Elektriciteit en basale vragen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Elektriciteit en basale vragen

Geachte heren en dames,

Hierbij weer een paar vraagjes waar ik dolgraag een antwoord op zou willen.

De Vtech spelcomputer van mijn meisjes vraagt een adapter met de volgende specificaties: 12V en 200 mA

Nu zou ik zo'n adapter kunnen bestellen en klaar is Kees. Maar dan weer niets geleerd.

1 Wanneer ik er een 20V, 200 mA adapter erop zet, dan gaat hij kapot toch?

Maar waarom nu precies? Is het omdat op microniveau de electronen nu, door het hogere potentiaalverschil , veel te hard door de draad knallen dat de draad het niet verwerken kan en oververhit raakt?

2 Ik meende dit geleerd te hebben van mijn vorige vragen: De Vtech doet zijn werk op 200 mA. Ook al wordt er 1000 mA aangeboden uit een bron, dan zal hij toch maar 200 mA pakken he?

Maar moet ik die 1000 mA als een soort zwembad zien waar er per tijdseenheid steeds porties van 200 gepakt kunnen worden?

Of moet ik het zien als een helling waar 1000 miliaperetjes zitten bij de toegangspoort zitten te duwen maar dat het apparaat inherent er maar 200 per tijdseenheid toelaat?

Maak mij deelgenoot van jullie kennis!

Met vrn grt

Martijn van der Star

Berichten: 53

Re: Elektriciteit en basale vragen

1.De elektronen gaan meer energie verliezen in de geleiders ja, maar dit kunnen ze best wel aan hoor.Dit komt door het feit dat je meer energie wilt gaan vervoeren en je dus ook meer zal verliezen.En ja, hij zal kapot gaan mits je geen beveiliging hebt op je computer. Dit is simpwelweg door het feit dat de stroom door een weerstand bepaald word door de spanning die je erover zet. Dit is een wet, de wet van Ohm genoemd. Hij gaat als volgt:

I=U/R

Waar I de stroom is, U de spanning en R de weerstand.

Ga je nu de spanning U verhogen bij dezelfde weerstand R (dit is de weerstand van je computer, die zal niet veranderen ongeacht welke spanning je hierop aansluit) dan zal er een hogere stroom gaan lopen. Hier kan je niets aandoen, de spanning over de weerstand bepaald de stroom erdoor, zo simpel is het.

Wat ik hierboven zei is waar,maar alleen maar voor ordinaire weerstanden. Dus dit geld niet voor elektronische componente, wat je ongetwijfeld in jou computer zult vinden. Maar dit is maar om je een idee te geven hoe elektriceit in mekaar zit. Maar meer spanning zetten dan de vermelde spanning op het toestel is nooit goed. Omdat de componenten binnenin jou pc er niet zijn voor op berekend.

2.Zoals ik bij vraag 1 al zei, de stroom die jou toestel zal vragen zal afhangen van de weerstand van dit toestel, of dit zal elektronisch geregeld worden. Bij een spanning van 12V zal deze computer een stroom van 200mA trekken, dit is een feit. Pas als de spanning hoger word zal de computer meer stroom trekken, als deze hiertegen niet beveiligd is althans.

Dus een goede raad is om gewoon een adapter van 12V 200mA te gebruiken. Of een van 12V 1A. Dit maakt niet uit zolang de vermelde stroom maar hoger is dan de stroom die jou apparaat nodig heeft (in dit geval 200mA) De stroom op je adapter geeft alleen maar aan hoeveel deze maximum kan leveren, niet hoeveel deze zal leveren want dit hangt af van je belasting

Zo, ik hoop dat dit je geholpen heeft.

Berichten: 21

Re: Elektriciteit en basale vragen

Ga je nu de spanning U verhogen bij dezelfde weerstand R (dit is de weerstand van je computer, die zal niet veranderen ongeacht welke spanning je hierop aansluit) dan zal er een hogere stroom gaan lopen. Hier kan je niets aandoen, de spanning over de weerstand bepaald de stroom erdoor, zo simpel is het.

Ik vind dit een hele goede uitleg. Dingen zijn vaak inderdaad simpel tenzij men er allerlei eigen verklarende hypotheses over gaat verzinnen om een houvast te krijgen over iets dat men/ik maar half begrijpt.

Nog een vraag erover.

De fabrikant geeft op hoeveel mA het apparaat nodig heeft om te kunnen werken.

Nu stel ik me de gang van zaken als volgt voor toen de fabrikant het apparaat maakte:

1 Eerst zal hij vooraf de totaal weerstand van alle elektronische onderdelen bij elkaar moeten bepalen die stroom nodig hebben,

2 Dan moet hij weten welke electronisch onderdeel de meeste ampere vraagt om vervolgens de onderdelen die minder ampere vragen te beschermen met een weerstand,

3 Om dan te beslissen welke voltage zijn voeding die hij wil laten aan koppelen moet hebben. Een 9 volt adapter of een 12 Volt etc. In ieder geval eentje waarbij geldt dat V=IxR

Klopt dit?

Berichten: 53

Re: Elektriciteit en basale vragen

De uitleg die ik gaf is de basis in elektriciteit, als je dit snapt kan je verder gaan. Maar die uitleg geld spijtig genoeg niet voor alle componenten. Elektronische componenten gedragen zich vaak niet Ohms. Dit wil zeggen dat ze niet aan de wet van Ohm voldoen. Dit feit maakt het moeilijker maar zonder deze elektronica zou men zowiezo niet kunnen spreken van jou computer.Het kan best zijn dat als je de weerstand van jou computer wil meten, je niets zal meten. Dit is omdat dit vol zit met elektronica.

Op de vragen die jij stelt kan ik niet meteen een goed en duidelijk antwoord op geven maar ik zal m'n best doen.

1)De fabrikant zal eerst nadenken over wat de pc allemaal moet kunnen, zal dan een schema maken en dan berekenen wat voor waarden de componenten moeten hebben maar hiervoor moet hij weten welke spanning hij ter beschikking heeft.

2)Een weerstand kan inderdaad een component beschermen maar dit is door het feit dat een weerstand (in serie met een component) een spanning over zich zal krijgen, en dus de component minder spanning zal krijgen. Ik zal het aantonen met een simpel voorbeeld.

Je hebt een lampje dat een spanning nodig heeft van 100V en je wilt dit lampje aansluiten op 230V. Dit is een probleem omdat het lampje, als je het aansluit op 230V het te veel stroom zal trekken en dus zal kapotgaan.Je kan dit oplossen door er een weerstand voor te zetten. Als je de weerstand juist kiest (dus een juiste waarde berekend) dan zal deze weerstand 130V over zich nemen, en de lamp zal dus 100V krijgen. De lamp zal nu normaal functioneren. Als je hier meer uitleg over wilt, dan geef je maar een seintje.

3)Dit gaat net andersom denk ik. Hij zal kijken naar welke spanning er beschikbaar zal zijn en zal zo zijn waarden van componenten kiezen.

Berichten: 21

Re: Elektriciteit en basale vragen

Je hebt een lampje dat een spanning nodig heeft van 100V en je wilt dit lampje aansluiten op 230V. Dit is een probleem omdat het lampje, als je het aansluit op 230V het te veel stroom zal trekken.

HA!

Ik snapte hem deze keer gelijk. V=IXR waarbij V en R bekend zijn/worden verondersteld en de stroom dus puur afhankelijk is van deze parameters. Heerlijk zo'n ' aha-erlebnis'

Grappig is dat op de achtergrond mijn brein nog zacht protesteert dat stroomsterkte slechts een soort slaaf is van Voltage en weerstand.

opnieuw bedankt voor de uitleg overigens

Reageer