Springen naar inhoud

Pompen

• Log in om te kunnen reageren

Theo999

Theo999

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 19:23

Ik moet een paper schrijven over de basisprincipes achter pompen en hun werking, maar lijk nergens een formule te vinden die de opvoerhoogte in functie van het debiet van de pomp geeft. Dit is dus m.a.w. de pompkarakteristiek. Is er iemand die me hierbij kan helpen en wel de juiste formule weet of weet staan...

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 19:26

Voor pompkarakteristieken zijn geen algemene formules. Die worden voor elk fabriekstype pomp afzonderlijk bepaald.

De pompkarakteristiek beziende kun je wel een voorzichtige inschatting maken over welk soort pomp het gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Theo999

Theo999

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 22:11

Is het ok als ik voor centrifugaalpompen schrijf dat H=Hmax * [1- (Qmax/Q)] en dan zeg dat de Hmax en Qmax van de specifieke pomp afhangt ?
Dit lijkt op de grafieken diek tot nu toe gezien heb altijd wel te kloppen...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 22:38

Zo op het eerste gezicht lijkt dat een (hele ruwe) benadering die in grote lijnen redelijke overeenkomst zou kunnen vertonen met wat in de praktijk geconstateerd wordt over een praktisch te beschouwen meetgebied.

Zoiets noemen ze bij ons een natte-vinger-regel, geen formule :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures