Spanningsverloop bladveer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Spanningsverloop bladveer

Ik wil graag u advies inwinnen bij het volgende:

In de bijlage vindt u een constructie van een hefboom met een te bewegen deel. Dit bewegende deel zal alleen in de x-richting bewegen en niet in de y-richting. Het gewicht van het te bewegen deel is 300gram. De belasting is echter wisselend, want de aandrijving van de hefboom geschiedt via een kruk-drijfstangmechanisme. De maximale versnelling hiervan bedraagt 33m/s².

De hefboom scharniert om het zwarte punt in het midden van de hefboom en slaat aan de bovenzijde maximaal 10,5mm uit. De overbrengingsverhouding is 1:3, wat wil zeggen dat de onderzijde maximaal 31,5mm uitslaat. Door goed af te stellen slaat de hefboom maximaal 15,75mm naar links of rechts uit.

Om deze constructie echter spelingsvrij te maken, zit ik te twijvelen tussen het gebruik van een (verlopende) bladveer of een spiraalveer. Ik hoop dat u mij hierbij kunt adviseren, gezien het feit dat de veer zowel in x- als y-richting moet kunnen bewegen.

Nu vraag ik mij ook wat het spanningsverloop in een dergelijke constructie is. Hoe zit het met de hoeken die de veer gaat maken? Is het te voorspellen of kan het beter proef ondervindelijk bevonden worden.

Ik hoop snel wat te horen,

Groeten Berthil
Bijlagen
schematisch.JPG
schematisch.JPG (49.11 KiB) 599 keer bekeken

Berichten: 138

Re: Spanningsverloop bladveer

Een bladveer is in principe een praktische uitvoering van een plaat verenstaal (of gewoon staal) met een driehoekige vorm.

Wanneer de basis van de driehoek wordt ingeklemd en de top belast wordt met een kracht zal de materiaalspanning in elke doorsnede even groot zijn.

Bij een bladveer moeten de veerbladen over elkaar heen kunnen bewegen, in de praktijk wordt dit opgelost door over het veerpakket een strop aan te brengen.

In jouw geval wordt de veer in 2 richtingen belast en zal er na verloop van tijd dus ter plaatse van de strop toch weer speling ontstaan door slijtage, en lijkt het me in jouw geval het beste een driehoekige plaat te nemen.

Reageer