Belasting u profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Belasting u profiel

Ik heb een vraag over het doorbuigen van een stalen u profiel.

Ik gebruik bij een constructie een stalen u-profiel met twee zijdes van 50mm hoog en 1 zijde van 125mm breed en 2,5mm dik. Het u profiel is in totaal 6800mm lang en deze wordt op 3 punten vast gezet (aan de zijkanten en in het midden). Op de zijkant van het u-profiel (zijde: 50mm hoge en de 6800mm lang) versprijd zich een kracht van 1000 N/m2. Mijn vraag is of het profiel doorbuigt en of het eventueel nodig is om deze op meer punten vast te zetten.

Ik heb al een aantal dagen met mijn sterkteboekleer proberen deze soms te maken, maar kom er nie uit. zou iemand mij kunnen helpen? Vast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Belasting u profiel

laat eens zien wat je al hebt bedacht voor deze ligger te berekenen. Het is uiteraard een hyperstatische ligger dus zal je de steunpunten moeten berekenen via de sterkteleer of uit tabellen; en dan het maximale buigmoment zoeken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Belasting u profiel

Uit je gegeven last van 1000 N/m2,komt er op de smalle kanten van 5 cm een last van 1/20 deel ofwel

50N/m1 ofwel per strekkende meter.

Elke eigen gewicht en verdere belasting geeft een doorbuiging,bij jou dus een ligger op 3 stp. en uit tab.boeken kun je de doorb.berekenen;ik maak het je makkelijk:

max.doorb in het veld= (q*L4)/(185*E*I) met q dus wel per strekkende meter.

Doorbuiging max. op 0,57851 * vrije overspanning uit middenstpunt.

Reageer