SRY-gen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

SRY-gen

wat is eigenlijk het SRY-gen..

ik heb kanker gehad en toen hebben ze dit bij mij ontdekt..maar dit is eigenlijk een mannelijk chromosoom..dus d8 ik dat ik op internet wat kon vinden maar dat is mij allemaal niet egt duidelijk...dus nu hoop ik dat iemand het mij kan uitleggen

Sanne de Vries (16 jaar)

Re: SRY-gen

SRY staat voor "seks-determinating region Y", en het is een gen dat op het Y chromosoom ligt. Dit gen activeert een hele reeks van andere genen. Hierdoor "bepaalt" het onder andere dat een embryo rond de achste week van de zwangerschap zaadballen gaat ontwikkelen.

Waneer het SRY gen ontbreekt, of bijvoorbeeld door mutatie onwerkzaam is, zal het embryo ontwikkelen tot een meisje, ondaks de mannelikke chromosomen combinatie XY.

Dit gen speelt dus een hele belangrijke rol in de totstandkoming van het geslcht.

Hopelijk is het wat duidelijker geworden.

Re: SRY-gen

Het SRY-gen is een onderdeel van het mannelijke geslachtschromosoom, het Y-chromosoom. Dit gen wordt ongeveer 40 dagen na de bevruchting, wanneer het geslacht van het embryo nog niet bepaald is, aaneengeschakeld. Dan zorgt het ervoor dat het geslachtsklierweefsel in de richting van de aanleg van teelballen worden gestuurd, die op hun beurt na verloop van tijd het mannelijke hormoon testosteron produceren, waardoor de penis zich gaat ontwikkelen. Het SRY-gen zou dus hét gen zijn dat bepaalde of het embryo mannelijk of vrouwelijk wordt.

In 1990, toen het SRY-gen ontdekt werd, bleek dat het veel complexer was dan bovenstaande informatie. Hier belanden we bij jou probleem: er zijn namelijk vrouwen die ook een volledig SRY-gen bezitten, dus moet er op één van de andere 45 chromosomen (hoogstwaarschijnlijk op het X-chromosoom) een factor (gen?) aanwezig zijn die mee bepaalt of een embryo volledig uitgroeit tot een man.

Ondertussen is bekendgemaakt dat er zich op het X-chromosoom een DNA-fragment, het DSS-fragment (Dosage Sensetive Sex reversal) bevindt. Indien het DSS-fragment in tweevoud aanwezig is, zorgt het ervoor dat er uit de combinatie van het X- en het Y-chromosoom een vrouw ontstaat i.p.v. een man. Het DSS-fragment wordt ook wel TDF-X genoemd.

Uit verschillende studies blijkt echter dat het SRY-gen krachtiger is dan het DSS-fragment. Normaal gezien leidt dit ertoe dat er bij een XY-combinatie het SRY-gen het DSS-fragment onderdrukt, en er dus een man ontstaat.

Bij een XX-combinatie is het SRY-gen niet actief, en krijgt het DSS-fragment dus de gelegenheid om het embryo tot een vrouw te laten uitgroeien.

Dit waren normale situaties. Komt het DSS-fragment echter in tweevoud voor, dan is het SRY-gen niet sterk genoeg meer om dit te onderdrukken, zodat er dus toch uit een XY-combinatie een vrouw kan ontstaan.

Dit laatste is bij jouw het geval. Je bent een vrouw, en dat heb je te danken aan het feit dat er op jouw X-chromosoom het DSS-fragment in tweevoud voorkomt. Dit heeft de werking van het SRY-gen dat op jouw Y-chromosoom voorkomt onderdrukt.

Reageer