Springen naar inhoud

Cut-off frequentie van geluidgolven

• Log in om te kunnen reageren

Leon985

Leon985

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 13:11

Geluidsgolven kan niet om een obstakel buigen welke groter is dan zijn geluidsgolf. Deze obstakels treedt op als lage doorlaatfilters die alle frequenties eruit filtert die boven grensfrequentie komen.
Weet iemand hoe ik de grensfrequentie kan berekenen als ik achter een 2 meter brede pilaar sta? Welke formule heb ik hierbij nodig?

Veranderd door Leon985, 12 april 2008 - 13:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2008 - 14:18

Geluidsgolven kan niet om een obstakel buigen welke groter is dan zijn geluidsgolf. Deze obstakels treedt op als lage doorlaatfilters die alle frequenties eruit filtert die boven grensfrequentie komen.
Weet iemand hoe ik de grensfrequentie kan berekenen als ik achter een 2 meter brede pilaar sta? Welke formule heb ik hierbij nodig?

De golflengte vh geluid is dan ook circa 2 m.
Als de golflengte kleiner is dan het obstakel, kaatst de golf voornamelijk terug.
Als de golflengte groter is dan het obstakel, spoelt de golf eromheen.

Veranderd door thermo1945, 12 april 2008 - 14:23

Leon985

Leon985

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 14:31

De golflengte vh geluid is dan ook circa 2 m.
Als de golflengte kleiner is dan het obstakel, kaatst de golf voornamelijk terug.
Als de golflengte groter is dan het obstakel, spoelt de golf eromheen.

Ok.. ik heb binas bij de hand, maar misschien een hele domme vraag: maar in welk formule staat vh? Want ik zie nergens vh staan bij elk formule. Als ik weet welke formule het is kan ik de grensfrequentie berekenen, toch?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2008 - 14:33

Ok.. ik heb binas bij de hand, maar misschien een hele domme vraag: maar in welk formule staat vh?

Geen domme vraag, maar een wat luie afkorting van Thermo1945... met vh bedoelt hij van het
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Leon985

Leon985

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 14:57

Oh.. ik dacht al.
Ik heb inmiddels de grensfrequentie kunnen berekenen, maar weet totaal niet of het wel klopt.

Grensfrequentie:
v = 343 m/s van geluidsnelheid door lucht
labda = 2 meter
f = v/labda =
f = 343/2 = 171.5 Hz

Kan iemand 't voor mij controleren?

Veranderd door Leon985, 12 april 2008 - 15:00

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2008 - 16:10

Je sommetje klopt wel, maar ik vind dit nogal ťrg ver afstaan van de praktijk

http://www.audiologi.../5-2-1.htm#5212

Samenvattend zijn er voor het optreden van diffractie drie situaties te onderscheiden, bepaald door de verhouding van de golflengte van het golffront (l) en de diameter van de opening (D), dus door de grootheid l/D:

• Voor kleine waarden van l/D vervolgt de golf, afgezien van randeffecten (diffractie), zijn weg door de opening. Achter een obstakel treedt in deze gevallen een Ďgeluidsschaduwí op.
  • Voor grote waarden van l/D treedt sterke diffractie op. Het geluid breidt zich achter een opening naar alle kanten uit en buigt om obstakels heen. Uiteraard zal, wanneer de opening erg klein is het geluid niet meer doorgegeven worden (totale reflectie - zie verder) Een klein obstakel zal het geluidsveld niet meer beÔnvloeden.
  • Wanneer l en D van dezelfde orde van grootte zijn treedt naast diffractie ook interferentie van geluidsgolven op (versterking en verzwakking van de geluidsgolven achter de opening, afhankelijk van de richting).

Ofwel, ik vind de uitdrukking "cut-off frequentie" of "grensfrequentie" nogal scherp gesteld. Het zal ťcht niet zo zijn dat je 171 Hz wťl zal horen achter het obstakel en 172 Hz niet meer.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Leon985

Leon985

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2008 - 17:00

Wat is een geluidsschaduw? geluid dat je bijna niet kan horen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2008 - 18:22

:D

http://www.google.nl...=...oeken&meta=

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 april 2008 - 22:35

Ok.. ik heb binas bij de hand, maar misschien een hele domme vraag: maar in welk formule staat vh? Want ik zie nergens vh staan bij elk formule. Als ik weet welke formule het is kan ik de grensfrequentie berekenen, toch?

Sorry, vh is inderdaad van het.

JvdVelde had het over een opening, een spleet, en het vraagstuk ging over een obstakel. De resultaten zijn min of meer gelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures