Springen naar inhoud

4 takt motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Scofield

    Scofield


  • >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 13:46

Hallo,

Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt. Ik vind de uitleg in mijn cursus te moeilijkom intuÔtuef iets aan te hebben.

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 april 2008 - 13:50

Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt.

Viertaktmotor

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 17:47

Als Engels geen probleem is dan kan je de basis over 4-takt terugvinden op Howstuffworks
Indien er iets niet duidelijk is dan kan je altijd vragen stellen ...
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

Scofield

    Scofield


  • >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 18:45

Bedankt voor de links! Ik heb wel nog een vraagje:

Wanneer wordt de 'spark plug' (nederlandse benaming ken ik niet) ontstoken?

#5

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 18:54

spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn :D

De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.

Je hebt dus:
1. Inlaatklep staat open en de zuiger beweegt naar beneden, de cilinder vult zich met mengsel (zuurstof en brandstof die op de juist verhouding door een carburator gemengd is).
2. De inlaatklep sluit wanneer de zuiger beneden is en daarna stijgt de zuiger (dit is compressie). Als de zuiger bovenaan is en er een hoge druk heerst in de cilinder gaat de spark plug een vonk geven zodat het mengsel ontploft.

Het vervolg van de cyclus kan je op de bovenstaande links terugvinden, is het nu duidelijk waar die onsteking juist zit in de totale cyclus van de 4-takt.

Let wel op: wanneer de zuiger een 2e keer omhoog gaat voor het verdrijven van de uitlaatgassen na de ontploffing (uitlaatslag). is er vaak geen vonk van de spark plug. In sommige motoren is er dan wel een vonk die op die moment niks kan ontbranden omdat er enkel er niks brandbaar aanwezig is, in andere motoren is er geen vonk.
Beide systemen hebben voor- en nadelen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#6

Scofield

    Scofield


  • >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 20:05

spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn :D

De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.


Ja, ik snap nu hoe het in elkaar zit, al is er nog een onduidelijkheid:

Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?

#7

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 22:29

Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?

Wanneer je de correcte ontstekingskaars in de juiste motor plaatst niet. Er zijn in die dingen ook wel 100 verschillende types dus als je eentje gaat monteren die veel te lang is dan heb je inderdaad een probleem.

Met de correcte onstekingskaars is er geen enkel probleem, er is namelijk altijd nog een ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop waar de bougie in geplaatst is.

Op de afbeelding die je op wikipedia kan zien is dit duidelijk weergegeven.
Bij verbrandingsmotoren gaat men het vaak over een compressieverhouding hebben, dit is de verhouding van het volume boven de zuiger in het B.D.P en het maximale volume van de cilinder (zuiger in O.D.P).


Geplaatste afbeelding

Veranderd door Ruben01, 10 april 2008 - 22:30

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#8

Scofield

    Scofield


  • >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2008 - 11:54

Ah ok, bedankt voor de uitleg. Ik snap het nu.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures