Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Waarom zijn de begrippen self-fulfilling prophecy en self-destroying prophecy een onderdeel van “sociale fysica”?

groeten,

freemartijn

Bedankt voor het antwoord alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Freemartijn, probeer volgende keer graag om een passende titel te vinden. Er staan heel wat onderwerpen in dit forum, dus een titel als "vraag sociologie" is echt te weinig. Een passende titel maakt het voor andere gebruikers gemakkelijker om in één oogopslag te zien waar het over gaat, en topics terug te vinden.

Berichten: 5

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Ok sorry, zal volgende x het onderwerp aanpassen.

Mvg, freemartijn

Berichten: 954

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Laat ik eens op de pedagogisch verantwoorde toer gaan. Zou je eerst kunnen uitleggen wat verstaan wordt onder de begrippen in je vraag?

Berichten: 672

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Waarom zijn de begrippen self-fulfilling prophecy en self-destroying prophecy een onderdeel van “sociale fysica”?
Quetelets ideeen impliceerden reeds het principe van Freud dat menselijk gedrag deels gestuurd wordt door onbewuste,niet talige sociale,evolutionaire,emotionele motivaties.

Theorie of mind uit de evopsy ondersteund dit idee,een heel subjectieve interpretatie van een ander kan tot gevolg hebben dat die ander zich gaat gedragen volgens het eigen ,deels illusionaire,beeld van die ander.

Een eenvoudig voorbeeld is faciaal geuitte angst,geen enkele gezichtsuitdrukking boezemt reflexmatig meer angst in dan een angstige (ook een agressieve niet) zodat wederzijds geuitte angst tot agressie kan leiden (fight or flight) en de voorspelling vervuld wordt.

Idem voor een negatief zelfbeeld,dit onrealistische zelfbeeld kan er mede voor zorgen dat men in een negatieve zelfbeschouwende spiraal terechtkomt. Omdat men zich naar dit zelfbeeld gedraagt kan de omgeving navenant reageren en het reeds niet te sterke ego verder neerhalen. Ook hier wordt de voorspelling bevestigd.
huh?

Berichten: 954

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Sorry peterA, maar wat je noemt heeft niets met een self-fulfilling prophecy te maken.

Berichten: 672

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Sorry peterA, maar wat je noemt heeft niets met een self-fulfilling prophecy te maken.
Een zelfvervullende voorspelling is wat een mens er toe brengt zich conform zijn 'voorspelling' te gedragen (bijgevolg vergroot de kans dat zijn voorspelling bevestigd wordt.)

Ik zie geen redenen om impliciete minder accurate of bewuste processen hierbij uit te sluiten.

Als ik het fout zie had ik graag wat toelichting
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

Freemartijn, ik denk omdat het mechanismen zijn in de samenleving, groeperingen waarbij verwachtingen van belangrijke naasten van invloed zijn voor succes of falen van personen.

Doel je op sociale fysica irt Auguste Comte?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 954

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

peterA schreef:Een zelfvervullende voorspelling is wat een mens er toe brengt zich conform zijn 'voorspelling' te gedragen (bijgevolg vergroot de kans dat zijn voorspelling bevestigd wordt.)

Ik zie geen redenen om impliciete minder accurate of bewuste processen hierbij uit te sluiten.

Als ik het fout zie had ik graag wat toelichting
In de kern gaat het idee van de selffulfilling prophecy erom dat mensen een collectieve uitkomst genereren, niet omdat zij daarnaar streven maar omdat ze denken dat het zal gebeuren, met als gevolg dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Met uiteraard als beroemd voorbeeld de beurscrach in de jaren '30 (mensen waren bang voor faillisementen, namen massaal hun geld op, met als gevolg dat bank failliet gingen). Het belang zit hem in de individuen die door gezamenlijk te handelen een onbedoelde uitkomst tot stand brengen. Dat is wezenlijk anders dan iemand die een negatief zelfbeeld heeft en op basis daarvan handelt (en er in bevestigd wordt).

Berichten: 672

Re: Self-fulfilling prophecy als onderdeel van de sociale fysica?

In de kern gaat het idee van de selffulfilling prophecy erom dat mensen een collectieve uitkomst genereren, niet omdat zij daarnaar streven maar omdat ze denken dat het zal gebeuren, met als gevolg dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Met uiteraard als beroemd voorbeeld de beurscrach in de jaren '30 (mensen waren bang voor faillisementen, namen massaal hun geld op, met als gevolg dat bank failliet gingen). Het belang zit hem in de individuen die door gezamenlijk te handelen een onbedoelde uitkomst tot stand brengen. Dat is wezenlijk anders dan iemand die een negatief zelfbeeld heeft en op basis daarvan handelt (en er in bevestigd wordt).
Nee, Rosenthal-pygmalion-SFP hebben hun wortels in het persoonlijke psychodynamische,groepsdynamieken kunnen het versterken maar dat is een emergentie van SFP met sociale mechanismen.
Self-fulfilling prophecy of ook wel het 'Pygmalion effect' genoemd is de tendens waarbij iemands verwachting specifiek gedrag uitlokt (zowel van die persoon als van anderen) dat deze verwachting bevestigt. Mensen regelen de zaken nog al eens zo dat hun eigen voorspellingen vervuld worden.
huh?

Reageer