Radio-activiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Radio-activiteit

Hey iedereen,

Ik zit met een probleem want ik snap de overgang van MeV --> J niet ... onderin binas tabel 25 staat:

1 MeV = 10^6 eV = 1,602.10^-13

Dus dan zou ik denken dat wanneer je van MeV --> J wilt dat je dan x 1,602.10^-13 moet doen

MAAAAR nu komt de ommeslag want nu heb ik een som waarin ze zeggen dat ze het x 1,602.10^-19 doen...

Ze zeggen namelijk dat er per vervalreactie 5,6 MeV vrijkomt ...

dan wil ik de energie berekenen en dan doen ze het x 1,60.10^-19 ...

Waarom gebruiken ze nu die 1,602.10^-13 niet en gebruiken ze 1,60.10^-19

De laatste staat in binas tabel 7 aangegeven als de elemtair ladingsquantum!

Vriendelijke groet,

Suzanne

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Radio-activiteit

Zoals je ziet hebben zij een 10^-19 en jij een 10^-13. Dat scheelt dus een factor 10^6 die precies van de omrekening van eV naar MeV komt.

Zij rekenen dus de energie in eV uit, jij in MeV.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 13

Re: Radio-activiteit

welke moet je dn altijd nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Radio-activiteit

Maakt niet uit, tenzij er bijv. wordt gevraagd "Bereken de hoeveelheid energie in MeV", dan moet je dus je antwoord in MeV geven.

Je zegt:
Ze zeggen namelijk dat er per vervalreactie 5,6 MeV vrijkomt ...

dan wil ik de energie berekenen
Let op dat MeV net zo goed als J een eenheid van energie heeft. Het ene is gewoon om te rekenen in het andere, maar beide geven een hoeveelheid energie weer. Wil je de energie die vrijkomt per vervalreactie omrekenen naar Joule? Dan doe je simpelweg

5.6 MeV = (5.6)*(10^6) eV = (5.6)*(10^6)*(1.6*10^-19) Joule
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Radio-activiteit

Ik denk dat je het zo moet zien. In Amerika en Engeland praten ze, als het ove temperatuur hebben, over zoveel graden Fahrenheit, terwijl wij het hebben over graden Celsius. Dus als een Engelsman naast een Nederlander zou staan zou hij zeggen dat het lekker 90 graden Fahrenheit is en de Nederlander zou zeggen dat het ongeveer 32 graden Celsius is. Wat moet je dan gebruiken?

Kijk het maakt niet uit, het is zo dat het allebei even warm aanvoelt en dat je bij allebei op het terras een wit-biertje met een citroentje erin wil gaan drinken (ik in ieder geval :D , maar ik ben een student, ik weet niet beter). Het is niet goed of fout.

1 electronvolt is evenveel energie als
\(1.6 \cdot 10^{-19}\)
Joules is.

1 MeV is 1 Mega-electronvolt oftewel 1 miljoen electronvolt.

Dus als 1 electronvolt
\(1.6 \cdot 10^{-19}\)
Joules is, dan zijn 1 miljoen van die hoeveelheden in totaal
\(1000000 \cdot 1.6 \cdot 10^{-19}= 1.6 \cdot 10^{-13}\)
Joules.

Net zoals dat een vijf euro biljet 10 vijftig euro cent muntjes waard is, zo zijn 1 miljoen vijf euro biljetten in totaal

10x1 000 000 vijftig euro cent munten waard.

Dus als de vraag is reken het uit in Joules, eV of MeV moet je een ander antwoord geven, maar de hoeveelheid is hetzelfde.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Radio-activiteit

nanocursus vreemde eenheden: :D
StrangeQuark schreef:Ik denk dat je het zo moet zien. In Amerika en Engeland praten ze, als het ove temperatuur hebben, over zoveel graden Fahrenheit, terwijl wij het hebben over graden Celsius. Dus als een Engelsman naast een Nederlander zou staan zou hij zeggen dat het lekker 90 graden Fahrenheit is en de Nederlander zou zeggen dat het ongeveer 32 graden Celsius is. Wat moet je dan gebruiken?

Kijk het maakt niet uit, het is zo dat het allebei even warm aanvoelt en dat je bij allebei op het terras een wit-biertje met een citroentje erin wil gaan drinken (ik in ieder geval :P , maar ik ben een student, ik weet niet beter). Het is niet goed of fout.

1 electronvolt is evenveel energie als
\(1.6 \cdot 10^{-19}\)
Joules is.

1 MeV is 1 Mega-electronvolt oftewel 1 miljoen electronvolt.

Dus als 1 electronvolt
\(1.6 \cdot 10^{-19}\)
Joules is, dan zijn 1 miljoen van die hoeveelheden in totaal
\(1000000 \cdot 1.6 \cdot 10^{-19}= 1.6 \cdot 10^{-13}\)
Joules.

Net zoals dat een vijf euro biljet 10 vijftig euro cent muntjes waard is, zo zijn 1 miljoen vijf euro biljetten in totaal

10x1 000 000 vijftig euro cent munten waard.

Dus als de vraag is reken het uit in Joules, eV of MeV moet je een ander antwoord geven, maar de hoeveelheid is hetzelfde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Radio-activiteit

hehe, meer een picocursus. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer