Externe hardeschijf

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Externe hardeschijf

Zoals de meeste mensen met een laptop wel kunnen beamen is de harde schijf van deze leuke apparaatjes binnen de kortste keren vol. Zeker als je nog een redelijke lading films en muziek hebt.

Om dit op te lossen wil ik een harde schijf aanschaffen. Ik gebruik momenteel een oudje van 80 GB om m'n belangrijke bestanden te back-uppen.

Probleem is nu dat met nog minder dan een GB aan HD ruimte ik toch een keer voor een andere externe HD moet gaan kijken. Dan wil ik het meteen goed aanpakken zodat ik met deze externe HD zowel back-ups kan maken als multimedia opslaan. Gemak dient de mens dus een ethernet aansluiting is bijna niet meer weg te denken op dit schijfje. Echter aangezien ik hier met een laptop te maken heb, versleep je dit ding nog wel eens naar een andere locatie. Van deze andere locatie zou je dan eigenlijk ook toegang willen hebben tot je externe HD via het I-net.

Mijn vraag aan jullie is nu of jullie mij een specifieke schijf aan kunnen raden? De HDs die ik op het I-net zie reppen eigenlijk alleen maar specifiek over een eventuele ethernet aansluiting, houdt dit dan ook automatisch in dat je via het I-net toegang kan hebben of is hier een aparte FTP server voor nodig.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 202

Re: Externe hardeschijf

Zelf zou ik gaan voor een aparte linksys fileserver maargoed, das dan weer vrij onhandig om elke keer mee te slepen.

Elke harde schijf met ethernet aansluiting luistert op een bepaalde poort en heeft een ip adres. Wanneer door de accespoint de poort wordt opgensteld en doorgestuurd wordt naar het ipadres van de harde schijf moet het ook van buitenaf bereikbaar zijn. Ik zou zo niet kunnen vertellen via welk protocol dit gaat of zo, in ieder geval niet via ftp.

Thuis hebben we een linksys file servertje met ingebouwde ftp server:

http://www-nl.linksys.com/servlet/Satellit...d=0443374557B44

en bestellen:

http://tweakers.net/pricewatch/92711/links...2x-usb-20).html

voor nog geen 70 euro.

Met zo'n server kun je de harde schijf veel beter beheren met rechten enzo, ideale oplossing: weinig stroom en als je een beetje een "weinig stroom verbruik freak bent" dan zou ik gaan voor een 320gb externe laptop hardeschijf aangezien deze geen extra stroom adapter nodig heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Externe hardeschijf

Voor wat jij wil doen heb je denk ik altijd een FTP-server nodig.

Ik wil geen reclame maken ofzo maar volgens mij is het zoiets dat je zoekt: http://www.digicamshop.be/product/44447/48...l#specificaties

Met deze HD kan je eigenlijk overal ter wereld aan je bestanden.

EDIT meijuh was blijkbaar voor mij en volgens hem/haar is het wel mogelijk via een HD met ethernet alleen (kan je hier iets meer info over geven, naast die poorten forwarden).

Berichten: 202

Re: Externe hardeschijf

http://www.wdc.com/en/products/products.as...amp;language=en deze heeft blijkbaar wel een ingebouwde ftp server. Maargoed betaal je ook 190 euro voor, netzoveel als een fileserver + losse hdd.

Freecom heeft ook een oplossing:

http://www.4launch.nl/shop/product/029643/...-8mb-lan-usb2-0

Hierin staat dat die vanaf internet bereikbaar is. Ik zou alleen nooit een freecom hdd halen, ik heb het eens bij iemand gezien, je moest hiervoor speciale software installeren etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Externe hardeschijf

Maargoed betaal je ook 190 euro voor, netzoveel als een fileserver + losse hdd.
390 dollar bedoel je ?

Het zal waarschijnlijk wel niet super veel verschillen de prijs tussen HD+fileserver appart en ingebouwd. Het voordeel bij een ingebouwde is dat je maar een toestel hebt.

Een apparte fileserver heeft misschien meerdere mogelijkheden maar ik heb geen ervaring met HD en ingebouwde fileserver dus dat weet ik niet goed.
Ik zou alleen nooit een freecom hdd halen, ik heb het eens bij iemand gezien, je moest hiervoor speciale software installeren etc.
Raar, ik heb hier deze week nog eentje bij mij thuis gehad voor een hoop films over te zetten. Ik stop de schijf in mijn pc en alles werkt meteen perfect, Plug&Play.

Ik had dan blijkbaar geen software nodig (ook niet voor de ethernet verbinding te gebruiken).

Zo'n internet systeem zat er wel niet op dus het kan zijn dat je daarvoor dan wel een driver nodig hebt.

Berichten: 202

Re: Externe hardeschijf

390 dollar bedoel je ?
Raar, ik heb hier deze week nog eentje bij mij thuis gehad voor een hoop films over te zetten. Ik stop de schijf in mijn pc en alles werkt meteen perfect, Plug&Play.

Ik had dan blijkbaar geen software nodig (ook niet voor de ethernet verbinding te gebruiken).

Zo'n internet systeem zat er wel niet op dus het kan zijn dat je daarvoor dan wel een driver nodig hebt.
Ik zei ook dat ik hem niet zou halen, het kan zijn dat freecom zn systeem heeft verbeterd. Maar dan nog zou ik zo niet kunnen zegge hoe het precies gaat via internet toegang, ik zou het risico (beperkte veiligheid) niet nemen en gewoon een mooi fileservertje halen en een externe 500gb hdd ofzo:)

even op de pricewatch van tweakers kijken waar je het spul het beste kan bestellen, ik vermoed dat je al klaar kunt zijn voor 220 euro.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Externe hardeschijf

Je gebruikt in beide posts verschillende hyperlinks. De hyperlink die bij mijn quote paste hierbij:


EDIT: kijk maar eens in bericht 4

Berichten: 202

Re: Externe hardeschijf

ja ok, ik had die prijs niet gezien op de site van western digital zelf. Maakt ook niet veel uit lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Externe hardeschijf

Mybook is op zich wel een leuke oplossing, probleem daarmee is dat bepaalde filetypes niet worden ondersteund, veel voorkomende beeld en geluids standaarden.

++++

EDIT

++++

Heb inmiddels de western digital mybook world edition 2 aangeschaft. 2x 500 Gb, in Raid1 gezet. Mocht iemand anders nog het idee hebben om dit apparaat te kopen, installeer dan geen mionet. Het heeft een unix core, en is zo dus voor jezelf helemaal te tunen. ondanks dat ze dit adverteren met Gigabit, kan het dit niet aan. Daarvoor is de processor niet snel genoeg.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer