Springen naar inhoud

van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 05 april 2005 - 19:43

Beste,

Misschien een beetje een onduidelijke titel, zal hem proberen toe te lichten.
Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?
dus 13 & 83 ==> een formule waar 32 ofzo uitkomt <== 13 & 83

Groeten,
Huub

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2005 - 19:49

Beste,

Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?

Groeten,
Huub

Toch een beetje onduidelijk nog...
Hoe dan ook, toen ik je las moest ik meteen denken aan modulo-rekenen. Als je van te voren afspreekt hoeveel keer je modulo rekent is wel te achterhalen met welke getallen je begon.

Denk trouwens ook eens aan het (ook hier wordt dankbaar gebruikt gemaakt van modulorekenen!) coderen van berichten m.b.v. RSA encryptie. Hierover kun je tamelijk veel vinden op internet.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 05 april 2005 - 20:12

Bedankt voor je reply,

Dat modulo rekenen heb ik al welleens bekeken,
maar is het daarmee mogelijk om terug te rekenen en dan wel dat hij ook precies weet met welke getallen ik gerekend heb?
Dus dat ik ook echt kan terug rekenen dat het getal 'links' 35 ofzo is in onderstaand voorbeeld:

35 & 82 > 73 < 35 & 82

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2005 - 20:21

Dat is idd een probleem. Althans als je aanneemt dat alle natuurlijke getallen genomen mogen worden.
Daarom doen we het anders: net zoals het RSA coderingssysteem waar ik het eerder over had. Dit maakt gebruik van priemgetallen. En, rekenen in modulo met eveneens een priemgetal, levert dan altijd precies één beeld op bij één origineel.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2005 - 20:32

Beste,

Groeten,
Huub

Heel simpel zou je van twee getallen x en y het getal 2x∙3y kunnen maken (andere priemgetallen als grondtal kan ook).

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2005 - 20:36

Beste,

Groeten,
Huub

Heel simpel zou je van twee getallen x en y het getal 2x∙3y kunnen maken (andere priemgetallen als grondtal kan ook).

Ja dit is idd een heel simpele en doeltreffende manier. Precies wat je ook wilde, huub, want er bestaan slechts één x en één y voor je getal.
Met een beetje rekenprogramma kun je het uitpluizen wat x en y moeten zijn; overlaten aan dat stukje software en klaar!

Met Maple bijvoorbeeld:
Geplaatste afbeelding

• Gast

Geplaatst op 05 april 2005 - 21:10

Ok, ook die snap ik.
Maar het probleem is eigenlijk dat als ik 2 getallen van 3 cijfers pak, dat ik graag 1 getal van 3 cijfers of minder terug wil hebben
Dus 873 & 238 > 134 < 873 & 238

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2005 - 21:13

Ja, dat kan. Eerst "prop" je de hele :shock: in het interval (0,1), bijvoorbeeld met de functie f(x) = 1/2+arctan(x)/:?:
De decimale schrijfwijze van f(x) is nu altijd van de vorm 0,iets...

Dus als je twee getallen x en y ;) :oops: hebt, zien f(x) en f(y) eruit als 0,x1x2x3... en 0,y1y2y3... (de xi-tjes en yi-tjes zijn de decimalen)

Die kun je eenduidig combineren tot één getal: z = 0,x1y1x2y2x3y3...

Als je per se heel :oops: wilt "bedekken" kun je daarna nog f(-1)(z) nemen, de inverse van f, dat is f(-1)(z) = tan(;)(z-1/2)).

De formule om uit een getal z weer de oorspronkelijke x en y te halen zal wel duidelijk zijn.

(edit) oh, ik zie nu dat het alleen om getallen uit :?: gaat. Naja :?:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures