van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Beste,

Misschien een beetje een onduidelijke titel, zal hem proberen toe te lichten.

Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?

dus 13 & 83 ==> een formule waar 32 ofzo uitkomt <== 13 & 83

Groeten,

Huub

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

huub schreef:Beste,

Misschien een beetje een onduidelijke titel, zal hem proberen toe te lichten.

Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?

dus 13 & 83 ==> een formule waar 32 ofzo uitkomt <== 13 & 83

Groeten,

Huub
Toch een beetje onduidelijk nog...

Hoe dan ook, toen ik je las moest ik meteen denken aan modulo-rekenen. Als je van te voren afspreekt hoeveel keer je modulo rekent is wel te achterhalen met welke getallen je begon.

Denk trouwens ook eens aan het (ook hier wordt dankbaar gebruikt gemaakt van modulorekenen!) coderen van berichten m.b.v. RSA encryptie. Hierover kun je tamelijk veel vinden op internet.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Bedankt voor je reply,

Dat modulo rekenen heb ik al welleens bekeken,

maar is het daarmee mogelijk om terug te rekenen en dan wel dat hij ook precies weet met welke getallen ik gerekend heb?

Dus dat ik ook echt kan terug rekenen dat het getal 'links' 35 ofzo is in onderstaand voorbeeld:

35 & 82 > 73 < 35 & 82

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Dat is idd een probleem. Althans als je aanneemt dat alle natuurlijke getallen genomen mogen worden.

Daarom doen we het anders: net zoals het RSA coderingssysteem waar ik het eerder over had. Dit maakt gebruik van priemgetallen. En, rekenen in modulo met eveneens een priemgetal, levert dan altijd precies één beeld op bij één origineel.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 718

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

huub schreef:Beste,

Misschien een beetje een onduidelijke titel, zal hem proberen toe te lichten.

Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?

dus 13 & 83 ==> een formule waar 32 ofzo uitkomt <== 13 & 83

Groeten,

Huub
Heel simpel zou je van twee getallen x en y het getal 2x∙3y kunnen maken (andere priemgetallen als grondtal kan ook).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Bert schreef:
huub schreef:Beste,

Misschien een beetje een onduidelijke titel, zal hem proberen toe te lichten.

Is er een mogelijkheid in het wiskundig stelsel om van 2 getallen 1 getal te maken door middel van een bepaalde formule en met dat ene getal weer terug te rekenen naar 2 getallen ?

dus 13 & 83 ==> een formule waar 32 ofzo uitkomt <== 13 & 83

Groeten,

Huub
Heel simpel zou je van twee getallen x en y het getal 2x∙3y kunnen maken (andere priemgetallen als grondtal kan ook).
Ja dit is idd een heel simpele en doeltreffende manier. Precies wat je ook wilde, huub, want er bestaan slechts één x en één y voor je getal.

Met een beetje rekenprogramma kun je het uitpluizen wat x en y moeten zijn; overlaten aan dat stukje software en klaar!

Met Maple bijvoorbeeld:

Afbeelding
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Ok, ook die snap ik.

Maar het probleem is eigenlijk dat als ik 2 getallen van 3 cijfers pak, dat ik graag 1 getal van 3 cijfers of minder terug wil hebben

Dus 873 & 238 > 134 < 873 & 238

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: van 2 getallen 1 getal maken en weer terug

Ja, dat kan. Eerst "prop" je de hele :shock: in het interval (0,1), bijvoorbeeld met de functie f(x) = 1/2+arctan(x)/ :?:

De decimale schrijfwijze van f(x) is nu altijd van de vorm 0,iets...

Dus als je twee getallen x en y ;) :oops: hebt, zien f(x) en f(y) eruit als 0,x1x2x3... en 0,y1y2y3... (de xi-tjes en yi-tjes zijn de decimalen)

Die kun je eenduidig combineren tot één getal: z = 0,x1y1x2y2x3y3...

Als je per se heel :oops: wilt "bedekken" kun je daarna nog f(-1)(z) nemen, de inverse van f, dat is f(-1)(z) = tan( ;) (z-1/2)).

De formule om uit een getal z weer de oorspronkelijke x en y te halen zal wel duidelijk zijn.

(edit) oh, ik zie nu dat het alleen om getallen uit :?: gaat. Naja :?:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer