het de evenwichtsconstante betreft, de potentiaal van de calomelelektrode heb je niet nodig. Het zou natuurlijk vreemd zijn als een evenwichtsconstante zou afhangen van de referentie-elektrode die je (toevallig) gebruikt.

Ik heb geprobeerd je te helpen, zonder je het directe antwoord te geven. Ik hoop dat het nu wel lukt. Want door het zelf proberen uit te zoeken leer je het meest!
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer