Omvormer 12v-230v 1000w/2000w

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Omvormer 12v-230v 1000w/2000w

Hallo,

Op de boot wil ik met een senseo apparaat onderweg af en toe koffie kunnen zetten en daarnaast wil ik af en toe de magnetron kunnen gebruiken.

Op het senseo app. staat 1.450W en de magnetron gaat tot 700 watt. Alle andere apparaten (koelkast, verlichting enz) werken op 12V.

Ik heb een omvormer gekocht 12V naar 230V 1000W/2000W en ik dacht dat dat voldoende zou zijn. Immers zowel de senseo als de magnetron staan maar heel even aan en bovendien nooit tegelijk.

Nu blijkt dat als ik alleen de senseo aanzet de omvormer onmiddellijk stopt.

Als ik alleen de magnetron op 100W aanzet doet hij het prima. Draai ik de magnetron angzaam omhoog in de richting van 700W dan stopt de omvormer bij ca. 500W.

Hoe moet ik nu berekenen weleke capaciteit omvormer ik nodig heb...

Ben benieuwd naar de reacties.

Guus

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omvormer 12v-230v 1000w/2000w

Als op die omvormer staat 1000W/2000W dan zou ik eerst maar eens aan de leverancier vragen wat dat precies betekent, en waarom het apparaat dat niet waarmaakt.

Een mogelijkheid is natuurlijk dat je accu het gewoon niet trekt en dat de omvormer afslaat omdat de accuspanning te ver in elkaar zakt. Want 1000W komt aan de 12V zijde wel overeen met 83A. Dat is niet niks.

Berichten: 12.262

Re: Omvormer 12v-230v 1000w/2000w

Een mogelijkheid is natuurlijk dat je accu het gewoon niet trekt en dat de omvormer afslaat omdat de accuspanning te ver in elkaar zakt.


Ik zou het daar zoeken, vanwege het gedrag bij aansluiten van de magnetron. Magnetronovens werken normaliter altijd op maximaal vermogen, maar zijn bij lagere vermogens slechts een deel van de tijd ingeschakeld (van ca 10% op ontdooistand tot 100% bij full-power). Blijkbaar kan de omvormer in ieder geval kortstondig het benodigde vermgoen leveren. Als hij daarbij niet bijzonder warm wordt zal het dus eerder aan de accu liggen.
Victory through technology

Reageer