4 takt motor
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 355
4 takt motor
Hallo,
Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt. Ik vind de uitleg in mijn cursus te moeilijkom intuïtuef iets aan te hebben.
mvg
Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt. Ik vind de uitleg in mijn cursus te moeilijkom intuïtuef iets aan te hebben.
mvg
- Berichten: 3.112
Re: 4 takt motor
ViertaktmotorZou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt.
- Berichten: 2.902
Re: 4 takt motor
Als Engels geen probleem is dan kan je de basis over 4-takt terugvinden op Howstuffworks
Indien er iets niet duidelijk is dan kan je altijd vragen stellen ...
Indien er iets niet duidelijk is dan kan je altijd vragen stellen ...
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
-
- Berichten: 355
Re: 4 takt motor
Bedankt voor de links! Ik heb wel nog een vraagje:
Wanneer wordt de 'spark plug' (nederlandse benaming ken ik niet) ontstoken?
Wanneer wordt de 'spark plug' (nederlandse benaming ken ik niet) ontstoken?
- Berichten: 2.902
Re: 4 takt motor
spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn
De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.
Je hebt dus:
1. Inlaatklep staat open en de zuiger beweegt naar beneden, de cilinder vult zich met mengsel (zuurstof en brandstof die op de juist verhouding door een carburator gemengd is).
2. De inlaatklep sluit wanneer de zuiger beneden is en daarna stijgt de zuiger (dit is compressie). Als de zuiger bovenaan is en er een hoge druk heerst in de cilinder gaat de spark plug een vonk geven zodat het mengsel ontploft.
Het vervolg van de cyclus kan je op de bovenstaande links terugvinden, is het nu duidelijk waar die onsteking juist zit in de totale cyclus van de 4-takt.
Let wel op: wanneer de zuiger een 2e keer omhoog gaat voor het verdrijven van de uitlaatgassen na de ontploffing (uitlaatslag). is er vaak geen vonk van de spark plug. In sommige motoren is er dan wel een vonk die op die moment niks kan ontbranden omdat er enkel er niks brandbaar aanwezig is, in andere motoren is er geen vonk.
Beide systemen hebben voor- en nadelen.
De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.
Je hebt dus:
1. Inlaatklep staat open en de zuiger beweegt naar beneden, de cilinder vult zich met mengsel (zuurstof en brandstof die op de juist verhouding door een carburator gemengd is).
2. De inlaatklep sluit wanneer de zuiger beneden is en daarna stijgt de zuiger (dit is compressie). Als de zuiger bovenaan is en er een hoge druk heerst in de cilinder gaat de spark plug een vonk geven zodat het mengsel ontploft.
Het vervolg van de cyclus kan je op de bovenstaande links terugvinden, is het nu duidelijk waar die onsteking juist zit in de totale cyclus van de 4-takt.
Let wel op: wanneer de zuiger een 2e keer omhoog gaat voor het verdrijven van de uitlaatgassen na de ontploffing (uitlaatslag). is er vaak geen vonk van de spark plug. In sommige motoren is er dan wel een vonk die op die moment niks kan ontbranden omdat er enkel er niks brandbaar aanwezig is, in andere motoren is er geen vonk.
Beide systemen hebben voor- en nadelen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
-
- Berichten: 355
Re: 4 takt motor
Ja, ik snap nu hoe het in elkaar zit, al is er nog een onduidelijkheid:Ruben01 schreef:spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn
De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.
Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?
- Berichten: 2.902
Re: 4 takt motor
Wanneer je de correcte ontstekingskaars in de juiste motor plaatst niet. Er zijn in die dingen ook wel 100 verschillende types dus als je eentje gaat monteren die veel te lang is dan heb je inderdaad een probleem.Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?
Met de correcte onstekingskaars is er geen enkel probleem, er is namelijk altijd nog een ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop waar de bougie in geplaatst is.
Op de afbeelding die je op wikipedia kan zien is dit duidelijk weergegeven.
Bij verbrandingsmotoren gaat men het vaak over een compressieverhouding hebben, dit is de verhouding van het volume boven de zuiger in het B.D.P en het maximale volume van de cilinder (zuiger in O.D.P).
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>