Perpetuum mobile check

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Perpetuum mobile check

Komt ie.

Men neme een glazen bol die volledig vacuüm te zuigen is.

Daarin plaatse men een systeem van magneten op zo'n manier dat de een tolletje op magnetische krachten zweeft.

Geef het ding een draai, zuig ondertussen de boel vacuüm en voila. Of niet?

Ik heb zelf ooit een speeltje gekocht waarbij een tol alleen met zijn punt tegen een glasplaatje aanligt. Nu moet het geen probleem opleveren om ook dat enige contact puntje op te heffen met weer een tegengesteld magnetisch krachtje.

tolletje

--------------->I



-----------------

onderkant.

het pijltje is het contact puntje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Perpetuum mobile check

Twee dingen komen bij mij op.

Je zult er niet voor kunnen zorgen dat de tol oneindig blijft zweven door rare quantummechanische paar vormings effecten en kosmische achtergrondstralingen en photonische druk vanaf 1 kant enz. Maar zelfs al zou je dat helemaal af kunnen schermen (wat met de eerste absoluut niet kan, met de tweede bizar moeilijk is en bij de laatste vrij makkelijk is) dan kom ik op mijn tweede vraag.

Wat heb je hier aan. Je kan er geen energie uithalen want zodra je dat doet gaat je tol langzamer draaien. In een supergeleidende ring is het nu mogelijk om een kringstroom minimaal 100 000 jaar te laten draaien (het laatste record geloof ik) zonder problemen in ieder geval. Oneindig weet ik niet, want het heelal stopt toch voor die tijd omdat als wat theorien van het standaard model kloppen zijn alle protonen toch wel uit elkaar gevallen of is het zichtbare universum toch tot nul gereduceerd door het vesnelde uitdijen. Kortom iets oneindig lang door laten gaan is niet de truc, meer energie maken dan je erin stopt dat is waar je een nobelprijs voor gaat krijgen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 21

Re: Perpetuum mobile check

damn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Perpetuum mobile check

:D sorry.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Perpetuum mobile check

damn
:P sorry.
Mooi om te zien, hoe dit onderwerp kennlijk vrijwel iedereen bezighoudt. Zelf heb ik in mijn jonge jaren ook aardig wat schitterende ideeën :P gehad op dit gebied. Wees gerust, je komt wel over de teleurstelling heen. :D Net als die miljarden anderen (uitgezonderd die paar duizend die het nog steeds niet willen geloven :P )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Perpetuum mobile check

Nou ben ik er van overtuigd dat je niet alleen bent beste Martijn, maar die miljarden van Jan die bezig zijn met een PM, daar wil ik toch wel mijn bedenkingen bij plaatsen. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Perpetuum mobile check

Als het volmaakt wrijvingsloos zou bewegen, heb je inderdaad een eeuwigdurende beweging. Maar dat is nog geen perpetuum mobile, want dat zou een 'machine' zijn die meer energie afgeeft dan dat je erin stopt.

Alle moleculen blijven ook eindeloos bewegen maar die vormen evenmin een PM.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Perpetuum mobile check

StrangeQuark schreef:Twee dingen komen bij mij op.

Je zult er niet voor kunnen zorgen dat de tol oneindig blijft zweven door rare quantummechanische paar vormings effecten en kosmische achtergrondstralingen en photonische druk vanaf 1 kant enz. Maar zelfs al zou je dat helemaal af kunnen schermen (wat met de eerste absoluut niet kan, met de tweede bizar moeilijk is en bij de laatste vrij makkelijk is) dan kom ik op mijn tweede vraag.

Wat heb je hier aan. Je kan er geen energie uithalen want zodra je dat doet gaat je tol langzamer draaien. In een supergeleidende ring is het nu mogelijk om een kringstroom minimaal 100 000 jaar te laten draaien (het laatste record geloof ik) zonder problemen in ieder geval. Oneindig weet ik niet, want het heelal stopt toch voor die tijd omdat als wat theorien van het standaard model kloppen zijn alle protonen toch wel uit elkaar gevallen of is het zichtbare universum toch tot nul gereduceerd door het vesnelde uitdijen. Kortom iets oneindig lang door laten gaan is niet de truc, meer energie maken dan je erin stopt dat is waar je een nobelprijs voor gaat krijgen.
Ik vindt dit toch wel interessant om te weten of dan die gasten in Australië niet recht hebben op een nobel prijs?

Is dit dan geen pepetuum mobile?Ze stoppen er weinig in en krijgen veel meer eruit! :D

Groeten van World Saver.

Berichten: 7.068

Re: Perpetuum mobile check

Ze stoppen er weinig in en krijgen veel meer eruit!
Ik kan vliegen door met mijn handen op en neer te bewegen. Ik ga deze uitspraak niet verder onderbouwen, maar geloof mij nu maar dat het waar is. Zie je het probleem al?

Reageer