Springen naar inhoud

Op tijd wakker worden zonder wekker

• Log in om te kunnen reageren

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2008 - 19:53

Zo nu en dan werk ik en in dat geval zet ik mijn wekker op 04.55 uur. Waar ik bang voor was gebeurde deze week, de wekker was niet ingesteld.
Maar tot mijn verrassing werd ik wakker om 04.58

Je zou kunnen zeggen dat is toeval maar door dit incident herinner ik me iemand die op verschillende tijden opstaat en dat altijd zonder wekker. Welke invloed heeft de mens tot deze situatie, hoe werkt dit dan. Ik houd het zelf op iets spiritueels
nothing will change without a rebel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2008 - 20:05

Volgens mij is dit een vrij bekend fenomeen: biologische klok.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2008 - 20:13

Voor mij wordt het alleen maar boeiender, daar de ik mij de laatste jaren (10 20 30) niet kan herinneren dat mij dit is overkomen, erg wonderlijk dus...

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 20:24

Je werd 1x wakker om 4:58 ... zou dat niet gewoon toeval zijn?
Bonum vinum laetificat cor hominis

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2008 - 21:56

Nee hoor, onze biologische klok werkt behoorlijk goed. Als je uitgeslapen bent en je hoofd erop zet op tijd wakker te worden kan dit best. Nou ja, toeval kan ook altijd natuurlijk.

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 18:20

Inderdaad, bij gezonde mensen zit het circadiaan ritme mooi vast, onze hormoonspiegels,... verhogen en verlagen met een periode van ongeveer 24u, dit enkel als je de vorige avond niet laat pintjes bent gaan drinken. Het is dus normaal dat wanneer je elke dag op het zelfde uur gaat slapen en opstaat, je ritme zich daaraan aanpast en je dus ook zonder wekker wakker zult worden. Dat circadiaan ritme is ook 1 van de redenen waarom je bepaalde geneesmiddelen best smorgens,... neemt

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2008 - 19:12

Mag je dan zeggen dat je savonds zelf bepaalt hoe laat je smorgens opstaat. En per keer een andere tijd instelt. Iets wat ik mijn opening (kennis) schreef?

benjamin54

benjamin54

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2008 - 00:30

biologische klok is best handig ik kom altijd optijd op school wel jammer als ik een keer wil uitslapen :D

Rogier.V

Rogier.V

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2008 - 16:01

Maar werkt die biologische klok alleen als er regelmaat in de tijden zit?

Laatst moest ik een half uur eerder opstaan dan normaal, en was weer eens vergeten mijn wekker te zetten. Toch werd ik keurig 5 minuten voordat mijn weker -zou- gaan.
Is dit dan wel toeval?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Nathalie89

Nathalie89

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 20:26

Ik denk niet dat het aan de biologische klok toe te dichten is dat je om 4:58 wakker wordt. Tenzij je de dag ervoor om 9/10 uur naar bed bent gegaan, kun je onmogelijk uitgeslapen zijn. Daarnaast reageert de menselijke biologische klok ook sterk op situationele cues. Zoals erkend door Jean Jacques d'ortous de mairan in 129, en uiteraard later uitgewerkt, heeft de mens ook zoiets als een interne biologische klok. In een experiment van Raven (1992) waarin proefpersonen van alle externe cues werden onthouden, zag men toch een wederkerend dagelijkse cyclus van +- 25 uur.

Echter: deze interne biologische klok is niet als een elektronische wekker die je continu kan resetten. De cyclussen die het maakt staan min of meer vast. Het voorbeeld dat gegeven werd over een persoon die regelmatig op verschillende tijden wakker word wanneer het nodig is, kan hiermee dus niet (of nauwelijks) worden verklaard, tenzij diegene toevallig altijd op tijd uitgeslapen is.

Wellicht is dit een meer onderbewust proces. Ikzelf ben ook regelmatig een of twee minuten voor de wekker wakker, terwijl ik toch erg onregelmatige tijden heb. Trouwens: wanneer iemand iedere dag om 7 uur de wekker zet, is het natuurlijk geen wonder dat diegene na een tijdje automatisch wakker wordt rond 7 uur. Ook de biologische klok is, net als vele andere lichaamsprocessen, plastisch.

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 mei 2008 - 20:37

Nathalie 89

Leuk stukje. Als ik om 4.55 moet opstaan dan ga ik inderdaad om 22.00 uur naar bed toe...

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2008 - 23:53

In een experiment van Raven (1992) waarin proefpersonen van alle externe cues werden onthouden, zag men toch een wederkerend dagelijkse cyclus van +- 25 uur.

Bij mijn weten kwam men in vervolgonderzoek tot de conclusie dat de (interne) biologische klok al bij al toch vrij goed de vierentwintig uur benadert.

Echter: deze interne biologische klok is niet als een elektronische wekker die je continu kan resetten.

Niet continu, maar als je uitgeslapen bent en voldoende aandacht schenkt aan het uur dat je moet opstaan, lijkt het me toch geen probleem.

Wellicht is dit een meer onderbewust proces.

Ja maar, de biologische klok is toch ook geen bewust mechanisme? En hoe kan het onderbewuste je op een gegeven tijdstip wakker maken, als er geen biologische klok is?
Verborgen inhoud
Bedoel je trouwens onbewuste of onderbewuste? Want dat zijn twee verschillende begrippen, die uit de theorieŽn van Freud komen. Freud stelde overigens dat het onbewuste geen tijd kent (Freud, 1984 [1930], geciteerd in Over normaliteit en andere afwijkingen van P. Verhaeghe).

Nathalie89

Nathalie89

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 09:55

Bij mijn weten kwam men in vervolgonderzoek tot de conclusie dat de (interne) biologische klok al bij al toch vrij goed de vierentwintig uur benadert.

Voor zover ik uit mijn boek "brain and behaviour" van Kold Whishaw (2006, vrij recent dus) kan halen, is de biologische klok niet gelijk aan 24 uur. Echter als je 25 uur een goede benadering vindt (en dat is het ook wel) dan klopt het wel. Wanneer je je echter gaat indenken dat je 2 weken alleen op je interne biologische klok leeft (zonder externe cues), dan zit je er na 14 dagen dus ook zo ongeveer 14 uur naast. En dan wordt het al minder accuraat. (zie ook Binkley, 1990)

Niet continu, maar als je uitgeslapen bent en voldoende aandacht schenkt aan het uur dat je moet opstaan, lijkt het me toch geen probleem.

Ben ik het helemaal mee eens

Ja maar, de biologische klok is toch ook geen bewust mechanisme? En hoe kan het onderbewuste je op een gegeven tijdstip wakker maken, als er geen biologische klok is?

Verborgen inhoud
Bedoel je trouwens onbewuste of onderbewuste? Want dat zijn twee verschillende begrippen, die uit de theorieŽn van Freud komen. Freud stelde overigens dat het onbewuste geen tijd kent (Freud, 1984 [1930], geciteerd in Over normaliteit en andere afwijkingen van P. Verhaeghe).

Wellicht 'werkt' de biologische klok samen met andere onderbewuste processen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de biologische klok aangeleerd is. Dan zou het te verklaren zijn waarom men op verschillende tijden wakker kan worden. Echter uit onderzoek waarbij men dieren vanaf hun geboorte af aan isoleert van externe cues, vormt zich ook rhytmisch gedrag. uiteraard is dit niet met mensen geprobeerd

Aan de andere kant is er de mogelijkheid (en het bewijs) dat de biologiche klok genetisch bepaald is. Dit is bewezen door de suprachiasmatische nucleus bij geboorte te verwijderen (waarmee ryhtme verdween) en later weer terug te transplanteren (waarmee de rhytmische mechanismen wederkeerden). (zie Raplh& Lehman, 1991). Ook zijn er hamsters gekweekt met een 20 uurs rhytme, waarvan het gen is geisoleerd en 'tau' is genoemd. (tevens door Ralph en collega's).

Waar nu precies de biologische klok zit, is onduidelijk. Hoewel het in de suprachiasmatische nucleus zit, heeft iedere neuron in deze nucleus (wanneer geisoleerd) zijn eigen rhtyme.

Ik ben een beetje afgedwaald, maar goed. Ik ben het met je eens dat de biologische klok geen bewust mechanisme is. Onderbewust dus. Onderbewust als in Ap Dijksterhuis' "slimme onderbewuste"; als een continu proces, buiten het bewustzijn om. Hoe je nou kunt verklaren waarom mensen op verschillende tijden schijnbaar expres wakker kunnen worden... ik zou het niet weten. De biologische klok is echter wel zeker een van de processen die hierbij een rol spelen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2008 - 10:42

Voor zover ik uit mijn boek "brain and behaviour" van Kold Whishaw (2006, vrij recent dus) kan halen, is de biologische klok niet gelijk aan 24 uur. Echter als je 25 uur een goede benadering vindt (en dat is het ook wel) dan klopt het wel. Wanneer je je echter gaat indenken dat je 2 weken alleen op je interne biologische klok leeft (zonder externe cues), dan zit je er na 14 dagen dus ook zo ongeveer 14 uur naast. En dan wordt het al minder accuraat. (zie ook Binkley, 1990)

Misschien vergis ik me dan. Ik dacht dat de benadering minder afweek dan een uur. Maar i.i.g. sturen we onze biologische klok ook wel bij o.b.v. zonlicht e.d.

Ik ben het met je eens dat de biologische klok geen bewust mechanisme is. Onderbewust dus. Onderbewust als in Ap Dijksterhuis' "slimme onderbewuste"; als een continu proces, buiten het bewustzijn om.

Ik ken het boek helaas niet. Het was meer een vraagje in de kantlijn overigens, omdat ik het soms verwarrend vind dat de termen onbewust en onderbewust zo vrijelijk door mekaar gebruikt worden.

PS: Ik heb je quotes van mijn bericht een beetje bijgewerkt. Op die manier is het gemakkelijk voor iemand anders (i.c. mij :D) om jouw bericht te quoten. Zie ook ons help-item :D

Edit: berichtje opgeduikeld uit wetenschappelijk nieuws.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 12:31

Omdat je de TS zegt niet met regelmaat om 0455 op te staan maar slechts sporadisch denk ik dat de verklaring van het wakker worden in mindere mate bij de biologische klok gezocht moet worden.

Ik denk eerder dat je 's nachts met enige regelmaat ligt wakker wordt alleen dat je je dit op een willekeurige ochtend amper beseft omdat je meteen weer in slaapt. Op die zeldzame ochtend dat je vroeg op moet staan wordt je onder lichte stress van niet te laat willen komen echter wakker genoeg om op je wekker te kijken. Toevallig is het 0458. Het had ook 0513 kunnen zijn geweest.

Ik merk bij mezelf dat als ik vroeg op moet staan ik 's nachts vaker op de wekker heb gekeken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures