Winkeltijdenwet/koopzondagen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Winkeltijdenwet/koopzondagen

Vandaag in NRC Next:
Het kabinet heeft besloten de Winkeltijdenwet aan te scherpen. Die wet staat gemeenten toe maximaal twaalf koopzondagen per jaar te houden. Voor gemeenten met toeristische gebieden is de regeling ruimer: die mogen hun winkels alle zondagen openstellen. 157 van de 443 Nederlandse gemeenten maken gebruik van de toeristenregeling. Te veel, vindt het kabinet. De toerismebepaling zou te vaak oneigenlijk gebruikt worden.
Dr. Brigitte Bauer, hoogleraar aan de University of Texas en Anna Joke Breimer (full time architect en in 2006 Door het blad Nobiles uitgeroepen tot meest belovende student) geven in NRC Next vandaag hun visie op deze kwestie. De Winkeltijdenwet, en dan met name de zondagsopenstelling is al jaren onderwerp van discussie.

Argumenten voor koopzondagen zijn vaak de veronderstelde positieve economische effecten (omzettoename, toename werkgelegenheid) en het gemak voor de consument. Argumenten tegen zijn vaak dat het interfereert met het de algemene rustdag (in het verleden op het geloof gebaseerd, maar nog steeds een belangrijke rustdag) en dat de kleine winkelier moeilijker meekan met de extra dagen i.v.m. personele kwesties. Hierdoor zou een oneerlijke concurentie ontstaan.

Persoonlijk, als consument, zou ik graag 24/7 terecht kunnen bij de supermarkt, het postkantoor, pompstations en andere winkels. Als werkende mens is het voor mij namelijk schier-onmogelijk om door de week in het centrum boodschappen te doen. Winkels zijn nog gesloten als ik naar het werk vertrek en alweer dicht (of op punt van sluiten) als ik weer thuis kom (supermarkten uitgezonderd). Ik ben dan aangewezen op de zaterdag, maar dan heb je ook weleens andere dingen te doen. En de koopavond komt mij ook niet gelegen. Koopzondagen zijn voor mij dan erg handig.

Daarom voorstander van volledige vrijstelling van de winkeltijden. De kleine winkelier krijgt het weliswaar wat lastiger, maar dat hoeft geen breekpunt te zijn. Ik kan uit ervaring spreken dat een kleine winkelier (cafetariahouder) 7 dagen per week open kan zijn en toch uit kan groeien tot de beste en grootste van de stad. Dit lag niet aan de locatie (die is juist nadelig) maar puur aan ondernemersgeest. Het argument dat het intefereert met de algemene rustdag vind ik een slecht argument. Ik vind het geen zaak van de overheid om voor mij mijn tijd in te delen. Ik bepaal zelf wel wanneer ik rust neem, zogezegd.

Dit is echter de mening van een individu. Ik ben benieuwd naar andere argumenten. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Daarom voorstander van volledige vrijstelling van de winkeltijden. De kleine winkelier krijgt het weliswaar wat lastiger, maar dat hoeft geen breekpunt te zijn. Ik kan uit ervaring spreken dat een kleine winkelier (cafetariahouder) 7 dagen per week open kan zijn en toch uit kan groeien tot de beste en grootste van de stad. Dit lag niet aan de locatie (die is juist nadelig) maar puur aan ondernemersgeest.


Ik denk dat het wel oneerlijke concurentie is voor de kleine ondernemer. Iemand die in zijn eentje een groente winkel runt, kan niet iemand aannemen om in het weekend voor hem te werken. Je verplicht dus mensen vanuit concurentie oogpunt om 7 dagen per week te werken en natuurlijk is het een keuze om dat wel of niet te doen, maar elke dag 7 dagen per week te werken lijkt me ook niet gezond. Zou het niet een bescherming zijn dat iedereen even adem kan halen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Toevallig, ik was eigenlijk naar iets anders op zoek en stuit op
Ik denk dat het wel oneerlijke concurentie is voor de kleine ondernemer. Iemand die in zijn eentje een groente winkel runt, kan niet iemand aannemen om in het weekend voor hem te werken. Je verplicht dus mensen vanuit concurentie oogpunt om 7 dagen per week te werken en natuurlijk is het een keuze om dat wel of niet te doen, maar elke dag 7 dagen per week te werken lijkt me ook niet gezond. Zou het niet een bescherming zijn dat iedereen even adem kan halen.
Hoeveel winkeliers zijn er nog met maar 1 werkend persoon? Als ik kijk naar het winkelcentrum om de hoek, is denk ik de winkel met de minste personeelsleden de boeken-/kantoorartikelenwinkel, waar 3 mensen werken (wisselende bezetting, meestal 1 of 2 aanwezig). Bij de groentenwinkel, bloemenzaak, slagerij, apotheker, reisbureau, etc. zijn er toch zeker 4 of meer personeelsleden. En wat je natuurlijk eenvoudig kunt doen is de boel roeleren. Neem een (of meer) parttimers aan (scholieren/studenten vinden dat ideaal) die je samen met een ervaren fulltimer laat werken. En de volgende keer zet je een andere fulltimer ernaast.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.168

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Op 1 juni 2005 werd een referendum in Utrecht gehouden door de gemeente Utrecht. De Raad was voor meer koopzondagen.

De opkomst van de bevolking was 60% en het percentage tegenstemmers 65%.

Een overweldigend NEE dus.

Ieder had daarvoor zijn reden, zoals: concurrentie, die te hevig zou zijn voor de kleinere zaken, rust die eigenaren ook nodig hebben, rust in de stad zelf, christelijke rustdag, met een iets betere indeling van zijn tijd moet het lukken boodschappen te doen, zeker als er een koopavond is.

De Gamma had zelfs folders verspreid waarin opgeroepen werd voor de koopzondag te stemmen, indien het JA zou zijn zou Gamma 5 euro korting geven.

De Gemeente Utrecht heeft zelfs de Gamma reclame integraal op de gemeentelijke website geplaatst, vooral de SP heeft daarover geklaagd. Terecht, nmm een gemeentelijke pagina behoort neutraal te zijn.

Kopen via het web zou voor mensen, die echt niet aan boodschappen doen toekomen, een uitkomst zijn. Dat kan immers in Nederland nog veel te weinig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Misschien een hele kleine kanttekening dat referendum was samen met het referendum over de europese grondwet. Ik vraag me af of de opkomst anders ook zo hoog was en misschien waren de mensen in een nee modus.

Rust voor de eigenaren ben ik nog steeds voor als argument. Je kan niet zomaar een studentje in je eigen zaak neer zetten als bedrijfsleider. Ik kan me heel goed voorstellen dat een hoop eigenaren daar erg veel moeite mee hebben en dus alsnog de pineut zijn. Nou kan je alsnog zeggen dat dat een eigen keuze is, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet een totaal vrije keus is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 954

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Even voor de goede orde: koopzondag betekent toch zeker dat een winkel open mag en niet dat dat zou moeten? In het eerste geval gaat het "rust voor de ondernemer" argument niet op, want een winkelier kan altijd besluiten niet mee te doen aan de koopzondag. Ja, ik begrijp wel dat dan de redenering dan verandert in: "ja, maar als iedereen het doet, dan moet ik ook wel meedoen", maar helemaal eigenlijk is dat niet.

Meer bestelmogelijkheden via het internet, lijkt me overigens prima. Dat neemt niet weg dat dat misschien nog wel een groter beslag gaat leggen op de zondagen van mensen, alleen merk je daar als consument minder van.

Berichten: 1.168

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Misschien een hele kleine kanttekening dat referendum was samen met het referendum over de europese grondwet. Ik vraag me af of de opkomst anders ook zo hoog was en misschien waren de mensen in een nee modus.
Terecht dat je er op wijst. Ik heb het er echter niet bij vermeld, omdat het referendum voor de europese grondwet in Utrecht nauwelijks speelde. Men kwam voor het koopzondagen referendum.

Algemeen werd verwacht dat er JA gestemd zou worden, die sfeer werd gecreeerd door de Gemeente en enkele grote zaken. Er werd van alles bijgesleept om iedereen maar voor te laten stemmen. Men hoorde nauwelijks een tegenstem. Voor iedereen was de uitslag een grote verrassing.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Voor mij destijds ook. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 261

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Er is bij ons in de buurt een test gedaan met langere openings tijden voor een supermarkt. Open tot middennacht. Ze zijn er mee gestopt want er komt geen mens laat op de avond maar je moet wel het personeel betalen.

Wij als consumenten hebben een vast bedrag te besteden en als de winkels langer open zijn dan kan ik nog steeds niet meer besteden. Misschien dat het geld op een andere manier onder winkels verdeelt wordt maar het wordt nooit meer.

24/7 is voor de consument een gemak maar niet echt noodzakelijk. Ik zie het niet als een probleem als ik iets moet hebben dan ga ik winkelen in m'n pauze.

Persoonlijk wil ik niet meer 's avond en 's nachts werken. Ik raak ervan ontregeld en het heeft een grote invloed op je gezinsleven. Ik denk dat het een groot voorrecht is dat mensen naast hun werk een normaal sociaal leven hebben.

En uiteindelijk betaald de consument voor dat extra gemak !!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

Even voor de goede orde: koopzondag betekent toch zeker dat een winkel open mag en niet dat dat zou moeten? In het eerste geval gaat het "rust voor de ondernemer" argument niet op, want een winkelier kan altijd besluiten niet mee te doen aan de koopzondag. Ja, ik begrijp wel dat dan de redenering dan verandert in: "ja, maar als iedereen het doet, dan moet ik ook wel meedoen", maar helemaal eigenlijk is dat niet.


Zo is het jammer genoeg wel, dit is precies hoe Walmart zo veel winkels heeft kunnen plaatsen. Ze plaatsen een supergrote winkel en huren middelbare scholieren in om het te runnen, daarmee kunnen ze 24/7 openblijven. De service is belabbert, maar elke klant die na 6 uur even denkt 'ik neem wat mee van de walmart' is een klant gestolen van de concurrent.

Dus elke keer als je op de zondag dicht blijft, steelt de concurrent klanten van je.

Berichten: 954

Re: Winkeltijdenwet/koopzondagen

DePurpereWolf schreef:Zo is het jammer genoeg wel, dit is precies hoe Walmart zo veel winkels heeft kunnen plaatsen. Ze plaatsen een supergrote winkel en huren middelbare scholieren in om het te runnen, daarmee kunnen ze 24/7 openblijven. De service is belabbert, maar elke klant die na 6 uur even denkt 'ik neem wat mee van de walmart' is een klant gestolen van de concurrent.

Dus elke keer als je op de zondag dicht blijft, steelt de concurrent klanten van je.


Ja, dat begrijp ik. Alleen gaat die redenering alleen voor de kleine ondernemer op. De grote kan juist beargumenteren dat zij benadeeld wordt omdat zij niet hun maximale capaciteit kunnen benutten. Daarmee wordt de vraag een politieke keuze: wil je als overheid ervoor zorgen dat kleine ondernemers zich kapot werken of uiteindelijk compleet verdwijnen.

Reageer