Vergelijken correlaties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Vergelijken correlaties

Wie heeft er een tip voor mij, na lang zwoegen kom ik er toch echt niet uit!

Variabele 1 is een ordinale variabele en variabale 2 een interval/ratio.

Hiertussen heb ik de correlaties berekend, voor drie groepen (allemaal aparte correlaties) met Spearman. Deze drie groepen zijn eigenlijk variabele 3 (oridinaal). Met behulp van select cases, heb ik ze de aparte correlaties berekend.

Nu wil ik kijken of er tussen de drie groepen een verschil in, dus groep 1 met groep 2 vergelijken, groep 1 met 3, en groep 2 met 3. Mijn veronderstelling is dat de correlaties toenemen naarmate de mensen in een hogere groep zittten, en dat is ook zo(in de aparte correlaties van Spearman) maar ik weet dus niet hoe je kan berekenen of deze verschillen ook significant zijn!

Oei, ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Overigens kan variabele 3 ook worden omgezet in een interval/ratioschaalvariabele. Ik weet niet of dat wat helpt? Of het misschien oplosbaarder maakt? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vergelijken correlaties

Even verplaatst voor je, ik denk dat je in dit subforum een betere kans maakt op een antwoord.

Berichten: 954

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Stefanie,

Het vergelijken van de verschillende correlaties zal niet zoveel opleveren, omdat je daarmee (zoals je zelf al aangeeft) niet kunt toetsen of die verschillen er echt toe doen. Hooguit kun je laten zien dat er een verschil is.

Mijn idee zou zijn interacties op te nemen van de groep met de variabele waarin je geinteresseerd bent.

Overigens is het denk ik wel even handig de namen van de variabelen te vermelden, dat praat wat gemakkelijker.

Succes

Ferry

Berichten: 6

Re: Vergelijken correlaties

Bedankt voor je reactie. Ik zal mijn variabele namen even geven.

De eerste variabele zijn Eigen beoordeelde Schoolvaardigheden (met een bestaande vragenlijst) - interval/ratio. De tweede zijn Feitelijke Schoolvaardigheden (ingedeeld naar onv, vold en goed)(ordinaal). De derde is dus de leeftijd, of de groep. De groepen zijn 6, 7 en 8. Maar ik heb ook de leeftijden (voor de hypothese maakt dat niet zoveel verschil uit). Dus ik had inderdaad al de correlaties berekend, maar nu wil ik weten of er een stijging is (sign. naarmate kinderen ouderen worden. Dus of ze hun eigen schoolvaardigheden beter kunnen inschatten.

Ik hoop dat je deze vraagstelling en uitleg een beetje begrijpt. Ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt met interacties opnemen van de groep. Zou je dat ajb willen uitleggen?

Ik hoop echt dat ik vandaag nog uitkom. Zit hier al veel te lang aan!

Berichten: 954

Re: Vergelijken correlaties

Ok, dus

Y = Feitelijke Schoolvaardigheden

X1 = Subjectieve Schoolvaardigheden

X2 = Leeftijd / Groep

En je voorspelling is dat de relatie tussen X1 en Y lager zal zijn naarmate de kinderen ouder zijn (X2 is hoger). Dat wil zeggen dat je een interactie-effect voorspelt.

Ik heb 2 mogelijk oplossingen:

1. Maak dummies voor groepen (Dat worden in dit geval 3, namelijk 1 voor elke groep. Als je daarbij hulp nodig hebt, hoor ik het graag). En maak vervolgens interacties tussen deze dummies en X1. Dat doe je door de dummies te vermenigvuldigen met X1. Vervolgens doe je een regressieanalyse met Y als afhankelijke en de rest als onafhankelijke (behalve de dummy voor groep 7). Dat zou een indicatie kunnen geven.

2. Centreer X1 en X2 (Dat wil zeggen dat je het gemiddelde berekent en vervolgens een nieuwe variabele berekent door het gemiddelde van de ruwe score af te trekken, oftewel X1_gecentreerd = X1 - X1_gemiddeld). Bereken een interactievariabele voor X1 en X2 (X1X2_interactie = X1*X2). Doe vervolgens een regressie analyse met Y als afhankelijke, X1, X2 en de interactie als voorspellers.

Ik weet natuurlijk niet precies wat je wel en niet weet, dus misschien leg ik dingen uit die je wel weet of juist dingen niet die je niet weet. Dus, vraag gerust verder.

Succes

Berichten: 6

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Ferry,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik snap er eigenlijk niet veel van als ik het zo lees :D . Het klinkt als een heel duidelijke uitleg maar ik weet niet hoe ik die stappen moet uitvoeren, omdat het zoveel onbekende begrippen zijn :P . Dus ik ga het eerst even zelf heel goed bekijken en uitproberen met behulp van mijn statistiekboeken. Als ik er dan niet uitkom dan weet ik je te vinden! :P

Berichten: 954

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Stefanie,

Mocht je er niet uitkomen, dan wil ik ook wel even naar die data kijken.

Berichten: 6

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Ferry, ik heb er naar gekeken en ik snap er nog steeds heel weinig van. Ik wil je mijn databestand wel sturen. Dat kan ik via hier zeker niet posten? Klopt het dat de eerste suggestie niet 100% antwoord geeft op mijn vraag? Omdat je schrijft dat het een indicatie zou kunnen geven. Ik hoop dat de tweede wel een goed antwoord kan geven. Nou, bedankt maar weer. Ik krijg hier echt de zenuwen van! Ik wil ervan af zijn! :D

Berichten: 954

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Stefanie,

De twee lijkt me de beste optie maar dat is ook afhankelijk van de data. Gebruik je SPSS? Ik kan anders wel even een syntax voor je maken waarmee het zou moeten lukken.

Ferry

Berichten: 6

Re: Vergelijken correlaties

Ehm, okay dat lijkt me een goed idee. Ik gebruik inderdaad spss.

Heb je dan de precieze namen nodig van mijn variabelen? Of noem je ze dan even x en y zoals in je verhaal?

Dan kan ik het ook vervangen. Ik weet niet wat handiger is.

Berichten: 954

Re: Vergelijken correlaties

PB!

:D

Berichten: 6

Re: Vergelijken correlaties

Hoi Ferry, echt heel erg bedankt. Ik ga het straks uitproberen. Mijn SPSS is verlopen, dus ik ga straks naar de UvA op het uit te proberen! Ik laat het je nog weten of ik er uit ben gekomen. :D

Reageer