Uitbuigen van flenzen i profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Uitbuigen van flenzen i profiel

Weer eens een vraagje.

Ik heb een HEB profiel bepaald aan de hand van het maximaal optredend buigend moment. Vervolgens wil ik controleren wat de flenzen uitbuigen onder de beoogde belasting.

Het is een HEB450 met aan weerszijde een puntbelasting (wiel) van 55000N.

Afbeelding

Ik heb 't als volgt beschouwd: Ix van de flens bepaald (beschouwd als rechthoekigprofiel) en de standaard 1/12x(ML²/EI) formule gebruikt. Deze formule is eigenlijk bedoeld voor 2 opleggingen en puntbelasting in het midden maar ik neem aan dat je 't in dit geval gespiegeld ook mag gebruiken.

Afbeelding

Klopt mijn beredenering of is er misschien een veel betere formule voor? Alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Uitbuigen van flenzen i profiel

Je krijgt mogelijk te maken met kipstabiliteit doordat het profiel een zijdelingse uitbuiging gaat maken.Die is afhankelijk van de belasting en de optredende doorbuiging.

Berichten: 2

Re: Uitbuigen van flenzen i profiel

Belasting is aan beide kanten van het profiel, anders zou er inderdaad kip en torsie optreden. Opp.traagheidsm formule schijnt 1/6 x b x t³ te zijn. Hierbij is b 2 maal de afstand van de puntbelasting tot zijkant van 't lijf (maak een driehoek vanuit de puntkracht met hoeken van 45 graden) en t is de flensdikte

Afbeelding

Reageer