Een ballon laten knappen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 416

Een ballon laten knappen.

De vraag is simpel. Waarom knapt een opgeblazen ballon kapot met een (luide) knal als ik er met een speld in prik?

Waarom loopt ie niet gewoon leeg net zo als een fietsband bijv.?

Ik heb geprobeerd daar een antwoord op te krijgen, hetgeen me niet gelukt is. Het lijkt zo'n simpele vraag.

(ps: Ik wist niet precies waar ik de vraag moest neerzetten, daarom heb ik hem hier maar neer gezet)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Een ballon laten knappen.

Neem een oud t-shirt. Laat dat door twee mensen zonder veel kracht een beetje strak trekken. knip er aan de zijkant een scheurtje in. Gebeurt weinig spectaculairs.

Ander t-shirt. Nu trekken twee mensen eht zo strak mogelijk. Knip er weer aan de zijkant een klein scheurtje in. Héél even later liggen beide t-shirttrekkers op de grond. Het verzwakte weefsel hield het niet en scheurde helemaal uit.

Banden lopen sissend leeg?

Nou, deze niet hoor:

Afbeelding

Nou je ballon.

Blaas hem niet te strak op, en prik met een naald een gaatje in het puntje van de ballon, daar waar je nog een niet al te strak staand stukje rubber ziet. De ballon loopt sissend leeg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Een ballon laten knappen.

Ook als je een ballon helemaal oppompt en er op een plek een stuk schilderstape op plakt dan kan je op de plek van het schilderstape gewoon je naald doorheen steken zonder dat de ballon knapt. Het schilderstape houdt als het goed is het elastische rubber bij elkaar, zodat het op de zwakke plek (het gaatje) niet verder uitscheurt. De knal hoor je trouwens door een groot drukverschil. Bewegende lucht is niets anders dan geluidsgolven, vandaar dat je de knal hoort. Pas wel op, als je heel voorzichtig aan het frutten bent met je hoofd vlak bij de ballon en het schilderstapeje en het schilderstape laat los omdat het niet goed genoeg plakt of aangedrukt was, dan knalt het alsnog wanneer je het niet verwacht en dat kan je helemaal het schompes doen schrikken (is niet helemaal verzonnen zullen we maar zeggen :D ).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer