4 takt motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 355

4 takt motor

Hallo,

Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt. Ik vind de uitleg in mijn cursus te moeilijkom intuïtuef iets aan te hebben.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: 4 takt motor

Zou iemand mij eens een paar links kunnen geven waar ik kan zien hoe een 4 takt motor werkt.
Viertaktmotor

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 4 takt motor

Als Engels geen probleem is dan kan je de basis over 4-takt terugvinden op Howstuffworks

Indien er iets niet duidelijk is dan kan je altijd vragen stellen ...

Berichten: 355

Re: 4 takt motor

Bedankt voor de links! Ik heb wel nog een vraagje:

Wanneer wordt de 'spark plug' (nederlandse benaming ken ik niet) ontstoken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 4 takt motor

spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn :D

De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.

Je hebt dus:

1. Inlaatklep staat open en de zuiger beweegt naar beneden, de cilinder vult zich met mengsel (zuurstof en brandstof die op de juist verhouding door een carburator gemengd is).

2. De inlaatklep sluit wanneer de zuiger beneden is en daarna stijgt de zuiger (dit is compressie). Als de zuiger bovenaan is en er een hoge druk heerst in de cilinder gaat de spark plug een vonk geven zodat het mengsel ontploft.

Het vervolg van de cyclus kan je op de bovenstaande links terugvinden, is het nu duidelijk waar die onsteking juist zit in de totale cyclus van de 4-takt.

Let wel op: wanneer de zuiger een 2e keer omhoog gaat voor het verdrijven van de uitlaatgassen na de ontploffing (uitlaatslag). is er vaak geen vonk van de spark plug. In sommige motoren is er dan wel een vonk die op die moment niks kan ontbranden omdat er enkel er niks brandbaar aanwezig is, in andere motoren is er geen vonk.

Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Berichten: 355

Re: 4 takt motor

Ruben01 schreef:spark plug is onstekingskaars, of bougie al weet ik niet of de taalkundigen onder ons het daarmee eens zijn :D

De spark plug geeft een vonk op het einde van de compressieslag wanneer de zuiger in het bovenste dode punt staat.
Ja, ik snap nu hoe het in elkaar zit, al is er nog een onduidelijkheid:

Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 4 takt motor

Je zegt dat die ontstekingskaars ontstoken wordt op het moment dat de mengsel samengedrukt wordt en de zuiger op dat dode punt zit. Nu vraag ik mij af : komt de zuiger op dat dood punt in contact met de ontstekingskaars zelf?
Wanneer je de correcte ontstekingskaars in de juiste motor plaatst niet. Er zijn in die dingen ook wel 100 verschillende types dus als je eentje gaat monteren die veel te lang is dan heb je inderdaad een probleem.

Met de correcte onstekingskaars is er geen enkel probleem, er is namelijk altijd nog een ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop waar de bougie in geplaatst is.

Op de afbeelding die je op wikipedia kan zien is dit duidelijk weergegeven.

Bij verbrandingsmotoren gaat men het vaak over een compressieverhouding hebben, dit is de verhouding van het volume boven de zuiger in het B.D.P en het maximale volume van de cilinder (zuiger in O.D.P).

Afbeelding

Berichten: 355

Re: 4 takt motor

Ah ok, bedankt voor de uitleg. Ik snap het nu.

Reageer