Springen naar inhoud

Zenuwbaan commando's

• Log in om te kunnen reageren

ice_cub

ice_cub

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 23:04

Ik heb pasgeleden op discovery channel geleerd dat het onmogelijk is om je rechter arm en been tegelijkertijd in tegengestelde richting te laten draaien. Dit zou komen doordat er slechts één zenuwbaan naar zowel je arm als been loopt en het onmogelijk is om hier 2 tegenovergestelde commando's tegelijk overheen te sturen.

Het leek me leuk dit eens te proberen en het lukte me inderdaad niet. Maarja.. wat ben je voor "wetenschapper" als je het naar 1 poging al gelijk opgeeft :D

Dus ik heb dit hierna een tiental keer geprobeerd over een aantal weken heen en geloof het of niet.. ik kan het nu met gemak. Mijn vraag is dus: Is dit nou daadwerkelijk onmogelijk volgens de wetenschap, of kunnen je zenuwbanen met enige training welke degelijk overstappen op multi-tasking? :P

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pgwmw

pgwmw

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2008 - 14:06

Ik heb hier even geen literatuur ter referentie bij de hand maar in ieder geval de uitleg van waarom dit eventueel niet zou kunnen lijkt mij niet te kloppen. Het lijkt mij eerder dat het te maken heeft met de ongebruikelijke aard en complexiteit van deze handeling waardoor het dus inderdaad enige oefening vergt voor je hem onder de knie hebt.
Pin me echter niet op mijn suggestie vast :D

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2008 - 16:19

Dit is geweest bij Brainiac, things John Tickle's body can't do. Het is niet zo dat dit via één zenuwbaan moet, maar (en daar had je net iets beter moeten opletten, want ze zeggen het wel degelijk :D ), maar het is dat het commando voor deze bewegingen in hetzelfde hersengebied wordt gegeven. Echter wanneer je je voet linksom en hand rechtsom wilt draaien (of vice versa), dan kom je in de knoop omdat je hersenen de handcoördinatie voorrang geven boven die van je voet.
Met enige oefening is dit uiteraard recht te trekken, zoals je hebt aangetoond.

Veranderd door Raspoetin, 11 april 2008 - 16:20

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 04:32

Het lukt mij zelfs zonder oefenen... Ik vind het daarentegen wel moeilijk om tegelijk met je rechterhand een cirkel te tekenen en met je linkerhand een vierkant (of andersom).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 18:39

Heb eens een reportage gezien van een meisje met een hersentumor. Vrijwel haar totale rechterhelft hebben ze moeten wegnemen. Maar met jaren oefening heeft haar overblijvende linkerhelft vrijwel alle functies van de rechterhelft overgenomen. Zo zie je maar hoe complex het menselijke brein wel is en tot wat het in staat is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

ice_cub

ice_cub

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 22:25

Gelukkig. Was al bang dat mijn lichaam weer eens iets wazigs voor mekaar wist te krijgen.. :P Nouja.. op naar mijn volgende experimenten die "onmogelijk" zouden zijn met het menselijk lichaam :P

Enige tips? Laat ze weten.. ik test graag en ben een doorzetter :D

Veranderd door ice_cub, 12 april 2008 - 22:26

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures