Tekenen van cartesisch 3d coördinatenstelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Tekenen van cartesisch 3d co

Hoe wordt het cartesisch 3D-assenstelsel getekend.

De plaatsing van de Y-as, kent een perspectief; welk is de positie van de waarnemer?

Welk is de werkwijze van die plaatsing? En waarom wordt deze gebezigd?

Alle 'links' die deze materie toelichten zijn ook welkom.

3D Cartesisch-stelsel

Dank u.

:D

Berichten: 4.502

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

Probeer ruimtelijk te kijken;

je kijkt vanuit de ruimte schuin naar beneden op het hor. x-vlak en tegen het vertic. y-vlak en het daar haaks opstaande z-vlak.

Snijpunten van de drie vlakken in het 0=punt,vanuit waar je een vraagstuk oplost.

De tekening is niet perspectivisch,maar isometrisch,dwz,dat ondanks de schuintes neem je alle maten zoals die werkelijk zijn.

Je kunt de tekening beginnen zoals de eerdere verwijzing staat aangegeven, je kunt ook in het zg.hor.vlak de x- en de z-lijn onder een hoek van bijv.15 of 30 graden tekenen met de y lijn verticaal.

Je krijgt wat meer diepte.

Probeer mogelijk via Google iets te vinden over isometrie.

Berichten: 4.502

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

doublure!

Berichten: 4.502

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

doublure!
Maar....

Cartesiaans stelsel 3D:

Elk vlak in te delen in "ruitenverdeling" voor aangeven coordinaten,+-rechting zie je aangegeven,- richting op de andere vlakhelften.

Berichten: 4.502

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

Als de topichouder nog geinteresseerd is,tenzij het "oude koek"is:

Als je een kubus bekijkt,kun je die opdelen in 8 kleinere en gelijkvormige.

De 6 zijvlakken zijn dan alle in te delen met vier gelijke vierkanten en de middelpunten van de tegenover elkaar liggende vlakken kun je verbinden,waardoor er 3 assen ontstaan en wel de algemeen bekende x-,y-, en z-as.

De bedoeling van het geheel is om in die kubus een punt,een lengte (of ook een vector voor een aan te geven kracht) een vlak, een volume aan te geven.

Zo'n punt of een lengte kun je zetten op een van de assen,maar ook direct op een andere plaats in de ruimte,voor een vlak werk je met de drie assen als ook met een volume met die drie assen.

Het geheel noemt men de coordinatie ( het bepalen van een plaats,het schikken of samenschikken in een ruimte) van een punt,lengte,vlak,lichaam.

Het heeft ten doel om een positie tov. de kruising van die assen aan te geven of wel tov.een andere element in de ruimte (punt,lijn,etc.).

Op onze aardoppervlak gebeurt dat dmv.lengte- en breedte lijnen,die zijn onderverdeeld in graden, minuten en seconden en waaruit je door hun verdeling afstanden kunt bepalen,die op aarde in werkelijkheid allemaal boogdelen van de aardkromming zijn,maar door de grootte als rechtlijning worden beschouwd bij beperkte afstanden.

In de astronomie en geologie wordt er wel rekening mee gehouden.

(Voor de deskundigen op dit gebied geef ik deze uitleg met de laatste 2 regels voor mogelijke verbetering aan! )

Verdere vragen ?

Berichten: 6

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

Hmmm, Oktagon, dat hebt u smakelijk geserveerd :D

Nog een vraag:

Perspectief? / Isometrie?

De werkelijkheids-waarde der getekende 'objecten' in het 'Cartesische'-stelsel in acht genomen, stelt zich toch de vraag :

Waarom een 'Isometrisch' 'meetstelsel', wat is de verheldering hiervan?

Bestaat er ook een 'Perspectief'-stelsel?

V.

Berichten: 4.502

Re: Tekenen van cartesisch 3d co

Ik haak af!

Reageer