Bloeddonor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Bloeddonor

Ik wil bloeddonor worden, ik begrijp dat ze dan per keer 0,5 liter bloed afnemen.

Hoe hersteld het lichaam van dit?

Merkt het dit, gaat het extra bloed aanmaken?

Iemand wat info?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Bloeddonor

Je lichaam vernieuwt eigenlijk constant het bloed, en streeft naar homeostase, dus houdt het niveau van de stoffen in je bloed zelf op peil. Wikipedia zegt:
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed aanmaken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedlichaampjes zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je weinig last zal ondervinden na het doneren. Bovendien neemt men de eerste keer (of als het een hele tijd geleden is dat je nog bloed gegeven hebt) nooit de maximale hoeveelheid af.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bloeddonor

Uit ervaring kan ik vertellen dat je er weinig tot niets van merkt. Je bloedvolume is vrij snel weer op peil en je HB daalt maar 4 tot 5 tiende. Er wordt voor elke afname gemeten wat de HB concetratie in je bloed is en als die te laag is, nemen ze geen bloed af.

De dag erna kan ik altijd gewoon weer trainen, niets aan de hand.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Bloeddonor

Je merkt er niet zoveel van. Misschien best de dag zelf niets doen.

Ps: als je al werkt, kun je van je werkgever een dag verlof krijgen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bloeddonor

ypsilon schreef:Je lichaam vernieuwt eigenlijk constant het bloed, en streeft naar homeostase, dus houdt het niveau van de stoffen in je bloed zelf op peil. Wikipedia zegt:

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je weinig last zal ondervinden na het doneren. Bovendien neemt men de eerste keer (of als het een hele tijd geleden is dat je nog bloed gegeven hebt) nooit de maximale hoeveelheid af.
Het verschil is niet zo heel erg groot tussen de eerste keer en de normale hoeveelheid. Maar als nieuwe donor (2de keer bloed gegeven vorige maand :D ) kan ik je ook zeggen dat je het nauwelijks merkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Bloeddonor

Bedankt, mooi dat het lichaam zo veerkrachtig is....
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 247

Re: Bloeddonor

Ik voel daar toch altijd wat van hoor, mss omdat ik nog al veel bergjes moet doen met de fiets hier :D . In elk geval moet ik ook altijd ijzertabletten nemen. In elk geval: veel kwaad kan het nietn en je redt er mss iemand zijn leven mee: doen dus!

Reageer