Analyseren appelmoes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Analyseren appelmoes

Hi,

Ik heb volgende week op school het appelmoesproject

en dan moeten we ook analyseren.

Maar wij hebben dat nog helemaal niet gehad

en dus heb ik wat vraagjes.

1. Weet iemand hoe en wat je kunt analyseren.

2. Hoe analyseer je vitamine C in appelmoes?

3. Kun je koolstof analyseren in appelmoes?

als iemand nog andere leuke ideeen heeft voor de analyse's zijn die altijd welkom!

Groetjes, Kim.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

Hi,

Ik wil Vitamine C aan gaan tonen in appelmoes

door DCPIP te gaan gebruiken. (dit had ik gekregen als tip van een vriend)

maar volgens mij moeten wij bij deze analyse een reactievergelijking gebruiken.

nou had ik dit gevonden:

C12H6Cl2NO2 + HAc -> C12H7Cl2NO2 + Ac

C12H7Cl2NO2 + C6H8O6 -> C12H9Cl2NO2 + C6H6O6

maar ik weet niet wat deze reactievergelijkingen percies beteken

kan iemand mij dat uitleggen.

ook als iemand een andere reactievergelijking weet is dat welkom!

Groetjes, Kim.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Analyseren appelmoes

Analyseren betekent alleen dat je iets te weten gaat komen over je appelmoes. Dus dat is een beetje vaag en hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Je zou ook flauw kunnen zeggen dat je pot appelmoes op een weegschaal wegen ook analyseren zou kunnen zijn. Dus als je het chemisch zou willen analyseren kan je kijken naa: Vitamines, zuurgraad, hoeveelheid zuurstof, gifstoffen, dichtheid, kleur, kijken of je type appels terug kan vinden (lijkt mij persoonlijk een leuke uitdaging, neem een aantal verschillende appels en kijk of daar specifieke eigenschappen bij te vinden zijn en kijk of je die ook bij je appelmoes terug vindt), hoeveel suiker zit erin, gelei middel, anti-oxidanten, conserveringsmiddelen enz. enz. enz.

Zoals je ziet kan je alles vinden wat je maar wil.

Er zijn chemische titraties neem ik aan voor vitamine C, daar kan je docent je toch aan helpen? Of moet je helemaal zelf uitzoeken hoe je dat kan aanpakken? Ik dacht dat DCPIP gebruikt wordt om het bij mensen in hun urine aan te toenen. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dichlorphenolindophenol (is vrij makkelijk op internet te vinden trouwens, hadden jullie ook kunnen doen. :P )

Wat wil je analyseren over koolstof? Het zit er hoe dan ook in, en het zal ook een groot gedeelte van je appelmoes zijn. Nogmaals wat wil je bereiken met je project? (of anders wat wil de docent dat jullie bereiken in je project :D )

Ik heb beide onderwerpen even samengevoegd, omdat het om hetzelfde gaat en ik ook al had voorgesteld om dat spul te gebruiken. Het gaat om hetzelfde en is dus wel zo makkelijk om bij elkaar te houden. Succes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

StrangeQuark schreef:Analyseren betekent alleen dat je iets te weten gaat komen over je appelmoes. Dus dat is een beetje vaag en hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Je zou ook flauw kunnen zeggen dat je pot appelmoes op een weegschaal wegen ook analyseren zou kunnen zijn. Dus als je het chemisch zou willen analyseren kan je kijken naa: Vitamines, zuurgraad, hoeveelheid zuurstof, gifstoffen, dichtheid, kleur, kijken of je type appels terug kan vinden (lijkt mij persoonlijk een leuke uitdaging, neem een aantal verschillende appels en kijk of daar specifieke eigenschappen bij te vinden zijn en kijk of je die ook bij je appelmoes terug vindt), hoeveel suiker zit erin, gelei middel, anti-oxidanten, conserveringsmiddelen enz. enz. enz.

Zoals je ziet kan je alles vinden wat je maar wil.

Er zijn chemische titraties neem ik aan voor vitamine C, daar kan je docent je toch aan helpen? Of moet je helemaal zelf uitzoeken hoe je dat kan aanpakken? Ik dacht dat DCPIP gebruikt wordt om het bij mensen in hun urine aan te toenen. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dichlorphenolindophenol (is vrij makkelijk op internet te vinden trouwens, hadden jullie ook kunnen doen. :P )

Wat wil je analyseren over koolstof? Het zit er hoe dan ook in, en het zal ook een groot gedeelte van je appelmoes zijn. Nogmaals wat wil je bereiken met je project? (of anders wat wil de docent dat jullie bereiken in je project :D )

Ik heb beide onderwerpen even samengevoegd, omdat het om hetzelfde gaat en ik ook al had voorgesteld om dat spul te gebruiken. Het gaat om hetzelfde en is dus wel zo makkelijk om bij elkaar te houden. Succes.
mijn vraag was eigenlijk wat die 2 reactievergelijkingen betekende..

weet je dat ook missschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Analyseren appelmoes

In de onderste regel van mijn vorige reply zei ik dat ik ze had samengevoegd met je andere vraag in 1 appelmoes project topic, dus het was een reactie op je eerste post. En in die wiki pagina staat het toch vrij duidelijk?

DCPIP (blue) + H+ ----------> DCPIPH (pink)

DCPIPH (pink) + VitC ----------> DCPIPH2 (colourless)

C6H8O6 + C12H7NCl2O2 ----------> C6H6O6 + C12H9NCl2O2

DCPIP is commonly used as an indicator for Vitamin C. If vitamin C, which is a good reducing agent is present , the blue dye, which turns pink in acid conditions and is reduced to a colourless compound by ascorbic acid.

Die HAc is het zuur volgens mij en onder de reacties staat:

In a titration, when all the ascorbic acid in the solution has been used up, there will not be any electrons available to reduce the DCPIPH and the solution will remain pink due to the DCPIPH. The end point is a pink colour that persists for 10 seconds or more.

Titreren en kijken naar kleuromslag. Titratie hebben jullie gehad?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

ik bedoel,

wat beteken deze reactievergelijkingen in woorden zeg maar, (net zoals H2O water betekent)

C12H6Cl2NO2 + HAc -> C12H7Cl2NO2 + Ac

C12H7Cl2NO2 + C6H8O6 -> C12H9Cl2NO2 + C6H6O6

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Analyseren appelmoes

Maar dat kan je ook gewoon zelf opzoeken op het internet, en op de links die ik je al gegeven heb. Kan je je voorstellen dat het anders overkomt alsof ik jouw werk zit te maken? :D Het is in het vervolg handig om aan te geven wat je zelf al gedaan hebt, als je dat doet kan ik je bijna garanderen dat hier wel mensen zitten die het weten en je willen helpen. Men vindt het alleen niet leuk om andermans werk te doen. Vind jij vast ook niet leuk.

HAc = Azijnzuur (opgezocht via Google) http://en.wikipedia.org/wiki/Acetic_acid

Ac is wat je overhoudt als je van azijnzuur het waterstofje weghaalt (als je er dus een zuur van gemaakt hebt) en dat heet acetaat.

C12H7NCl2O2 is DCPIP of wel Dichlorphenolindophenol

en C6H8O6, heb je neem ik aan zelf al wel opgezocht?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

Sorry, ik wist niet dat je dat gewoon op wikipedia enz. op kon zoeken, anders had ik dat echt wel gedaan!

nogmaals Sorry, en bedankt voor het helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Analyseren appelmoes

Maakt niet uit, kom vooral terug voor vragen dat is geen enkel probleem. Ik vraag me nog steeds af wat jullie nu met je opdracht willen analyseren? Zoals ik al aangaf is dat een wat ruim begrip. (C6H8O6 is dus je vitamine C)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

Ik wil de Vitamine C in appelmoes analyseren.

of is mijn manier dan niet goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Analyseren appelmoes

KimVervoort schreef:Hi,

Ik heb volgende week op school het appelmoesproject

en dan moeten we ook analyseren.

Maar wij hebben dat nog helemaal niet gehad

en dus heb ik wat vraagjes.

1. Weet iemand hoe en wat je kunt analyseren.

2. Hoe analyseer je vitamine C in appelmoes?

3. Kun je koolstof analyseren in appelmoes?

als iemand nog andere leuke ideeen heeft voor de analyse's zijn die altijd welkom!

Groetjes, Kim.
Je oorspronkelijke vragen waren 1, 2 en 3, daar heb ik antwoord op gegeven met als voorstel om de methode te gebruiken die je zelf ook aandroeg, dat gebeurde in twee topics, daarom heb ik ze samen gevoegd. Ik heb zelf nooit die reactie gedaan, maar ziet er duidelijk genoeg uit. Ik denk dat dit een prima methode is. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft.

Verder vroeg ik me nog af wat je bedoelde met appelmoes analyseren, daar heb ik een aantal voorbeelden voor genoemd die je zou kunnen doen. Koolstof analyseren snap ik nog steeds niet wat je bedoelt.

Analyseren betekent dat je kijkt hoe iets werkt. Als je vitamine C analyseert dan wil je weten waar vitamine c uit bestaat. Jij wil weten: "hoeveel vitamine C zit er in Appelmoes" denk ik.

Ik dacht dat dat maar een onderdeel van je opdracht was en het verdere doel is me nog niet helemaal duidelijk. Ik denk dat je nu wel genoeg info hebt om de hoeveelheid vitamine C te titreren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 12

Re: Analyseren appelmoes

kan er iemand kijken ofdat deze reactievergelijking klopt:

C6H12O6 + H2O + C12H7Cl2NO2 -> C6H8O6

volgens mij moet er nog iets aan veranderen,

want de Cl2 en NO2 staan niet achter de pijl.

zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Reageer