Maple probleem

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 394

Maple probleem

Als ik een paar bepaalde integralen uitreken in maple dan zou ik willen als het logaritmes werkt lieft ins log weergeeft ipv ln, hoe zorg ik daarvoor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Maple probleem

Ik heb zo het idee dat dat onmogelijk is, omdat het een ingebouwde functie is. Maar wie weet...zelf gebruik ik Maple sowieso nauwelijks dus misschien weet iemand anders het.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Dat hoeft eigenlijk niet, die log in maple is de ln die we kennen : ). Dom van mij

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Maple probleem

Uiteraard is de Log in Maple de natuurlijke logaritme. Als dat niet zo was, waarom zou je het anders willen veranderen? Dan zouden er verkeerde uitkomsten op je scherm verschijnen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Ja ik was toen met 100 dingen tegelijk bezig etc etc,dan denk je niet meer na :D

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Ik wil een recursie maken in maple ik deed het zo:
\(rsolve(\{f(n)=lcm(f(n-1),n),f(0)=1,f(1)=1\},\{f(n)\});\)
lcm is kgv

Nu zou ik bijvoorbeeld f(100) willen krijgen, wat doe k dan ?

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Ik zit weer met een probleem.

Ik heb een string gedefinieerd in maple. Nu wil ik kijken welke opeenvolgende letters van lengte 3 meermaals voorkomen, en dan moet ik het afgebeeld krijgen (uiteraard als het aantal minstens 2 is, zodat het nuttig is om het te 'bestuderen).

De string heet A, en ik weet dat een substring van 3 letters dan vb substring(A,i..i+2) voor i gaande van 0 tot lengte tekst -2.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Maple probleem

Niemand ?
Ik gebruik zelf ook Maple maar enkel voor berekeningen te maken, programmeren gebeurd in andere talen.

Heb je al eens gekeken op het Studenten Forum van MapleSoft, daar zullen ze je waarschijnlijk met zo'n specifieke vragen beter kunnen verderhelpen.

Je moet wel een account aanmaken blijkbaar maar de registratie is gratis dus een kleine moeite denk ik.

Berichten: 2.746

Re: Maple probleem

jan_alleman schreef:Ik zit weer met een probleem.

Ik heb een string gedefinieerd in maple. Nu wil ik kijken welke opeenvolgende letters van lengte 3 meermaals voorkomen, en dan moet ik het afgebeeld krijgen (uiteraard als het aantal minstens 2 is, zodat het nuttig is om het te 'bestuderen).

De string heet A, en ik weet dat een substring van 3 letters dan vb substring(A,i..i+2) voor i gaande van 0 tot lengte tekst -2.
Ik weet niet of maple wel zo geschikt is om met strings te werken.

en wat is je vraag eigelijk.

als ik dat zo bekijk heb je alle mogelijke strings met lengte 3 al gedefineerd, nu moet je gewoon nog vergelijken toch?

(met een paar lussen)

Berichten: 394

Re: Maple probleem

stoker schreef:Ik weet niet of maple wel zo geschikt is om met strings te werken.

en wat is je vraag eigelijk.

als ik dat zo bekijk heb je alle mogelijke strings met lengte 3 al gedefineerd, nu moet je gewoon nog vergelijken toch?

(met een paar lussen)


Het probleem is dat het met "maple" moet, met java zou ik het wel kunnen.

En jah de lengte van mijn echte string is 600 letters ofzo dus 'handmatig' nagaan is geen optie.

De bedoeling is om als 'output' alle 3 opeenvolgende letters die meermaals voorkomen te tonen met het aantal.

dus vb zoiets:

"abc":3 etc

Berichten: 2.746

Re: Maple probleem

ik weet nu nog altijd niet wat je probleem juist is.

wat is het precies, wat je niet kan in maple?

zo zou ik eraan beginnen: (ik denk dat het alfabetisch zetten, de minst slechte oplossing is; en daarvoor bestaan algoritmes)
> restart:

> getal:=qsdmklfjqlmgkjrijgqdfskbnqabcqmdklsjfqmdklfjabcqmdklfjqlmdkfjabcamdklfjqm

dlabc:

> woord:=convert(getal,string):

> lengte:= (woord):

> #substrings maken

> for i from 0 to lengte-2 do

> W:=substring(woord,i..i+2):

> end do:

> #alfabetisch zetten

> Q:=

> #opeenvolgende strings vergelijken

>

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Wat ik bedoel is dit:

Ik heb een string A (A:="jhfjfghfgsjddsfghnjfcvcxmlmdghqsdsd")

Ik wil nu alle opeenvolgende "woorden" van 3 letters die meermaals voorkomen zien.

Dus niks alfabetisch zetten enz :D

Berichten: 2.746

Re: Maple probleem

het alfabetisch zetten is maar een hulpmiddel om later de identieke woorden eruit te halen. je moet het bvb ook niet afdrukken.

als je alle woorden in de oorspronkelijke, willekeurige, volgorde laat staan. zal je n-2 for-lussen nodig hebben ...

[elk woord vergelijken met alle andere woorden]

dat is nutteloos en lastig om te programmeren als je n op voorhand kent, en (volgens mij) onmogelijk om te programmeren als je n niet kent.

en zo'n algoritme zou zeer rekenintensief zijn.

Berichten: 394

Re: Maple probleem

Oké dan, maar kunt ge eens zeggen hoe ik een rij van strings kan maken dus:

T[1]="jhf", T[2]="hfj" ...

ik probeerde het al met

T[n]:=n->[substring(VZ,n..n+2)];

en

T:=n->[substring(VZ,n..n+2)];

Berichten: 2.746

Re: Maple probleem

ik zou het doen zoals ik hierboven al zei;
for i from 0 to lengte-2 do

> W:=substring(woord,i..i+2):

> end do:

Reageer