Afwijkende waarheidsbeleving ?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 12

Afwijkende waarheidsbeleving ?

Waarschijnlijk niet de juiste titel voor het onderstaande maar ik kan het op dit moment niet beter omschrijven.

Onderstaand vinden jullie een gedragsbeschrijving. Aangezien ik erg geïnteresseerd ben geraakt in verstoord gedrag vraag ik me af of deze gedragsvorm bij jullie bekend is. Ik dacht dat zo’n situatie redelijk vaak voor kwam en ook vanuit de psychologie een bepaalde naam heeft maar ik kan dit niet vinden.

- Persoon verteld op zeer overtuigende manier foutieve informatie naar diverse mensen

- Op iedere “vraag” die je beantwoord volgen 2 nieuwe “vragen”

- Zaken die pertinent onjuist zijn (en 100% weerlegd worden) worden steeds opnieuw herhaald

- Persoon is actief bezig om mensen “partij” te laten kiezen en te overtuigen van haar “gelijk”

- Persoon is lichamelijk gehandicapt

- Persoon blijkt in meer situaties dit gedrag te vertonen

- Persoon heeft stalkgedrag

- Persoon reageert vaak hysterisch

- In het verleden is de persoon al in aanraking gekomen met justitie

Een fictieve situatie staat hieronder omschreven

Stel dat u met iemand praat en deze meld u dat uw auto rood is van kleur terwijl volgens u de auto groen is.

Nu zal 1 van de 2 personen (of beiden) gelijk cq ongelijk hebben. Daar kom je nooit uit en daarom zou u het aan 100 mensen kunnen vragen.

Als 100 mensen melden dat het groen is dan mag u aanmenen dat dit de juiste kleur is.

(tot hier is het voor mij duidelijk)

Maar vervolgens meld de persoon doodleuk "en toch is uw auto rood, die anderen hebben het fout"

De vraag is niet wie er gelijk heeft, de vraag is of er vanuit de psychologie meer bekend is over dit verschijnsel

De persoon is 100% zeker van de kleur rood, en zelf een leugendetector zal dit bevestiging , we praten niet over iemand die "dwars" is of "moeilijk loop te doen"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Disclaimer: Het doel van dit onderwerp is loutere studie en discussie. Omdat in de praktijk elke situatie zeer verschillend is en andere vormen van interventie vraagt, en omdat het internet als medium zijn beperkingen kent, kan aan informatie geplaatst in dit forum geen rechten ontleend worden. We verwijzen hierbij naar de bijsluiter van dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Eerst even dit: de juridische context en de psychologische moeten n.m.m. gescheiden blijven. Ook de fysieke handicap laat ik hier even buiten beschouwing, omdat het hier niet duidelijk is of deze de oorzaak is van het psychische (dis-)functioneren.

Ik vermoed dat men dergelijk gedrag waarschijnlijk zal toeschrijven aan paranoïde schizofrenie (de wiki daarover lijkt me goed gedocumenteerd; let op: schizofrenie :D gespleten persoonlijkheid!). Er valt waarschijnlijk wel wat te zeggen voor persoonlijkheidsstoornissen ook, maar dat zijn vrij ingewikkelde en wetenschappelijk problematische categorieën...

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Mag ik vragen welke lichamelijke handicap?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 12

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Mag ik vragen welke lichamelijke handicap?
Dat mag wel, maar dan word het te specifiek en dan krijg ik ypsilon op mijn dak :D

De kans is groot dat dit in het geheel niets met het gedrag heeft te maken.

(waarom meld je het dan?, omdat ik het niet zeker weet)

Zodra iemand me een naam / term / theorie kan geven dan word het voor mij wat makkelijker zoeken

Paranoïde schizofrenie is voor 90% niet dekkend voor dit gedrag want de persoon functioneert voor de rest "normaal" , is “stabiel” waarmee ik bedoel dat de persoon al ruim 10 jaar zo is zonder pieken of dalen.

Natuurlijk heb ik al de hele riedel PS getoetst ( Borderline,Paranoïde,Schizoïde,Schizotypische,Antisociale,Theatrale,Narcistische

,Afhankelijke,Ontwijkende Dwangmatige PS) maar dit dekt de lading niet

laat ik het anders vragen:

Is dit voor anderen een herkenbare situatie ?

Wat mij mede fascineer is ook het feit dat ik na 4 weken zoeken (op internet) nog geen enkel referentiekader heb kunnen vinden terwijl als ik het persoonlijk aan diverse mensen voorleg vrijwel iedereen reageer met de melding "ja, dat gedrag komt me bekend voor, is zeker niet uniek, hoe heet het nou ook alweer?"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Dat mag wel, maar dan word het te specifiek en dan krijg ik ypsilon op mijn dak :D
Specifieer maar, ik denk dat je wel snapt wat je met de adviezen kan en wat niet.
Verborgen inhoud
Wat zijn wij mods toch monsters hé? :P

Zodra iemand me een naam / term / theorie kan geven dan word het voor mij wat makkelijker zoeken

Paranoïde schizofrenie is voor 90% niet dekkend voor dit gedrag want de persoon functioneert voor de rest "normaal" , is “stabiel” waarmee ik bedoel dat de persoon al ruim 10 jaar zo is zonder pieken of dalen.
Dergelijke toestand kan verbeteren en min of meer in de hand gehouden worden. Als je zegt "niet dekkend", heb je het dan over de DSM-criteria? Want daar gaat het natuurlijk om "x van de y criteria" (een eerder arbitraire cut-off).
Natuurlijk heb ik al de hele riedel PS getoetst ( Borderline,Paranoïde,Schizoïde,Schizotypische,Antisociale,Theatrale,Narcistische

,Afhankelijke,Ontwijkende Dwangmatige PS) maar dit dekt de lading niet
Ja, zoals ik al zei, de PD zijn nogal problematisch. Ze overlappen deels met elkaar, deels met andere stoornissen, en dat alles weinig consistent. Bepaalde kenmerken zijn typisch voor wat vroeger "neurose" en "psychose" werd genoemd, andere zaken neigen meer naar psychopathie, de antisociale PD wordt bekritiseerd omwille van zijn normatief karakter, de schizoïde en schizotypale PD worden soms bestempeld als "milde en beter behandelbare trekken van schizofrenie", etc.
Is dit voor anderen een herkenbare situatie ?

Wat mij mede fascineer is ook het feit dat ik na 4 weken zoeken (op internet) nog geen enkel referentiekader heb kunnen vinden terwijl als ik het persoonlijk aan diverse mensen voorleg vrijwel iedereen reageer met de melding "ja, dat gedrag komt me bekend voor, is zeker niet uniek, hoe heet het nou ook alweer?"
Ik sta nog niet in de praktijk, dus ik kan niet spreken uit ervaring, maar ik kan wel het volgende zeggen: je zal nooit iemand vinden die volstrekt voldoet aan eender welke diagnostische categorie. Elke persoon is uniek, en dat is hier niet anders, al zal je altijd wel bepaalde kenmerken vinden die voor een groot deel gemeenschappelijk zijn.

Hierin laat het internet nog duidelijker zijn beperkingen kennen uiteraard.

Berichten: 12

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Specificeer maar, ik denk dat je wel snapt wat je met de adviezen kan en wat niet.
Is in dit geval echt te specifiek,(zeer zeldzame aandoening) maar het is ongeveer een slopende spierziekte, persoon is (gedeeltelijk) rolstoelafhankelijk, vergelijkbaar met MS kwa vooruitzicht.

Maar nogmaals, kans is aanwezig dat dit losstaat van de gedragsbeschrijving
Dergelijke toestand kan verbeteren en min of meer in de hand gehouden worden. Als je zegt "niet dekkend", heb je het dan over de DSM-criteria? Want daar gaat het natuurlijk om "x van de y criteria" (een eerder arbitraire cut-off).
Nou, meer algemeen en gevoelsmatig.

Ik kan geen diagnostiek volgens DSM toepassen vanuit de gezichtspunten omdat ik het niet eens kan benoemen

(En dat is dus de reden dat ik het in het forum voorleg)
Ja, zoals ik al zei, de PD zijn nogal problematisch. Ze overlappen deels met elkaar, deels met andere stoornissen, en dat alles weinig consistent. Bepaalde kenmerken zijn typisch voor wat vroeger "neurose" en "psychose" werd genoemd, andere zaken neigen meer naar psychopathie, de antisociale PD wordt bekritiseerd omwille van zijn normatief karakter, de schizoïde en schizotypale PD worden soms bestempeld als "milde en beter behandelbare trekken van schizofrenie", etc.
Exact!, ik wil ook helemaal niet dit in een hokje duwen, maar ik moet ergens beginnen.
ypsilon schreef:Ik sta nog niet in de praktijk, dus ik kan niet spreken uit ervaring, maar ik kan wel het volgende zeggen: je zal nooit iemand vinden die volstrekt voldoet aan eender welke diagnostische categorie. Elke persoon is uniek, en dat is hier niet anders, al zal je altijd wel bepaalde kenmerken vinden die voor een groot deel gemeenschappelijk zijn.

Hierin laat het internet nog duidelijker zijn beperkingen kennen uiteraard.
Ben ik het helemaal mee eens, maar helpt me niet verder om dit gedrag te plaatsen

Dank voor uw reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Hoi Kwadrant,

Ik vroeg het uit interesse omdat ik veel werk met gehandicapte kinderen (mytylschool) en dat me opgevallen is dat er aan lichamelijke handicaps toch ook vaak met bepaalde gedragskenmerken overeenkomen. Bijzonder hè... ik denk dat het deels te maken heeft met de laesie, soms met de neurologische problemen...

Kinderen met spierdystrofieën vertonen bijv. vaak vergelijkbare gedragsproblematieken. Deels ook afhankelijk in hoeverre de cognitieve beperkingen ook spelen.

Bij MS is er ook sprake van myelinisatieproblemen. Misschien dat dat meespeelt.

Maar goed, zoals jij het hier beschrijft denk ik óf aan een soort van doorgeslagen copinggedrag óf een iets van wanen óf neurologisch probleem. PD kan natuurlijk ook... maar dan misschien als uitvloeisel van.

Ik moet er wel even bij zeggen, ik studeer nog psychologie dus.... met een korreltje studentenzout graag :D

groetjes, Henriette
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 2.504

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Naar ik het zo inschat is het een manier om een ander aan je wil te onderwerpen. Als je een persoon uiteindelijk zover krijgt te zeggen dat die auto rood is, terwijl die eigenlijk groen is, dan doet die persoon wat je zegt, en dan kan je dit blijven doen. Soort brainwashing.

Voor mensen die ooit naar "Star Trek: The Next Generation" gekeken hebben, er is een aflevering waar Captain Picard gevangengenomen wordt in een soort lege vergaderzaal met 1 bureau. Boven dat bureau hangen 4 lampen. De man die constant met hem praat vraagt hem zo af en toe: "hoeveel lampen zie je". Picard antwoord 4, hij krijgt een elektrische schock. De man zegt dat er 5 lampen zijn, en zolang Picard zegt dat er 4 zijn, gaat dit spelletje door.

Uiteindelijk breekt de kapitein NIET :D
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 12

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Henriette schreef:..

Kinderen met spierdystrofieën vertonen bijv. vaak vergelijkbare gedragsproblematieken. Deels ook afhankelijk in hoeverre de cognitieve beperkingen ook spelen.

Bij MS is er ook sprake van myelinisatieproblemen. Misschien dat dat meespeelt.

..


Praten we dan over een toevalligheid of over een zeer duidelijke relatie tussen gedragsproblematiek en spierdystrofie?

En bedoel je met het gedragsprobleem een duidelijke overeenkomst met het gegeven voorbeeld?

Berichten: 12

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Evil Lathander schreef:Naar ik het zo inschat is het een manier om een ander aan je wil te onderwerpen. Als je een persoon uiteindelijk zover krijgt te zeggen dat die auto rood is, terwijl die eigenlijk groen is, dan doet die persoon wat je zegt, en dan kan je dit blijven doen. Soort brainwashing.

..
Lijkt me een logische verklaring, maar de logica houd snel op als blijkt dat persoon op geen enkele wijze is te corrigeren.

Ik ben erg zeker van mijn bevindingen, maar als ik van meer dan 5 mensen hoor dat de kleur groen is, terwijl ik het als rood ervaar, ik toch enigszins terughoudend zal zijn.

Zoals jij het omschrijf word het bijna een sterke persoonlijke eigenschap

Ik snap best wel dat als je 10 jaar heb geleerd dat een bal een vierkant voorwerp is je dit dus ook als zodanig zal omschrijven. Maar als je voor de 5e keer word gecorrigeerd dat het een rond voorwerp is dan gaat ieder mens toch twijfelen? deze persoon blijft 100% bij haar standpunt. Ook na 10 maanden door 100 mensen te zijn gecorrigeerd.

Berichten: 2.504

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Lijkt me een logische verklaring, maar de logica houd snel op als blijkt dat persoon op geen enkele wijze is te corrigeren.
Over welke persoon heb je het? Degene die de ander wil overtuigen of degene die zijn standpunt wil verdedigen?

Bij het voorbeeld van de auto heeft de verdediger gelijk, bij het voorbeeld dat jij geeft, heet de verdediger geen gelijk.

De logica houdt slechts op in het 2de geval

Het idee is dat je doorheen de voorgaande tijd in je leven, je een systeem hebt opgezet van kennis van zaken. Nu komt er iemand en bedreigt een deel, of compleet dat systeem. Maar logisch dat je eerst in de verdediging schiet. Mensen krijgen nu eenmaal van jongsafaan te horen dat ze individuen moeten zijn, met hun eigen ideeën. Maar tegelijk kweekt de media de mensen tot kuddebeesten die elkaar volgen. Het is een sorrt innerlijke tweestrijd.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

Misschien pseudologia fantastica ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Confabulatie

Berichten: 12

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

p__ schreef:Misschien pseudologia fantastica ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Confabulatie
Bingo!

dit is echt voor 99% hetgeen ik probeer te verwoorden

dus blijkbaar is er in dit geval wel sprake van een "standaard" gedragsafwijking

Ik ga dit eens goed nalezen en verder opzoeken.

Hartelijk dank voor de link, kans is wel groot dat ik met een vervolgvraag ga komen (in overleg met de mod)

Berichten: 2.504

Re: Afwijkende waarheidsbeleving ?

p__ schreef:Misschien pseudologia fantastica ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Confabulatie
uit die tekst: "Iedere persoon stelt zaken achteraf beter voor dan ze zijn. De wegens dysfunctioneren ontslagen werknemer houdt zichzelf en anderen voor dat hij en zijn werkgever er samen een punt achter hebben gezet omdat de verhouding verstoord was. De afgewezen verliefde houdt zichzelf voor dat zijn geliefde hem niet afwees, maar er nog niet klaar voor was. Door zichzelf dit maar vaak genoeg voor te houden, gaat men in de eigen leugen geloven, en wordt de leugen waarheid."

Is dit niet wat men noemt een "gris-gris"?

Een zinnetje, dat men zichzelf constant herhaalt om zichzelf van een bepaald feit te herineren/bevestigen

http://en.wikipedia.org/wiki/Grigri

het staat onder het opsommingslijst, in het engels
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer