Staaf/plank in resonsantie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 53

Staaf/plank in resonsantie

Hallo,

Ik neem een houten plank, ik leg deze op de rand van de tafel zodanig ze er nog een stuk over hangt. Ik leg een baksteen op het stuk lat dat op de tafel ligt. Ik geef nu een tik aan deze plank.. Ze zal beginnen te trillen op een bepaalde frequentie.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Kan er iemand mij een formule geven die de frequentie van die trillende plank zal voorspellen?

De plank zal stoppen met trillen na een tijdje, omdat deze weerstand ondervind (lucht,hechtingspunt aan de tafel) maar de frequentie blijft hetzelfde, toch?

De eigenfrequentie van een object is toch hetzelfde als de resonantiefrequentie van dat object? Of zijn er verschillen?

Alvast bedankt.

Berichten: 4.246

Re: Staaf/plank in resonsantie

Ahoyyyy schreef:Kan er iemand mij een formule geven die de frequentie van die trillende plank zal voorspellen?

De plank zal stoppen met trillen na een tijdje, omdat deze weerstand ondervind (lucht,hechtingspunt aan de tafel) maar de frequentie blijft hetzelfde, toch?
Probeer een schematische schets te maken, stel de differentiaalvergelijking op en dan vind je automatisch de eigenfrequentie.
De eigenfrequentie van een object is toch hetzelfde als de resonantiefrequentie van dat object? Of zijn er verschillen?
De resonantiefrequentie is per definitie de eigenfrequentie, maar deze term kan je makkelijk verwarren met resoneren daarom gebruikt men liever eigenfrequentie.

Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan één van de eigenfrequenties.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer