Jij of ik?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Jij of ik?

Heel veel mensen zeggen jij, terwijl ze ik bedoelen. Vooral bij bij negatieve ervaringen. Hoe zit dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Jij of ik?

Geeft duidelijk afstand. Het is heel erg confronterend om te zeggen, ik doe iets fout, in tegenstelling tot de makkelijkere zin, als je wat fout doet. Het is een ontduiking van verantwoording nemen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 954

Re: Jij of ik?

Ook het aantal persoonlijke voornaamwoorden is bij hem beperkt. Ik, en ook wij en we, worden bij Cruijff vrijwel altijd je. Sprekend over de knieblessure van zijn zoon Jordi: "Je bent geen van tweeën dokter, dus moet je luisteren en proberen het goeie eruit te pikken." Overigens lijkt de taal van Cruijff in dit opzicht school te hebben gemaakt, want bijna iedere sporter spreekt inmiddels over je als hij zichzelf bedoelt.


"Utopieën wie nooit gebeuren"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jij of ik?

Er zijn een aantal berichten verwijderd uit dit topic (dit in overleg met het moderatorteam). Er stonden amper inhoudelijke (on-topic) bijdragen, wat erop lijkt te duiden dat de vraag toch enige specificatie nodig heeft. We willen dan ook vragen aan de topic-houder om enige verduidelijking: heb je bronnen voor het feit dat mensen vooral dergelijke formuleringen gebruiken bij negatieve situaties (en wat versta je dan precies onder "negatieve situaties")? Enkele extra voorbeelden (buiten de sportwereld) kunnen ook helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Jij of ik?

Enkele extra voorbeelden kunnen ook helpen.
Het zal je maar overkomen!

Stap over die drempel! Je moet maar durven!

Luister toch vooral naar wat je kunt horen. Je valt me dagelijks op!

Berichten: 4.246

Re: Jij of ik?

thermo1945 schreef:Het zal je maar overkomen!

Stap over die drempel! Je moet maar durven!

Luister toch vooral naar wat je kunt horen. Je valt me dagelijks op!
Waarom zou je (in 't algemeen dus) hier 'ik' gebruiken? Dit zijn allemaal gezegdes, of zie ik het verkeerd?
Quitters never win and winners never quit.

Reageer