Netwerkprobleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Netwerkprobleem

Wat moet ik met de volgende foutmelding? Ik heb 3 pc's via een router aangesloten op het internet en alledrie hebben ze internetverbinding. Maar nu wil ik van 1 pc bestanden kopieren naar een andere pc. Alledrie de pc's zitten in dezelfde werkgroep 'MSHOME'. Als ik via Total Commander / Explorer naar de gedeelde map van een andere pc wil navigeren, krijg ik de volgende foutmelding:
Mshome is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.
Wat moet ik doen om dit op te lossen? En weet iemand waar ik basis netwerk informatie kan vinden om dit soort netwerkproblemen op te kunnen lossen? Ik wil m'n kennis over netwerken vergroten, maar ik loop om de haverklap tegen ogenschijnlijk simpele probleempjes op, waar ik maar niet uitkom... :D

[edit]Als ik op de pc zit (Windows 98 SE), waar de bestanden op staan die ik wil kopieren, dan krijg ik de volgende melding zodra ik verbinding wil maken met Pentium4 (Windows XP Home):
Geen toegang tot \\Pentium4

Kan de computernaam of share-naam niet vinden. Controleer deze, en probeer het opnieuw.
De Windows98 pc 'ziet' de Windows XP pc dus wel... Andersom 'ziet' de Windows XP pc de Windows 98 pc niet...[/edit]

[edit2]De Windows XP pc biedt geen mogelijkheid om te zoeken naar computers...??? (Start - Zoeken)[/edit2]
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 202

Re: Netwerkprobleem

1. Zoek het ip adres van de pc waar je bestanden af wil halen met: start->uitvoeren->cmd->ipconfig (of als het een win98 pc is: start->uitvoeren->command-->ipconfig

2. Op de andere pc in internet explorer typ: \\ipadres\naam gedeelde map

Wanneer dit niet werkt kun je doen:

1. Open deze computer

2. extra->netwerkverbinding maken

3. dan bij map invoeren: \\ipadres\naam gedeelde map

4. andere gebruikersnaam aanklikken

5. de gegevens van een gebruiker invoeren van de pc waar de gedeelde map staat

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Netwerkprobleem

Ik zal je tips eens proberen zodra ik weer wat tijd heb. Ik ben er trouwens net achter gekomen dat de kabel van de router naar de Windows 98 pc een crossover cable is... Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben? De Windows 98 pc heeft namelijk wel gewoon internetverbinding via die kabel.

En ik kreeg ook een tip om op een van de computers de netwerk wizard opnieuw uit te voeren. Aan het eind van die wizard krijg je de vraag voorgeschoteld of je de wizard(?) ook op andere pc's wil uitvoeren m.b.v een diskette of de Windows cd. Waar is dat eigenlijk goed voor? Je moet toch ook gewoon handmatig je netwerk in kunnen stellen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Netwerkprobleem

meijuh, ik heb beide mogelijkheden geprobeerd, maar zonder resultaat. Heb je nog andere tips misschien?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 202

Re: Netwerkprobleem

heb je misschien een firewall aanstaan op 1 van de pc's ?

Reageer