Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Gegroet iedereen,

Ik ben pas nieuw bij wetenschapsforum maar heb reeds gezien dat hier zeer behulpzame gebruikers zijn.

Graag had ik om jullie hulp gevraagd i.v.m. het volgende probleem.

Mijn opdracht is een pomp te bepalen die 5 muurhaspels voorziet van water en een constante druk kan behouden van 4bar, terwijl er 3 muurhaspels volledig open staan.

De aanzuigzijde is in een bufferbekken, op een diepte van 2m met een vollume van 650m³. De totale lengte van de leidingen is ongeveer 220m. De leidingsdiameter is 63.5mm en het materiaal v/d leidingen is verzinkt staal (k=0,15). In totaal zijn er 12 bochten van 90° en 5 T-stukken. De afstand tussen de aanzuigzijde en het hoogste punt in het leidingennetwerk is 8m.

Nu met deze gegevens heb ik reeds enkele berekeningen gedaan:

H geo= 8m

p geo= ρxgxH geo

= 1000x10x8

= 80 000Pa

= 0.8bar

p= p2 - p1

= 4 - 1

= 3bar

p stat= p geo ± (delta)p

= 0.8 + 3

= 3.8bar

Opp. Cirkel= (pie).d²/4

= (pie).(0.635m)²/4

= 0.31m²

De vraag is hoe ik het debiet (q) kan berekenen? Kan ik dit met de gegevens: "druk aan de aanzuigleiding" (p1) & "druk aan de muurhaspel" (p2) & "Oppervlaktedoorsnede v/d leidingen" (A)?

Zo niet, welke gegevens moet ik dan hebben?

Ik weet dat "q=A.v" is maar heb geen gegevens over de stromingssnelheid (v). Kan ik deze berekenen en nadien het debiet?

Alvast bedankt.

P.S. In de bijlage is een Word-bestand met daarin de vermelde berekeningen & een schets voor verduidelijking.
Bijlagen
Berekeningen.doc
(47 KiB) 406 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Debiet lijkt me zo niet te berekenen. Als de pomp 4 bar (absoluut of overdruk?) levert dan zal het debiet zich zodanig instellen dat het beschikbare drukverschil ( 3 of 4 bar) verbruikt wordt door de wrijvingsweerstand van de verzinkte leiding en de drie paralelle slangenhaspels. Wat die 220 meter is is mij niet duidelijk. Is dat de lengte van de verzinkte leiding of wat? Over de lengte en diameter van iedere slang (op de haspels) wordt niets vermeld dus kun je niets berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Debiet lijkt me zo niet te berekenen. Als de pomp 4 bar (absoluut of overdruk?) levert dan zal het debiet zich zodanig instellen dat het beschikbare drukverschil ( 3 of 4 bar) verbruikt wordt door de wrijvingsweerstand van de verzinkte leiding en de drie paralelle slangenhaspels. Wat die 220 meter is is mij niet duidelijk. Is dat de lengte van de verzinkte leiding of wat? Over de lengte en diameter van iedere slang (op de haspels) wordt niets vermeld dus kun je niets berekenen.
De pomp moet 4bar overdruk (=5bar absoluut) leveren.

En de 220 meter duid inderdaad op de totale lengte v/d verzinkte leiding.

Stel: dat ik de lengte en diameter van iedere slang (haspels) verwaarloos. Is het dan mogelijk om het debiet te berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

een constante druk kan behouden van 4bar, terwijl er 3 muurhaspels volledig open staan.
nogmaals, vraag is, die 4 bar moet wáár gemeten worden?

die haspels kun je niet verwaarlozen, die zijn waarschijnlijk de kern van het verhaal. Als dat haspeltjes zijn met een inwendige diameter van 0,5 mm dan kun je dit met de fietspomp uit je schuurtje, zijn het brandweerslangen met ditto verlangd debiet dan mag je nogal een serieuze pomp bestellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Jan van de Velde schreef:nogmaals, vraag is, die 4 bar moet wáár gemeten worden?

die haspels kun je niet verwaarlozen, die zijn waarschijnlijk de kern van het verhaal. Als dat haspeltjes zijn met een inwendige diameter van 0,5 mm dan kun je dit met de fietspomp uit je schuurtje, zijn het brandweerslangen met ditto verlangd debiet dan mag je nogal een serieuze pomp bestellen.
De 4 bar moet gemeten worden aan het uiteinde van de haspels. Dus ja, het verwaarlozen van de muurhaspels zou niet wijs zijn. Ik heb dus nog wat onderzoek gedaan en ben het volgende te weten gekomen:

- De haspel heeft een diameter van 25.4mm

- De haspel is 30m lang

Ik hoop dat deze gegevens tot een oplossing kunnen leiden?

Berichten: 1

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Via een omweg kun je in ieder geval de massa flow bepalen met de door jouw verstrekte gegevens, denk ik.

John b. Heywood heeft enkele boeken geschreven over verbrandingsmotoren en ook veel over de spoeling van bijvoorbeeld tweetakt motoren. In zijn boek uit 1999 "The two-stroke cycle engine - it's development, operation and design" geeft hij op pagina 176 een formule die de massaflow bepaalt door een spoelpoort. Ik denk dat deze formule, met enkele aannames al een redelijke indicatie geeft voor jouw probleem. Enig verschil is dat de formule uitgaat van gassen ipv vloeistoffen.
\(\dot{m} = \frac{C_{D} A_{R} p_{i}}{(\bar{R} T_{i})^{1/2}} \left( \frac{p_{0}}{p_{i}} \right)^{1/\gamma} \bigg\{ \frac{2\gamma}{\gamma - 1} \bigg[ 1 - \left( \frac{p_{0}}{p_{i}} \right)^{(\gamma - 1)/\gamma} \bigg] \bigg\}^{1/2}\)
De parameters die hij gebruikt zijn:

discharge coefficient (voor jouw niet van belang, dus neem aan dat deze 1 is.)

doorstroom oppervlakte

druk aan de inlaatkant
\(p_{i}\)
druk aan de uitlaatkant
\(p_{0}\)
gasconstante (dit vormt waarschijnlijk dus een probleem)

Temperatuur

specifieke warmte coefficient.
\(\gamma\)
Je zult even moeten uitzoeken of deze gegevens omschrijfbaar zijn naar vloeistoffen, maar als dat lukt is het natuurlijk maar een kleine stap meer om bij je debiet uit te komen.

succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hulp nodig voor het berekenen van debiet (q)

Enig verschil is dat de formule uitgaat van gassen ipv vloeistoffen.
Dat is dan o.a. vanwege het verschil in samendrukbaarheid ook gelijk een onoverkomelijk verschil. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer