elektrisch lassen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

elektrisch lassen

Graag zou ik een handleiding, of een degelijke uitleg gekregen hebben aangaande elektrisch lassen.

zijnde:

het amperage juist instellen

de dikte en bekleding van de elektroden juist kiezen naargelang de werkomstandigheden

het juist aanbrengen van rechte lassen, hoeklassen, ...

Kan er mij iemand op gang helpen?

Alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: elektrisch lassen

De meeste informatie als ampere keuze etc. haal je gewoon van de verpakking van de elektrode. Dikte van de elektrode is afhankelijk van de dikte van het te lassen materiaal. Dik materiaal resulteert vaak ook in een dikkere elektrode. Het type elektrode is afhankelijk van je te lassen materiaalsoort (maar ook de staat waarin het verkeert, corrosie e.d.). Maar de keuze wordt ook bepaald aan welke mechanische eigenschappen de las moet voldoen.

Op de volgende site (Nederland Instituut voor Lassen) staat meer.

http://www.nil.nl/frisinh.htm

Berichten: 5

Re: elektrisch lassen

lassen is niet iets dat je zomaar even uit een boekje haalt ofzo hoor,

voor mooie lassen moet je op verschillende soorten materiaal je elektrode onder een andere hoek houden enzoverder, een groot deel leer je al doende, een mooie las vereist ook een vaste hand, als je bibbert ....

ik zou je aanraden ergens een cursus te volgen, of eens iemand die al een geruime tijd el- last aanspreken om je wat uitleg te geven :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: elektrisch lassen

@ Helly: bedankt voor de moeite, maar de link werkte niet... zal later nog eens proberen...

@ Olli: op verschillende soorten materiaal je elektrode onder een andere hoek houden

voor dezelfde soort las? dat wist ik niet, en ik las toch reeds geruime tijd... meestal met de halfautomaat.

Ik kan vlambooglassen, als een collega mij de juiste elektroden aangeeft. het ameprage instellen lukt ook, empirisch: je merkt het snel als het te hoog of te laag staat. Maar ik had graag een theoretisch onderbouwde uitleg gekregen, zoals ik ook duidelijk in mijn eerste post vroeg...

Reageer